اثر آلودگی به انگل بر ترجیح حیوان به مصرف جاشیر در مقابل یونجه

دانلود فایل

عنوان پروپوزال: اثر آلودگی به انگل بر ترجیح حیوان به مصرف جاشیر در مقابل یونجه

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 44

 

در سیستم‏های تولیدی حیوانات اهلی، آنتی‏بیوتیک‏ها به طور معمول برای جلوگیری از بیماری و اختلالات متابولیکی، همچنین بهبود ضریب تبدیل غذایی به حیوانات تغذیه می‌شود. در سال­های اخیر، نگرانی‏های عمومی در رابطه با استفاده بیش از اندازه آنتی‏بیوتیک‏ها در تغذیه نشخوارکنندگان به علت احتمال مقاومت باکتریایی که ممکن است سلامتی انسان را به خطر بیندازد بیشتر شده است. در نتیجه تلاش‏های قابل‏توجهی در جهت توسعه جایگزینی برای آنتی‏بیوتیک‏ها صورت پذیرفته و متابولیت‌های ثانویه گیاهی به عنوان یکی از جایگزین‌های مناسب آنتی‏بیوتیک‏ها پیشنهاد شده‌اند (والاس[1]، 2004).

گیاه دارویی جاشیر با نام Prangos ferulacea از جمله گیاهان دارویی است که در طب سنتی در درمان بسیاری از بیماری­ها به کار برده شده و تحقیقات آزمایشگاهی متعددی خواص درمانی آن را اثبات کرده‌اند. (آلوبلن[2] وهمکاران، 1995؛ باسر[3] و هکاران،1996).

بررسی­های فیتو شیمیایی منجر به جداسازی و شناسایی انواعی از کومارین­ها، آلکالوئیدها، فلاونوئید­ها و ترپینوئیدها در گونه های جنس پرانگوسشده است (آیرس[4] و همکاران، 1994). بررسی اسانس بخش هوایی و بذرهای گیاه جاشیر منجر به شناسایی 33 ترکیب در روغن بخش هوایی این گیاه شده است (رضوی، 2012). امیری (1386) 31 ترکیب از اندام هوایی و 18 ترکیب از اسانس بذر گیاه پرانگوس فرولاسیا[5] استخراج نمود که بتاپینن و 3-کارن مهمترین ترکیبات موجود در اسانس جاشیر بود.

با افزایش بی رویه جمعیت و نیاز روزافزون به مواد غذایی بخصوص مواد پروتئینی، بهره­برداری هرچه بیشتر منابع با توجه دامی ضروری احساس می­شود در راستای استفاده بیشتر و افزایش تولیدات دامی مبارزه با بیماری­های انگلی نقش بسزایی دارد و بیماری­های انگلی بخصوص بیماری­های کرمی یکی از عوامل مهم کاهش محصولات دامی (گوشت، شیر، پشم) می باشند. همچنین انگلها دام را مستعد ابتلا به بیماری­های عفونی و غیر­عفونی می­کنند. لذا اهمیت شناسایی بیماری­های انگلی و مبارزه با انگلها بر کسی پوشیده نیست.

 

[1]Wallas

[2] Ulubelen

[3] Baser

[4] Ayres

[5]Prangos ferulacea

 

فهرست مطالب

بیان مسأله و ضرورت

اهداف پژوهش

فرضیات یا سوالات پژوهش

مرور منابع و پیشینه تحقیق

جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق

روش تحقیق

فهرست منابع و مأخذ مورد استفاده

دانلود فایل