پروژه تغییر شکل گرم فولاد دوفازی (نوردگرم)

- پروژه تغییر شکل گرم فولاد دوفازی (نوردگرم)

پروژه تغییر شکل گرم فولاد دوفازی (نوردگرم)

تغییر شکل گرم (نوردگرم) فولاد های دوفازی

فرایند های تغییر شکل دمای بالا مانند نورد گرم، اکستروژن وآهنگری داغ، دارای اهمیت ویژه ای هستند زیرا موجب کاهش تنش سیلان ماده شده و در نتیجه ماده با سهولت بیشتری تغییر شکل می دهد، علاوه بر این بر بافت و اندازه دانه ماده و در نتیجه بر خواص مکانیکی ماده تاثیر گذار است. در تحقیق پیش رو فرایند تغییر شکل فولاد دوفازی در دمای بالا و به خصوص فرایند نورد گرم مورد بررسی قرار گرفته است.

فولادهای دوفازی دسته ای از فولادهای کم کربن و کم آلیاژی هستند که عمدتا ریز ساختار آنها شامل 30-5 درصد جزایر سخت مارتنزیتی در زمینه نرم، داکتیل و پیوسته فریتی می باشد. در فولاد دوفازی، فریت و مارتنزیت فاز غالب هستند، اگرچه ممکن است مقادیر کمی از فازهای دیگر نظیر بینیت پرلیت و آستنیت باقی مانده در زمینه یافت گردد. ریزساختار این فولادها کامپوزیتی محسوب می شود، چون شامل ذرات نسبتا سخت و با استحکام مارتنزیت توزیع شده در زمینه نرم و داکتیل فریت می باشد. در واقع می توان با انتخاب نسبت صحیحی از دو فاز فریت و مارتنزیت، به ترکیب همزمانی از استحکام و انعطاف پذیری دست یافت. اصطلاح “دوفازی” در ابتدا توسط هیامی و فروکاو مطرح شد، سپس به وسیله انجمن تحقیقاتی فولاد پذیرفته شد. فولادهای دوفازی فریتی- مارتنزیتی در اواسط 1960 میلادی، به طور همزمان توسط انجمن تحقیقاتی آهن و فولاد انگلیس و شرکت فولاد اینلند توسعه داده شدند.

چکیده

در این گزارش به بررسی تغییر شکل فولاد دوفازی (نورد گرم) پرداخته شده است. بدین منظور در ابتدا معرفی کوتاهی از فولادهای دوفازی شامل ریزساختار، ترکیب شیمیایی، خواص کلی فولادهای دوفازی و همچنین کاربردهای این فولادها و نیز نحوه ی دستیابی به این ساختار آورده شده است. در ادامه در رابطه با  فرایند های تغییر شکل گرم فولادهای دوفازی و به ویژه نورد گرم در این فولادها مورد بررسی قرار گرفته است.  با مطالعه  نورد گرم  روی فولاد دوفازی  در می یابیم که  عوامل مختلفی مانند دمای تغییر شکل، مقدار کرنش، نرخ کرنش،  اندازه دانه اولیه آستنیت، تعداد مراحل اعمال نورد گرم و غیره روی ساختار حاصل و درنتیجه خواص فولاد دوفازی اثر می گذارند.  به گونه ای که  به طور کلی  با افزایش مقدار کرنش و افزایش نرخ کرنش کسر حجمی فریت افزایش یافته و اندازه دانه فریت ریز تر می شود.  با اعمال نورد چند مرحله ای می توان به فریت با اندازه دانه ریزتری دست یافت.

با اعمال نورد گرم در دماهای مختلف مکانیزم تشکیل فریت نیز تغییر می یابد. به گونه ای که با اعمال نورد گرم در دمایی بین دمای استحاله آستنیت به فریت و دمای تعادلی استحاله آستنیت به فریت، فریت با استحاله ناشی از کرنش و با اندازه دانه ریز حاصل می شود. در نورد گرم فولاد دوفازی با کاهش دمای اعمال نورد گرم، دانه های فریت ریزتری حاصل می شود.  بنابراین باید توجه داشت که در نورد گرم فولاد دوفازی عوامل مختلف و متغیر های نورد گرم به شدت بر ساختار و متعاقبا خواص فولاد دوفازی تاثیر گذارند.

محتوای این پژوهش شامل موارد زیر است:

  • چکیده
  • مقدمه
  • معرفی و تاریخچه  فولادهای دوفازی
  • ترکیب شیمیایی فولادهای دو فازی
  • خواص کلی فولادهای دو فازی
  • اهمیت و کاربرد فولادهای دو فازی
  • روش های دستیابی به ساختار دوفازی
  • فرایندهای تغییرشکل گرم فولادهای دوفازی
  • نتیجه گیری
  • منابع

این تحقیق به صورت تایپی و در قالب فایل فشرده بوده و شامل 31 صفحه است.

پروژه فوق با مطالعه و جمع بندی 15 مقاله معتبر لاتین گردآوری و تنظیم گردیده است.

برای دانلود کلیک کنید