عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت در روش تدریس،مهارت در استفاده از تکنولوژی آموزشی، طراحی آموزشی و مهارت در ارزشیابی
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 70
یکی ازنهادهای مهم آموزش وپرورش هر جامعه سازمانی است که در آن معلمان مورد نیاز دوره های مختلف تحصیلی تربیتمی شوند، زیرا محصول این نوعسازمان ها معلمانی هستند که نقطه آغاز هر تحول آموزشی و پرورشی اند و قادرند بادانش و مهارتی که کسب کرده اند چهره سازمان آموزشی را دگرگون سازند و فضای مدارس رابه فضای محبت، رشد و بالندگی روح افزا و لذت بخش مبدل کنند و با انتقال عناصرفرهنگی به نسل نوخاسته و اعمال روش های مناسب تربیتی، موجبات رشد شخصیت کودکان ونوجوانان را فراهم سازند. نظر به اهمیت نقش معلمان و اعتبار و ارزشی که بر آن متصوراست، سرمایه گذاری به منظور تربیت و تامین این رکن مهم تعلیم و تربیت، بهترین وسودمندترین نوع سرمایه گذاری است. گسترش این قبیل سازمان ها مهمترین وظیفه مدیرانعالی آموزش و پرورش و مدیران رده بالای کشور است، چرا که به قول ژان پیاژه زیباترین اصلاح و بازسازی آموزش و پرورش در صورتی که معلم به تعداد کافی وبا کیفیت دراختیار نباشد با شکست روبرو خواهد شد. در آموزش و پرورش نقش نیروی انسانی مهم است ومعلم از مهمترین عوامل موثر در رشد و توسعه کیفی و محتوایی تعلیم و تربیت به شمارمی آید، زیرا تربیت انسان نتیجه یک جریان متقابل دو جانبه و بالاخره حاصل عمل مربیو عکس العمل شاگرد است.با توجه به همین اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش دربین نهادهای مختلف جامعه می توان اذعان کرد، مهمترین نهاد اثرگذار در تربیت و تامیننیروی انسانی می باشد و معلم به عنوان مدرس و مربی می تواند نقش حساس و کلیدی دراین رابطه داشته باشد تا نیروی انسانی کارآمد وخلاق برای جامعه تربیت نماید، به اینترتیب زمینه مناسب جهت رشد جامعه در تمامی ابعاد آن فراهم می آید.
مهمترینعواملی که می توانند معلم را در رسیدن به اهداف عالی تربیت نیروی انسانی (تعلیموتربیت) یاری رسانند فهرست وار به شرح زیر می باشد:
1- بهره مند شدن از آنویژگی های روانی، عقیدتی و اخلاقی که با رسالت معلم و مربی تناسب داشته باشد و نفوذآنها را در جامعه به عنوان الگوی مطلوب و سرمشق آرمانی زندگی انسان ها بتوان تاییدکرد.
2- کسب دانش و اطلاعات کافی درحد لازم برای اشتغال به تدریس در هررشته و هر مقطع تحصیلی.
3- کسب مهارت ها و آمادگی فنی برای به کار گرفتن روش مطلوبعرضه و انتقال اطلاعات و مهارت ها به صورتی که کلاس درس آموختن و یادگیری را برایآموزنده سهل و آسان کند و محیط مدرسه نوجوانان را به ارزش های تربیتی زمان سوق دهد.
4- آشنایی کامل او به روش های تدریس جهت ارائه یک تدریس موثر.
5- آشنایی با اصول روان شناسی تربیتی و اصل تشویق و تنبیه در امر یادگیری.
6- آگاهی کامل به شیوه های مختلف ارزشیابی جهت حصول اطمینان از بازده موفق فعالیت هایآموزشی.
7- توجه به شأن و کرامت انسان ها در تدریس و ساختن انسان هایتوانمند، خلاق و متعهد تا در آینده جامعه با کار و تلاش فرزندان خود به جایگاه اصلیخویش برد.
بنابراین معلم می تواند با برخورداری ازعوامل فوق و دیگر عوامل تاثیرگذار در روند آموزشی نسبت به تربیت نیروی انسانی درسطح جامعه همت گمارد و بدون شک سعادت هر جامعه بستگی مستقیم به تلاش و همت معلمانآن جامعه دارد. امیدواریم با تلاش بی وقفه و آگاهی کامل از نقش خود از عهده ایفایوظیفه محوله برآیند.توفیق یا شکست برنامهها و فعالیتهای آموزشی و پرورشی هر نظام و کشوری به معلمان آن بستگی دارد.به عبارت دیگرمهمترین وسیله رسیدن جامعه به غایات و هدفهای آموزش و پرورش معلم دانا وتواناست. با توجه به این امر است که اهمیت کار و مقام معلم و تأثیر عمیق آن در عزت و ذلت و پیشرفت و انحطاط جامعه روشن میشود. در حقیقت رهبری نسل آینده هر جامعه به دست معلمان آن جامعه است. روی این اصل است که حتی در جوامع ابتدایی معلم دارای ارزش ومقام قابل احترام بوده است. نحوه تفکر و نوع جهان بینی معلمان یک قوم و ملت در چگونگی و نوع تفکر، سیادت و شقاوت آن قوم تأثیرکلی و غیر قابل انکار دارد. مثلاً در قرون وسطی که آموزش و پرورش در اروپا بیشتر در کلیساها و دیرها انجام میگرفت، اربابان کلیسا نظر میدادند که خرد دانای مطلق نیست، بنابراین باید تابع ایمان و در خدمت آن باشد، در نتیجه هدف آموزش و پرورش را اطاعت محض و کورکورانه از دستورات کلیسا، و منظور از زندگی در دنیا را نیز آماده شدن برای روز رستاخیز و زندگانی اخروی میدانستند. چنین تفکر و آموزش و پرورش متناسب با آن، باعث انجماد و رکود فکری و عدم پیشرفت علمی و صنعتی شد.
بعد از آنکه سبوی سیطره اربابان کلیسا با سنگ تجددخواهی و بشر دوستی و روشنفکری شکست و فکر بشر از زندان هزار ساله قرون وسطی آزاد شد، باز هم ظهور دانشمندان و مربیان روشنبین و ترقی خواه باعث پیشرفت سریع علم و صنعت و ترقی جامعه اروپا شد.با اندک توجه به تاریخ انقلابات و پیشرفتهای ملتها، نقش اساسی معلم در ایجاد این انقلابات کاملاً روشن میشود. در جهان مترقی امروز هم تمام ملتهای پیشرفته به آموزش و پرورش و تربیت معلم و رفاه حال او توجه کامل دارند، چه به نقش معلم، که بعد از دانشآموز رکن اساسی آموزش و پرورش است،در چگونگی پیشرفت و نحوه تفکر ملت کاملاً آگاهی دارند. البته تنها ملتهای پیشرفته زمان ما نیستند که به تأثیر فوق العاده معلم و آموزش و پرورش در تعین سرنوشت نسلهای آینده و پیشرفت نسل فعلی متوجهاند، بلکه از زمانهای قدیم ملتهای بیدار، زمامداران عاقل، علما و حکما به این امر اساسی و مهم توجه داشتهاند.مثلا،درایران و روم باستان، بزرگان در انتخاب معلم لایق و پاکدامن از نجیب زادگان و اشخاص با استعداد، توجه زیادی داشتند و سعی میکردند پاکدامنترین اشخاص را مأمور آموزش و پرورش فرزندان خود کنند، زیرا که به نقش معلم و تعلیمات او در سازندگی انسانها و ایجاد تغییرات در آنان واقف بودند. به این ترتیب، اهمیت مقام معلم و تأثیر او در پیشرفت یا انحطاط جامعه معلوم میشود. پس، هر ملتی که دارای معلمان شایسته و مجربی باشد، بهتر میتواند هدفهای مورد نظر خود را به وسیله مراکز آموزشی تأمین کند. بنابراین، باید در انتخاب و تربیت معلم، نهایت دقت و توجه مبذول شود، تا اجرای برنامههای آموزشی و پرورشی به طرز صحیح و مطلوب عملی شود (تقی پور ظهیر،1387، ص56).
فهرست مطالب
اهمیت و جایگاه معلم درآموزش و پرورش
خصوصیات و صفات معلم
مهارتهای حرفهای معلمان
مهارتهای معلم در تدریس
حیطه های مهارتی کار معلم
صلاحیت حرفهای معلم
صلاحیت معلمی و نظام تربیتی
انواع صلاحیتهای معلمان
تربیت معلم و آموزش های ضمن خدمت
نقش معلم در فرایند یاددهی–یادگیری
عوامل موثر در تدریس
نقش معلمان در تدریس
ویژگیهای شاگردان و تاثیر آن در فرایند تدریس
تاثیر برنامه و ساخت نظام آموزشی در فرایند تدریس
تاثیر فضا و تجهیزات آموزشی در فرایند تدریس
آموزش و پرورش دوره راهنمایی
اهمیت دوره راهنمایی
ویژگیهای دانشآموزان دوره راهنمایی
اهداف دوره راهنمایی
روشها ی آموزش و پرورش دوره راهنمایی
راهبردها ی تدریس ازد یدگاه مکاتب مختلف
انواع روشهای نوین تدریس
انواع الگوهای تدریس
روشهای تدریس در فرایند یاددهی- یادگیری
ویژگیهای روشهای جدید تدریس
گستره ی آموزش و پرورش نوین
آموزش و پرورش و توسعه
تربیت معلم حرفهای و توسعه
پیشینه تحقیق
منابع