دانلود پاورپوینت ژنتیک- 51 اسلاید

- دانلود پاورپوینت ژنتیک- 51 اسلاید

دانلود پاورپوینت ژنتیک- 51 اسلاید

 پاورپوینت ژنتیک- 51 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

1- ژنتیک بخشی از دانش زیست‌شناسی است که به وراثت و تفاوتهای جانداران می‌پردازد.

 

2- بوسیله قوانین و مفاهیم موجود در این علم می‌توانیم به تشابه یا عدم تشابه دو موجود نسبت به یکدیگر پی ببریم و بدانیم که چطور و چرا چنین تشابه و یا عدم تشابه در داخل یک جامعه گیاهی و یا جامعه جانوری بوجود آمده است.

 

3- علم ژنتیک علم انتقال اطلاعات بیولوژیکی از یک سلول به سلول دیگر، از والد به نوزاد و بنابراین از یک نسل به نسل بعد است.

 

 

4- بطور کلی دانش ژنتیک درباره انتقال صفات وراثتی از والدین به اولاد بحث می‌کند که البته این والدین می‌توانند انسان، درخت و یا باکتری باشند.

 

5- ژنتیک تلاش می‌کند تا بگوید که چه مکانیزم‌های مولکولی، عامل انتقال صفات از نسلی به نسل دیگر هستند. مکانیزم‌هایی که باعث می‌شوند تا فرزندان شباهت زیادی به والدین داشته باشند.

 

6- همچنین می‌خواهد بداند که چرا گاهی اوقات در بین والدین و فرزندان برخی صفات تفاوت‌های زیادی دارند؟ برای مثال چرا گاهی اوقات والدین سفیدپوست، بچه رنگین پوست دارند؟

 

 

1- سال 1973 وقتی به یاری علم ژنتیک اولین ژن “کلون” گردید شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که بزودی این علم یکی از علوم راهبردی دنیا شود و حتی تا جایی گسترش بیابد که نشریه Science باسواد بودن را مساوی با اطلاع داشتن از دو علم کامپیوتر و ژنتیک بداند.

 

2- این علم جوان در این مدت کوتاه به یکی از علوم استراتژیک جهان تبدیل شده است.

 

3- اگر قرار باشد چند بیماری مهلک و یا سخت را نام ببرید، چه بیماری‌هایی به خاطرتان می‌آید؟ ایدز؟ سرطان؟ تالاسمی؟ هموفیلی؟ عقب ماندگی ذهنی یا جسمی؟

 

4- بله! تمامی این بیماری‌ها مهلک و یا سخت می‌باشند. اما آیا می‌دانید که تمامی این بیماری‌ها بگونه ای ژنتیکی هستند؟

 

5- و همچنین آیا می‌دانید که به یاری روشها و فنون جدید مهندسی ژنتیک، بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی در آستانه مهار شدن قرار دارند؟

  در کشور ما سازمانهای مختلفی هستند که به فعالیت‌های تحقیقاتی ژنتیکی می‌پردازند که از جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

vمراکز مختلف وزارت جهاد کشاورزی
vسازمان منابع طبیعی
vمراکز پژوهشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی
vانستیتو پاستور
vپژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی
vدانشگاههای علوم پزشکی
vبخشهای ژنتیک مراکز بهزیستی
vجهاد دانشگاهی
vبیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی

 

 

1- دانش زیست شناسی یکی از قدیمی ترین علومی بوده که بشر به آن توجه داشته است. اصلاح نژاد دامها و پرورش گیاهان با باردهی بیشتر از دانش گذشتگان در مورد علم ژنتیک خبر می‌دهد. گرچه نمی‌توانستند با استفاده از قوانین فیزیکی و شیمیایی علت پدیده‌های فوق را تبیین نمایند.

 

2- همچنین از دیرباز انسان به انتقال خصوصیات از والدین به فرزندان توجه داشته است اما از قواعد حاکم بر آن تا سده اخیر بی خبر بوده است.

 

3- در قرن هجدهم، عده‌ای از پژوهشگران بر آن شدند که نحوه انتقال صفات ارثی را از نسلی به نسل دیگر بررسی کنند. ولی به دو دلیل مهم که یکی عدم انتخاب صفات مناسب و دیگری نداشتن اطلاعات کافی در زمینه ریاضیات بود، به نتیجه‌ای نرسیدند.

 

4- چارلز داروین در سال ۱۸۵۹ نظریه تکامل خود را مطرح کرده بود. در زمان داروین فرضیه حاکم بر توارث بر این امر دلالت داشت که ویژگیهای فرزندان حاصل آمیختگی خصوصیات والدین آنهاست.

 

 

 

22- از حدود سال 1975 انقلاب دیگری در ژنتیک انسانی رخ داد و با استفاده از تکنولوژی مهندسی ژنتیک امکان بررسی و دستکاری در DNA حاصل گردید و رشته نوین ژنتیک مولکولی به  ارمغان آورده شد که در تشخیص، پیشگیری و درمان بیماریهای ارثی امکانات بسیاری عرضه میکند.

 

23- در حال حاضر بیش از بیست هزار بیماری با توارث مندلی شناسایی شده و محل بسیاری از ژنها روی کروموزومها تعیین گردیده است. بدنبال انجام پروژه ژنوم انسانی در دهه آخر قرن بیستم درحال حاضر نقشه ژنی انسان مشخص شده است.

 

اگر چه درک اصول ژنتیک نسبتا آسان می‌باشد، اصطلاحات نامانوس ممکن است در ابتدا باعث شوند که این موضوع دور از دسترس به نظر برسد. برای کمک به حل این مشکل برخی اصطلاحات را مرور می‌کنیم:

 

صفت (Character)

کلیه خصوصیات و ویژگیهایی که در یک فرد مشاهده میگردد.

 

ژن (Gene)

واحد توارث است که شامل توالی از DNA کروموزومی است که برای تولید یک محصول دارای عملکرد ضرورت دارد.

 

هتروژنیتی (Heterogeneity)

زمانیکه موتاسیونهای متعدد در یک ژن یا ژنهای مختلف میتوانند فنوتیپ مشابهی ایجاد نمایند.

 

پلیوتروپی (Pleiotropy)

زمانیکه موتاسیون یکسانی می تواند در افراد مختلف فنوتیپهای متفاوتی ایجاد نماید.

 

فنوکپی (Phenocopy)

زمانیکه فنوتیپ ایجاد شده در فرد علیرغم غیرژنتیکی بودن مشابه اختلالات ژنتیکی باشد.

برای دانلود کلیک کنید