آموزش ویدیویی طراحی سیستم کنترل فازی در نرم افزار متلب

- آموزش ویدیویی طراحی سیستم کنترل فازی در نرم افزار متلب

آموزش ویدیویی طراحی سیستم کنترل فازی در نرم افزار متلب

اگر شما نیاز دارید که به کمک تولباکس فازی نرم افزار matlab، یک سیستم فازی را طراحی و سپس آن را در سیمولینک متلب، وارد کرده و در سیمولینک، این سیستم فازی را بر روی یک بلوک دیاگرام کنترلی اعمال نمایید، این آموزش از صفر تا 100 این موضوع را به شما آموزش می دهد. شما نیاز به پیشنیازی از نرم افزار متلب ندارید و بااستفاده از این آموزش، شبیه سازی یک سیستم کنترل فازی را در نرم افزار متلب آموزش ببینید.این آموزش، یک مقاله کنترل فازی دما و سطح آب بویلر را که از پایگاه IEEE  دانلود شده است را مجددا شبیه سازی می کند.

 

بنابراین شما از این پس قادر خواهید بود که پروژه های درس سیستم های کنترل هوشمند و درس مباحث ویژه را که نیاز به طراحی سیستم های کنترل فازی در نرم افزار متلب دارند را انجام دهید. 

در این آموزش : 

1- ابتدا نرم افزار متلب را اجرا کرده و نحوه دسترسی به تولباکس فازی را یاد می گیریم.

2- نحوه ایجاد یک سیستم کنترل فازی را در تولباکس متلب فرا می گیریم (و یک مقاله کامل را در این تولباکس شبیه سازی می کنیم)

3- پس از طراحی سیستم فازی در تولباکس نرم افزار متلب، نیاز داریم تا آن را روی بلوک دیاگرام اعمال نماییم. به این منظور، آموزش می بینیم که چگونه وارد محیط سیمولینک (SIMULINK) نرم افزار متلب شویم و بلوک دیاگرام را در این محیط ترسیم کنیم.

4- حال روش اعمال سیستم فازی طراحی شده در تولباکس فازی را به کمک سیمولینک فراگرفته به آن را روی بلوک دیاگرام سیستم اعمال میکنیم.(در تامام مراحل، بر اساس کنترل فازی بویلر که از ابتدا با آن شروع کرده بودیم، پیش میرویم)

5- نهایتا به کمک یک نمایشگر، نحوه عمکرد سیستم کنترل فازی را تا رسیدن به پاسخ پله مشاهده می کنیم.

 

به این ترتیب، شما با باز طراحی یک سیستم کنترل فازی که در مقاله معرفی شده است، یاد میگیرید که سیستم فازی را چگونه در نرم افزار متلب، ایجاد و آن را روی بلوک دایگرام های دلخواه خود اعمال نمایید. روش ایجاد بلوک دیاگرام نیز در طی آموزش برای شما شرح داده شده است. بنابراین شما بدون دانستن  و پیش نیازی از برنامه متلب، می توانید پروژه های فازی خود را خودتان انجام دهید. صحنه هایی از فیلم آموزشی را در ادامه مشاهده می فرمایید.

 

 

 

 

 

 

سیستم کنترل آموزش داده شده در این مجموعه، از نوع سیستم های کنترلی رایج نوع اول می باشد.

شما پس از مشاهده این آموزش و پیاده سازی انجام شده در آن، یک سیستم کنترل فازی بویلر جهت کنترل دما و سطح آب آن را به طور کامل در نرم افزار متلب، در اختیار دارید که می توانید در راستای ارتقای این سیستم اقدام نموده و مقاله های جدیدی را برای خود انتشار دهید. یک نمونه از این ارتقا را می توان تغییر توابع عضویت فازی معرفی نمود که به عنوان مثال بررسی کنید که کدامیک از توابع عضویت مثلثی و یا گاوسی برای کنترل دما،  خروجی کنترلی مناسب تری را برای شما فراهم می کند. انتخاب نوع این توابع نیز در حین آموزش و پیاده سازی نرم افزاری شرح داده شده است.

 

برای دانلود کلیک کنید