دانلود پاورپوینت اداره امور عمومی به عنوان یک رشته مطالعاتی- 136 اسلاید

- دانلود پاورپوینت  اداره امور عمومي به عنوان يك رشته مطالعاتي- 136 اسلاید

دانلود پاورپوینت اداره امور عمومی به عنوان یک رشته مطالعاتی- 136 اسلاید

 

 پاورپوینت  اداره امور عمومی به عنوان یک رشته مطالعاتی- 136 اسلاید

 

 

 

 

 

 

žعمر اداره امور عمومی به تشکیل سیستم های سیاسی
žاداره امور عمومی به عنوان یک رشته مطالعاتی به مراتب جوان تر است.
žمشاوران حکومتی و تذکره نویسان دولت ها در طول تاریخ نتایج مشاهدات خود را درباره اداره امور در کتب مختلفی ثبت کرده اند.
ž اما در قرن هجدهم کامرالیسم که کانون توجه آن مدیریت سیستماتیک و نظام مند امور دولتی بود نظر دانشمندان آلمانی را به خود جلب کرد.
 

با علم به اینکه اداره امور عمومی اصولا مجری تصمیمات مربوط به خط مشی های عمومی در یک سیستم سیاسی می باشد می توان آن را از اداره امور بخش خصوصی و غیر دولتی تفکیک کرد.

 

اهمیت تطبیق در اداره امور عمومی:

žمنظور از انجام مطالعه تطبیقی آشنایی با تحلیل تطبیقی سیستم های اداره امور عمومی کشورهای مستقل است.
ž مطالعات کامرالیست های پروسی و دانشمندان فرانسوی بیانگر این است که دانشمندان اروپایی حداقل از دویست سال قبل با علم مطالعات تطبیقی آشنا بوده اند.
žپیشگامان مطالعات مطالعات اداره عمومی برای توسعه علم اداره از تجربیات اروپاییان بهره گرفته اند و نویسندگان بعدی نیز توجه خود را به صحنه داخلی معطوف داشته و بنا به مورد و به طور تصادفی به منابع دیگران مراجعه کرده اند.

در این رویکرد به سه مقوله شامل

ž تفاوت قائل شدن بین جامعه و دولت،
žتوجه و احیاء موضوعات هنجاری مانند منافع عمومی و حقوق مدنی،
žمبنا قرار دادن حاکمیت به عنوان مقایسه جوامع با یکدیگر توجه کرده است.
ž
رویکردهای مطالعات امور تطبیقی
دسته بندی هدی
 
žادبیات سنتی تعدیل شده
žادبیات با گرایش توسعه
žادبیات مبتنی بر الگوی جامع
žادبیات مبتنی بر الگوی نیمه جامع
 
ž
žدوران طلایی نهضت اداره امورتطبیقی بعد از جنگ جهانی اول با کمک مالی بنیاد فورد شروع شد.
ž
žدر این دوران از طریق کمکهای فنی یک جانبه وچند جانبه، گروه های متخصص امور تطبیقی با اعزام  به کشورهای مختلف نسبت به صدور تکنولوژی اداره که عمدتا حاصل تجربیات آمریکائیان بود، اقدام کردند.
ž
žکشورهای درحال توسعه نیز که رویای آمریکایی شدن بر سرداشتند بخوبی از این امر استقبال کردند.
ž
žهمانطوریکه گفته شد باتوجه به اینکه کشورهای بزرگ وتوسعه یافته نسبت به صدور تکنولوژی اداره امور عمومی به کشورهای ضعیف ودرحال توسعه اقدام نمودند،لذا رهبران این کشورها نیز علاقه مند به این موضوع بودندوچون دراین کشورها این اقدام روندی توسعه ای محسوب می شد لذا برخی دانشمندان به جای واژه اداره امورتطبیقی ،از واژه اداره امور توسعه نام بردنده اند.
ž

 

* دانشنمدان اداره امور تطبیقی همپای سایر فعالان رشته های مرتبط با این رشته پیشرفت نکرده اند  واین مسئله باعث عقب ماندگی آنها شده است

* تحقیقات انجام گرفته وفنون مورد استفاده دارای اطمینان علمی نبودند.

* اداره امورتطبیقی به خاطر فاصله گرفتن از رشته اصلی خود(یعنی اداره امورعمومی ) دچار نقص شده است.

* استفاده از واژه اداره امور توسعه صرفا به خاطر مزیت های آن باعث شد که گروههای تطبیقی از واقعیت ها فاصله بگیرند.

 

ž
žبرایان لاومن، به مفروضات ادبیات امور توسعه در مورد توانایی دولت‌ها برای تقویت قابلیت‌های اداری و اجرای طرح‌ها برای تحقق اهداف توسعه به دیده شک می‌نگرد. لاومن اعضای گروه تطبیقی را با نظریه پردازان لیبرال دمکرات که متهم به داشتن مفروضات شبیه به نظرات مربوط به توسعه و اداره امور در مکتب مارکسیسم- لنیسیسم بودند در یک گروه تقسیم‌بندی می‌کند.          نتیجه :
žهزینه الگوی لیبرال دمکرات و الگوی سوسیالیستس برای کشورهای در حال توسعه بیش از مزایای آن است. به نظر او لازمه استفاده از چنین الگوهایی ایجاد یک جامعه اداری است که مخالف افزایش نقش انسان و مواقث افزایش مداخله مدیران دولتی است.         توسعه نمی‌تواند یا حداقل نباید اداره شود.
ž
 
žمتداول‌ترین اشکال اداره امور تطبیقی   دانشمندان این رشته نتوانسته‌اند در مورد یک پارادایم به اجماع برسند. پس اصلی ترین توصیه  باید نارسایی ناشی از فقدان پارادایم را حل کند
 
žساویچ و اسپرینگر خواهان مطالعات مختلف در سطوح مختلف تجزیه و تحلیل بودند .هر دو نفر به طیفی از راه کارها که باید از سیستم اجتماعی کل آغاز و تا سطوح پایین تر مانند نهادها و سازمان ها و حتی افراد توصیه کردند
 
žریگز بین اداره امور توسعه و اداره امور تطبیقی تمایز قایل نیست
žدو مفهوم اداره امور توسعه و توسعه اداره امور را مطرح کرد.
žاداره امور توسعه به تعریف گانت :
žمجموعه سیستم ها و سازمانها و فرایندهایی که یک دولت برای تحقق اهداف توسعه نیاز دارد 
ž
žالگوی اول: اداره امور توسعه بر مسائلی از جمله اصلاح اداری در ترتیبات ساختار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، بودجه‌بندی تأکید می‌کرد.        فرض: انتقال تکنولوژی از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر بدون نیاز به اصلاحات اوضاع سیاسی و اجتماعی امکان‌پذیر است
žاین الگو بر قابل تفکیک بودن سیاست از اداره اشاره دارد .
ž
فصل دوم : بوروکراسی چارچوبی برای مطالعات تطبیقی

فرل هدی :  از میان روش های مختلف مطالعه اداره امور دولتی ، نهاد بوروکراسی را به عنوان وسیله ای برای مقایسه انتخاب کرده است .

ž بلکه بورکراسی به عنوان یک ساختار سیاسی تخصصی ،مبنای بهتری را برای مطالعه فراهم می کند.

 

žبرای محققان رشته اداره امور دولتی ،ساختار بوروکراسی در مقایسه با سایر راهکارهای وظیفه ای ، مفید تر است .
ž
 
žواژه بوروکراسی ابتدا به دولت در حال عمل اطلاق شده است .
žتوسط ماکس وبر بعنوان یک اصطلاح علمی بکار رفته است .
žبوروکراسی در بین مخالفان دولت بزرگ و طرفداران حکومت رفاه لفظی نامطلوب است
žبورکراسی نوعی سازمان اجتماعی با ویژگی های خاص می باشد .  
 
 
žرفتار تعاملی بوروکراسی توسط پیتر بلاو پیشنهاد گردیده است . رویکرد اقتضایی را مد نظر دارد . بعضی رفتارها در یک بوروکراسی انحراف و در دیگری سلامت بخش است .
žوی بوروکراسی را بعنوان یک سازمان برای حد اکثر کردن کارایی یا شیوه ای نهادینه شده برای هدایت اجتماعی  سازمان یافته در راستای کسب کارایی اداری تعریف کرده است .
žیک سازمان زمانی بوروکراسی نامیده می شود که به دنبال انجام رسالت خود باشد و ساختار و رفتار آن نیز بر حسب زمان و مکان تغییر کند .
ž
ویژگیهای ساختاری اصلی را می توان در سه مورد به شرح ذیل محدود کرد .
 
ž1- سلسله مراتب
ž2- تقسیم کار با تخصص گرای
ž3- توانی یا شایستگی
žدر میان سه ویژگی بالا سلسله  مراتب مهمترین آنها است .
žسلسله مراتب شامل اصول و سطوحی از اختیارات درجه بندی شده است . که یک سیستم  کاملا“ منظم فرادست و فرودست را که در آن ادارات سطح بالا بر ادارات سطح پایین نظارت دارند به وجود می آورد .
žاین سیستم های رسمی ، روابط رئیس و مرئوس ، زمینه های هدایت و پیوستگی و تداوم امور را فراهم می آورند .
 
žبوروکراسی را میتوان به آکار دیونی تشبیه کرد دارای لایه های متعدد میباشد .
žبورو کرات ها عمدتا“ کسانی هستند نقش مدیریت بر عهده دارند .
žظرفیت هدایت سازمانهای مستقر در مرکز یا خارج از مرکز را دارند .
žدر عرف اداره امور دولتی به عنوان مدیران میانی یا ارشد شناخته می شوند. 
ž
ž
 

بوم شناسی اداره

بوروکراسی

žریشه نظریه بوم شناسی در اداره امور دولتی را باید در نوشته‌های جان گاوس از جامعه شناسان که درباره وابستگی انسان با محیط اطرافش بهره گرفته است جستجو کرد.
žگاوس : در مطالعات خود در حدود شناخت عوامل محیطی برای درک اداره امور دولتی معاصر آمریکا بود.
žریگز : استفاده از نظریه بوم شناسی اداره امور دولتی اگر برای مطالعه یک کشور مقید باشد برای مطالعه تطبیقی دو چندان خواهد بود.
žآرورا : در تجزیه و تحلیل اداره امور دولتی فرهنگ‌ها، بر مراودات بین سیستم اداره امور دولتی و محیط خارج از آن تاکید داشته مطالعه اثرات محیط اجتماعی بر سیستم اداری موفقیت‌های زیادی به دست آمده ولی به همان نسبت در زمینه اثر بورکراسی بر محیط اقدامی به عمل نیامده است.

 

žاولین دسته بندی و تقسیم جوامع از نظر ماهیت اجتماعی و اقتصادی به جوامع توسعه یافته و در حال توسعه تقسیم می‌شود.
žمیلتون اسمن معتقد است : توسعه یک انتقال و تغییر وضعیت در سیستم اجتماعی می‌باشد که از سازمان های کشاورزی و دهقانی شروع و به سازمانهای صنعتی ختم می‌شود
žتالکوت بارسونز : مطالعه سیستمهای اجتماعی از رویکرد ساختاری – وظیفه‌ای استفاده کرده و کشورهای کمتر توسعه یافته دارای ویژگی تقدیرگرا، انحصارگرا و تمرکزگرا می‌باشند.
ž
 
žریگز کلمه برای واحدهایی که مسئول انجام اقدامات بورکراتیک بودند به شرح ذیل پیشنهاد می‌کند.
žکلمه دیوان برای اطلاق به هر 3 مدل.
žکلمه اتاق برای بورکراسی مرکب.
žکلمه اداره برای بورکراسی بسیط جزیره.
žکلمه سالا برای بورکراسی منشوری جدید
ž

 

  توسعه بر خلاف نوسازی ، بصورت یک کل مورد بحث قرار نمی گیرد بلکه به بخش های مختلفی مانند توسعه اقتصادی و سیاسی تقسیم شده و هر بخش بطور مجزا مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد .
 
توسعه اقتصادی به معنای تخصیص منابع کمیاب و قدرت های مولد به افزایش ذخیره ثروت ملی و گسترش فزاینده تواید خالص و ناخالص کالا و خدمات ملی تعریف کرده اند.
 
žپنج عامل از دیدگاه ” آلموند و پاول ” که به مشکلات و چالشها، بر فرآیند توسعه سیاسی اثر گذاشته و سیستم های سیاسی را از یکدیگرمتمایز می سازند عبارتند:
 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. مشکلات و چالش هائیکه بصورت متوالی بروز کرده اند یا بطور همزمان و جمعی :

کشورهای غربی با این مسائل چهار گانه بصورت متوالی و بترتیب برخورد کرده اند در حالیکه در کشورهای در حال توسعه  متفاوت می باشد ، آنها باید با تعدادی یا تمام این مشکلات بطور همزمان برخورد کنند.

  1. میزان منابع موجود ، در دسترس سیستم سیاسی است .
  2. همراهی یا عدم همراهی سایر سیستم های جامعه با سیتم سیاسی است .
  3. میزان آمادگی سیستم موجود برای تغییر و سازگاری و در نتیجه توانایی سیستم در پاسخگویی موفقیت آمیز به الزامات و ضرورت های محیط می باشد .
  4. خلاقیت یا ایستایی است که رکود نخبگان سیاسی می تواند عامل قطعی در توانایی سیستم برای سازگاری و تطابق باشد .

 

 

موافقان توسعه بوروکراتیک :

 

üبررسی نتایج ارزیابی های انجام گرفته نشان می دهد که بطور کلی ،قضاوت ها درمورد نقش بوروکراسی در کشورهای های درحال توسعه منفی است .
ü
üبرخی صاحب نظران دیدگاه خوشبینانه تری نسبت به موضوع دارند وآنها  تمایل بوروکراسی را به اشغال مناصبی که در مقایسه با سایر بخش های سیستم مهمتر هستند انکار نمی کنند .ومتقاعد شدند که این تمایل اجتناب پذیر بوده وشاید هم ضروری است .

 

§رالف برایبانتی  بیشترین حمایت را ازاین موضع گیری به عمل آورده است .
§
§سایر مححقان که دارای نظرات مشابهی بودند عبارتند از :
§برناردبراون
§فریتس مرشتاین مارکس
§میلتون اسمات
§لی سیگلمن
§ادوارد ویدنر
§فرل هدی
§لاپالومبارا
ü
ü

 

 

 

 

1- دیدگاه « رالف برایبانتی » :

رالف برایبانتی مانند ریگز از سال 1960این موضوع را در موقعیت های مختلف مورد بررسی وتجزیه وتحلیل قرار داده است.

 

üاو ضمن قائل شدن اولویت برای توسعه اقتصادی در کشورهای جدید خاطرنشان کرده است که در مراحل اولیه ملت سازی همه محسنات در بوروکراسی جمع است وتوسعه اقتصادی در پرتو ایجاد تناسب بین قدرت بوروکراتیک وکنترل سیاسی تحقق می یابد .
üبوروکراسی نظامی تحت شرایطی از بوروکراسی غیرنظامی  ممکن است موثرتر باشد .بوروکراسی نظامی گاهی به آرمانها ی ملی گرایی وانقلابی جامه عمل می پوشاند وبیش از سایر اعضای جامعه نسبت به تکالیف خود تعصب وحمیت ،دلبستگی وصمیمیت نشان می دهد .
üاو این احتمال را هم رد نمی کند که بوروکراسی (نظامی –غیرنظامی )می تواند سیستم نمایندگی وپاسخگو بودن دربرابر مردم را ایجاد کند .
üاو لازمه توسعه را در قدم اول  وجود یک بوروکراسی شایسته معرفی می کند .
üاومعتقد است باید بدون توجه به درجه رشد وبلوغ سیاسی اقدام به تقویت بوروکراسی کرد .
üاصلاح امور اداری بصورت مستقل تحقق نمی یابد بلکه این عامل یک عامل مولد وتسهیل کننده عمل می کند .

 

 

 

 

3- دیدگاه «فرل هدی »:

 

فرل هدی بیان میکند :من ورالف برایبانتی برخلاف دیگران ،قویا با استراتژی ایجاد تعادل سیاسی به کمک منابع خارجی مخالف هستیم .

 

او بیان می کند :

مانباید کمک های فنی به اداره امور سایرکشورها ،که به عنوان یک سیاست ملی برگزیده ایم .به این دلیل که سیستم سیاسی آنها درآن مقطع زمانی ،با مشخصاتی که مابرای دموکراسی سیاسی در نظر گرفته ایم تطبیق ندارد ویا به این دلیل که ممکن است ارائه اینگونه کمک ها ،امید به تحقق چنین سیستم سیاسی رادر آینده از بین ببرد متوقف کنیم .

4-دیدگاه «لاپالومبارا»:

 

او عقیده دارد اگر افزایش وبهبود ظرفیت اداره ،حمایت آشکار ،مداوم وبدون چون  وچرای رهبری سیاسی مرکزی را ،از کسانی که در این امر دینفع هستند به دنبال نداشته باشد نتیجه رضایت بخشی از این اقدام عاید نخواهد شد .

 

 

 

بوروکراسی بریتانیا در یک نظام سیاسی واحد و پارلمانی عمل می کند. واحد اصلی اداری این کشور وزارتخانه است و صنایع ملی شده و شرکت های عمومی نیز مکمل آنها هستند.
خزانه داری انگلیس علاوه بر سایر وظایف مهم خود، مسئولیت نظارت بر خدمات کشوری، مسائل استخدام،آموزش، ارتقاء و پرداخت ها را برعهده دارد. البته در چند دهه اخیر، مسئولیت مدیریت پرسنلی مستقیما زیر نظر نخست وزیر قرار گرفته است. دراستخدام متقاضیانی که قابلیت عام دارند در اولویت هستند.
 
 

برای دانلود کلیک کنید