مبانی نظری و پیشینه تحقیق جرأت ورزی و ابراز وجود

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق جرأت ورزی و ابراز وجود

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 30

 

 

ابراز وجود یکی از مهارت های اجتماعی است که در محیط ها ی تخصصی و در تعاملات روزمره بسیار مفید است. وقتی دیگران حقوق ما را رعایت نمی کنند، آزرده، خشمگین و ناراحت می شویم، اما برخی از ما نمی توانیم ابراز وجود کنیم. این مشکل ریشه های تربیتی دارد و ناشی از پرورش یافتن ما توسط والدینی بسیار سختگیر است که «فرزندان خود را می بینند، اما حرفهای آنها را نمی شنوند» این گونه کودکان در مدرسه یاد می گیرند که معلمان بچه های ساکت را دوست دارند ولی آنها بعدها من سختی می توانند بر سلطه پذیریهای بازمانده از دوران تحصیل و آموزشهای خانوادگی خویش فائق آیند اما پژوهشها نشان می دهند که ما می توانیم مهارت ابراز وجود را در خودمان بهبود بخشیم(استاک، دی ویل و پنل[1]؛ ١٩٨٣).

لنج و جاکوبسی[2]، مهارت ابراز وجود را این گونه تعریف کرده اند:

«ابراز وجود شامل گرفتن حق خود و ابراز افکار، احساسات و اعتقادات خویش من گونه ای مناسب مستقیم و صادقانه است من نحوی که حقوق دیگران را زیر پا نگذاریم.» ابراز وجود متشکل از هفت دسته پاسخ است که سه دسته از آنها پاسخهای منفی هستند: 1- ابراز عقاید نامعقول و متفاوت 2- تقاضای تغییر رفتار از دیگران 3- رد درخواستهای معقول آنها. چهار دسته پاسخ مثبت عبارتند از: 1- قبول کاستیهای خود 2- رد بدل کردن تعارف 3- شروع و ادامه تعاملات 4- ابراز احساسات مثبت(دو بیا و مک ماری[3]، ١٩٨۵).

برای درک کامل مفهوم ابراز وجود ابتدا باید بین آن و سبکهای پاسخ دهی تمایز قائل شد.

آلبرتی ووامونزر[4] ( 1975) بین سه سبک پاسخ تفاوت قائل شده که این سه سبک عبارتند از: 1-عدم ابراز وجود 2- ابراز وجود 3- پرخاشگری.

 

[1] Stock, De will & Panell

[2] Leng & Jakobsen

[3] De bia & Mcmary

[4] Alberty &Vamonzer

 

فهرست مطالب

ابراز وجود

هدف های جرأت ورزی و ابراز وجود

مزایای رفتار جرأتمندانه

پیامدهای منفی نداشتن جرأت یا قدرت ابراز وجود

عوامل دوری از رفتار جرأتمندانه

ابراز وجود در روانشناسی بالینی

پیشینه تحقیق

منابع

دانلود فایل