عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق گردشگری و اقلیم
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 40
صنعت گردشگری به عنوان صنعتی پویا و فراگیر همه ارکان وجودی یک جامعه و سیستم های جهانی را در بر گرفته است. توسعه صنعت گردشگری به عنوان بخشی از ابعاد توسعه اجتماعی و فرهنگی هر کشور در کنار توجه به درآمد زایی و اشتغال زایی بسیار حائز اهمیت می باشد (محمدی و فیضی، 1386: 30). به گفته آنتونیو انریکیز ساونیاک دبیر کل سازمان جهانی گردشگری (1995)، به طور قطع گردشگری به عنوان یک نیروی محرکه در توسعه جهانی است. رشد در این بخش، از سرعت پیشرفت تجارت جهانی که به نوبه خود سریع تر از ایجاد ثروت، به ویژه در کشورهای در حال توسعه بوده، فراتر رفته است( فرهودی و شورجه ، 1383: 30). توریسم بزرگترین و بیشترین رشد را در بین بخش های مختلف اقتصادی دارا می باشد ( Jucqueline & Maddison، 2005، قادری، 1383). از سال 1954 توریسم دارای رشد سریعی است و بهترین پدیده اقتصادی جهانی است (Jinyang ،2002: 422).
طبق برآورد سازمان جهانی گردشگری، درآمد این صنعت در سال 2010 به حدود 800 میلیارد دلار خواهد رسید( مرادی و همکاران: 1386، 336). صنعت گردشگری در دهه آینده در صدر جدول صنایع پردرآمد جهان قرار می گیرد. این صنعت با درآمدی بالغ بر 500 میلیارد دلار در سال 1998 بر صنعت خودرو و کامپیوتر پیشی گرفته و پیش بینی می شود تا سال 2020 بر تنها صنعت پردرآمد دنیا یعنی نفت فائق آید. تعداد گردشگران این صتعت در سال 2010 به حدود یک میلیارد نفر و در سال 2020 به مرز 6/1 میلیارد نفر خواهد رسید (کرمی و چگینی: 1386،31). در سال 1994، گردشگری 12 درصد از کل تولید ناخالص ملی در سطح جهان تشکیل داد. در برخی کشورها صنعت مسافرت و گشت منبع اصلی ایجادکار شده و جمعیتی بالغ بر 100 میلیون نفر را در سطح جهان به کار واداشته است( گوهریان و کتابچی، 1383: 24).
صنعت در حال رشد گردشگری از هر 9 شغل یک شغل را فراهم می آورد و در هر 5/2 ثانیه یک شغل جدید ایجاد می کند. بنا بر گزارش های سازمان مسافرت و گردشگری جهان (1999) گردشگری به طور مستقیم و غیر مستقیم در چرخه اقتصاد به صورت زیر اثر گذار بوده است:
1- ایجاد دویست میلیون شغل جدید.
2- 8 درصد از کل استخدام های جهان.
3- تا سال 2010 هر سال 5/5 شغل جدید ایجاد خواهد شد (محمدی: 1386: 167).
فهرست مطالب
اهمیت گردشگری در اقتصاد جهانی ————————— |
فرهنگ گردشگری —————————————- |
گردشگری در ایران —————————————- |
رابطه گردشگری با محیط ———————————– |
رابطه ی گردشگری و اقلیم ———————————- |
اقلیم و انتخاب مقصد گردشگری ———————— |
جنبه های اقلیم گردشگری —————————- |
اقلیم و نیازهای گردشگری —————————– |
شرایط مناسب برای گردشگری در تابستان و زمستان ——– |
شرایط فصل زمستان —————————– |
شرایط فصل تابستان —————————– |
شاخص های اقلیم آسایش ———————————- |
شاخص الگی ( نمودار زیست- اقلیمی) ——————- |
دمای موثر ET(effective temperature) ———— |
شاخص اقلیم آسایش گردشگری TCI (Tourism climate index) ————————————————– |
شاخص های فیزولوژیکی —————————– |
شاخص دمای معادل فیزیولوژیک (PET) ———— |
سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) ————————– |
GIS و اقلیم ————————————— |
GIS و گردشگری ———————————– |
منابع و مآخذ —————————————————- |