مبانی نظری و پیشینه تحقیق اولویت بندی عوامل موثر بر افزایش بهره وری نیروی انسانی

دانلود فایل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اولویت بندی عوامل موثر بر افزایش بهره وری نیروی انسانی

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 80

 

 

کثرت تعاریف بهره وری که از جانب صاحبنظران و محققان این رشته ارائه شده است بقدری زیاد است که ممکن است افراد و محققان را به تعجب بیندازد. اما این امر به هیچ وجه شگفت انگیز نیست زیرا که تعاریف بهره وری از دیدگاه اقتصاددانان ، سیاستمداران ، مدیران و سایر گروهها با توجه به هدفهایشان فرق می کند و یک تعریف که مطلوب اقتصاددانان است ممکن است از نظر مدیران چندان کاربرد نداشته باشد و آن را برای خود مناسب تشخیص ندهد و یا مدیران مفهومی از بهره وری ارائه دهند که برای سایرین قابل تعمیم نباشد(ابطحی و کاظمی ، 1379 ، ص 10).

بنابراین بهره وری موضوعی است که با هاله ای از ابهام در هم آمیخته و به طرق مختلف قابل تعبیر است و هر یک از این تعابیر می تواند برای ارضای هدف یا هدفهای گروهی خاص مفید فایده باشد. یک تعبیر به زعم اقتصاد دانان مناسب است ، تعبیر دوم موافق نظر سیاستمداران است ، تعبیر سوم به کار مدیران می آید. و بالاخره تعبیر چهارم ممکن است مددگر کارگران باشد. پس
می توان ادعا کرد به تعداد تالیفاتی که در زمینه بهره وری وجود دارد ، تعاریف گوناگون از آن ارائه شده است. بهره وری یا بهره بری در فرهنگ واژگان فارسی چنین معنی شده است ، سود برندگی ، با فایدگی و کامیابی ولی بهره وری با این معنی نمی تواند دربرگیرنده مفهومی باشد که امروزه از آن استفاده می شود. واژه بهره وری را با واژه ProducTivity که به معنای سرشاری حاصلخیزی ، باروری و استعداد تولیدی است ، معادل قرار داده اند.(مدیریت بهره وری بنیاد، 1379).

این لغت از یک سو واژه ای تکنیکی در علم اقتصاد ، مدیریت و مهندسی است و از سوی دیگر یک واژه عمومی کارگزاران، مدیران ، کارکنان سازمان ها و سایر اقشار جامعه است. در بیان اول با تعاریف خاص تکنیکی و تقریبا غیرقابل انعطاف مواجه اند. یعنی بهره وری یک معیار اندازه گیری عملکرد است که با نسبت ورودی (یا ارزش های تولیدیش) به خروجی (منابع و ارزش های مصرف شده) تعریف می شود. اما در بیان دوم این واژه معانی گسترده و قابل انعطافی نظیر کار و تلاش بیشتر ، محصول فراوان تر ، تولید بیشتر ، کاهش هزینه ، قیمت مناسب ، صرفه جویی ضایعات کمتر ، تلف نکردن وقت، آرامش ، رفاه ، توسعه اقتصادی ، بهبود و سازندگی مداوم و… را دارد. در یک سازمان به هر دو صورت از کلمه بهره وری استفاده می کنند. بنابراین به هر تعبیری که وضعیت سازمان را نسبت به قبل بهتر کند یک اقدام بهره وری خوانده می شود.(اقدسی ، 1375)

به طور کلی می توان گفت بهره وری یک رابطه بین مقدار ستانده1 (مقدار تولید شده) و مقدار نهاده 2(مقدار منابع به کار رفته در جریان تولید) می باشد. بهره وری یک نسبت بین خروجی (کالاها و خدمات ) و ورودی (نهادهای مصرف شده) در فرایند تولید است. به عبارت دیگر :

= بهره وری

ستاده

نهاده

بنابراین بهره وری بیان می کند که از یک واحد نهاده ، چند واحد ستاده می توان به دست آورد. (راهنمای جامع مدیریت بهره وری ، 1379)

ولی این معنا برای کارکنان ملموس نبوده و هیچ پیام برانگیزاننده ماندگاری برای کارکنان ندارد. حتی مدیران نیز ترجیح می دهند اینگونه محاسبات که با ارقام سروکار دارد را به دیگران واگذار کنند.

ولی به صورت جامع تر بهره وری را می توان «درستکاری و خردمندی» معنا کرد. درستکاری از آن جهت که همواره می بایست کارها را به درستی انجام داد و اندازه زمان و هزینه را نگاه داشت و درستکاری یعنی کارایی. خردمندی از آن جهت که می بایست کارها را بر حسب اهمیتشان اولویت بندی کرده و به ترتیب اولویت نسبت به انجام کارها اقدام نمود که این همان اثربخشی است و بهره وری تلفیقی است از کارایی و اثربخشی و ارزشها است(کسائیان ، 1381).

بنابراین می توان گفت بهره وری ترکیبی از کارایی[1] و اثربخشی[2] است کارایی به استفاده کردن از منابع ارتباط دارد. حال آنکه اثربخشی با نحوه عملکرد مرتبط است. بنابراین بهره وری بایستی با کارایی و اثربخشی سازگار و هم جهت باشد تا اولا در بلند مدت پایدار باشد ثانیا علاوه بر منافع تولید کننده (سازمان)، منافع مصرف کننده و جامعه را نیز شامل گردد.(ساعتچی ، 1380).

 

11-output

22-input

[1]EFFICIENCY

[2] EFFECTIVENESS

 

فهرست مطالب

تعریف بهره وری

تعریف بهره وری از دیدگاه سازمانهای بین المللی

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه

سازمان بین المللی کار در تعریف بهره وری می گوید

آژانس بهره وری اروپا[1] بهره وری را چنین تعریف کرده است

بهره وری طبق تعریف سازمان بهره وری آسیا

نظر مرکز بهره وری ژاپن

تعریف بهره وری از نقطه نظر صاحب نظران و شخصیتهای گوناگون

دیدگاهها و تعابیر گوناگون از مفهوم بهره وری

پیشینه مفهوم بهره وری

تحلیل مفهوم بهره وری

برداشت های نادرست از مفهوم بهره وری

بهره وری در سطوح مختلف

رابطه بهره وری با سایر مفاهیم

انواع اساسی بهره وری

عوامل موثر بر بهره وری

عوامل داخلی

عوامل سخت افزاری

عوامل نرم افزاری

عوامل خارجی

عوامل ساختاری

منابع طبیعی

دولت و عوامل زیربنایی

بهره وری نیروی انسانی

اهمیت نیروی انسانی در بهره وری

نقش و اهمیت بهره وری نیروی انسانی

عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی

عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی از دیدگاه سازمان بین المللی کار

قطعنامه سازمان ملی بهره وری در ایران

بهره وری نیروی انسانی در ایران

عوامل موثر بر بهره وری کارکنان

الف-عوامل سازمانی

ب-عوامل فنی (تجهیزاتی)

ج- عوامل فردی

پیشینه پژوهش

چکیده تحقیقات انجام شده در ایران

چکیده تحقیقات انجام شده در کشورهای دیگر

منابع

 

دانلود فایل