چگونی شناسی استعداد دانش آموزان

- چگونی شناسی استعداد دانش آموزان

چگونی شناسی استعداد دانش آموزان

این مقاله در 38 صفحه با فونت Bzar 14  همراه با فهرست ، چکیده و مقدمه  با Word 2010 تنظیم گردیده که قابل ویرایش می باشد.

 

چکیده

 آموزش و پرورش عبارت است از فراهم آوردن زمینه ها و عوامل متعدد برای به فعالیت رساندن و شکوفاکردن تمام استعدادهای انسان و سوق دادن او به سوی هدف های مطلوب از طریق برنامه ها وراهنمایی های سنجیده و حساب شده و مدون. مهمترین خدمتی که آموزش و پرورش می توانددر جهت رشد کودک انجام دهد، آن است که او را با توجه به استعدادهایش به سوی مناسب ترین زمینه هدایت کند، یعنی به جایی که او در آن خشنودو کارآمد باشد ،ما به کلی این هدف را از یاد برده ایم. باراهنمایی تحصیلی که خدمتی تربیتی است، به دانش آموزان کمک می شود تا خویشتن را در همه ی ابعادوجودی بشناسند. از طریق راهنمایی تحصیلی، نیل به اهداف آموزش و پرورش تسهیل، تسریع وشناخت استعدادها و علایق دانش آموزان ممکن و برقراری ارتباط سازنده و مؤثر با محیط، میسر می شود.هرچند در راهنمایی تحصیلی بر توانایی های فرد تأکید می شود ، ولی هرگز محدودیت ها از نظر دورنمی مانند.یکی از اهداف تأسیس دوره ی راهنمایی تحصیلی، شناخت استعدا دها و رغبت های دانش آموزان ونیازهای شغلی جامعه و راهنمایی آنان به انتخاب رشته یا شاخه ی تحصیلی مناسب براساس استعداد وعلاقه ی آنان در دوره ی متوسطه است و نام گذاری این دوره ی تحصیلی به این نام، اهمیت و هدف اصلی این دوره ی آموزشی را در آموزش و پرورش کشور نشان می دهد . در دوره راهنمایی، فعالیت راهنمایی تحصیلی جزء لاینفک برنامه های تعلیم و تربیت آموزش و پرورش است . هرنوع نارسایی درهریک از ابعاد کار آموزش و پرورش یاهرگونه عاملی که بازده کار در مدرسه و خانواده یا اجتماع را ازمسیر تحقق اهداف تعلیم و تربیت کاهش دهد، منشأ اتلاف و ضایعه خواهد بود . بنابراین ضعف ها وکمبودها در برنامه های آموزشی و درسی چه از نظر رعایت اصول مهم تناسب، تعادل و تنوع و چه ازنظرروشها و کمبود منابع و امکانات و فقدان نظام صحیح راهنمایی و مشاوره تحصیلی، از مبانی و مصادیق مهم اتلاف به شمار می رود.

 

                                        فهرست

عنوان                                                                                   صفحه

چکیده 1

مقدمه. 2

بیان مسئله. 2

نقش مدرسه و معلمان در بروز شکوفایی و نوآوری استعدادها دانش آموزان. 3

روش پژوهش4

مفهوم خلاقیت.. 4

آموزش و پرورش خلاقیت.. 5

ویژگى هاى افراد خلاق. 6

معلم و شیوه هاى پرورش تفکر اخلاق. 7

شیوه‌های گوناگون تدریس‌8

فعال شدن شاگردان در کلاس.. 8

ایجاد زمینه تفکر. 9

ارتباط با اذهان خلاق. 9

تشویق اندیشه‌ها و پیشرفت‌های بکر و ناب.. 10

موانع خلاقیت.. 10

موانع رشد خلاقیت در دانش‌آموزان. 10

جهت‌گیری خلاقیت در سازمان‌های آموزشی.. 11

نقش احساس کارآمدی معلمان درپیشرفت تحصیلی دانش آموزان. 12

تا چه حد دانش آموز خود را می شناسید؟. 14

تفاوت های عمده ی دانش آموزان. 14

الف) دانش آموزان ضعیف: 14

ب) دانش آموز متوسط.. 15

ج) دانش آموز باهوش و زرنگ16

اجرای بهترین راه حل های  شکوفایی استعداد های دانش آموزان. 16

عناصر خلاقیت.. 18

در راستای پرورش خلاقیت و تشخیص استعداد ها توجه به دو نوع روش تربیتی لازم است : 18

تاریخچه. 19

دیدگاه ژنتیک19

دیدگاه تربیتی.. 19

دیدگاه روانشناسی.. 19

نوآوری در آموزش و پرورش چیست ؟. 20

نوآوری در آموزش و پرورش را از کجا و چگونه باید آغاز کرد ؟. 20

تشخیص استعدادهای دانش آموزان. 21

موانع ایجاد خلاقیت و شکوفایی استعداد دانش آموزان. 22

مهارت ایجاد انگیزه و پرورش استعدادها 23

– مهارت های حل خلاق مسائل : 23

– مهارت تغییر و  تحول محیط برای تحریک استعداد دانش آموزان : 23

–  مهارت تفکر مثبت : 24

– مهارت تشویق : 24

–  مهارت تجربه : 24

تاثیر بازی در آفرینندگی.. 25

اجرای  راهکار. 25

از جمله بازیهایی که مثمر ثمر واقع می شوند. 26

شیوه اجرا و مراحل عملی راهکارهای خلاقیت و شکوفایی استعدادها 27

ارائه نمونه هایی از فعالیتها ، مهارتها ، و بازیهای مورد نظر جهت پرورش استعدادها و شکوفایی خلاقیت : 28

پرورش خلاقیت در تفهیم و آموزش دروس.. 32

هدیه های آسمانی.. 32

پرورش خلاقیت در رسم. 33

فعالیت خلاقانه در پایه اول. 33

فعالیت خلاقانه جهت کنترل دانش آموزان بیش فعال. 34

تجربه عملی رفتار با دانش آموز بیش فعال از زبان معلم. 34

نتیجه گیری.. 35

پیشنهادها 36

منابع. 38

 

برای دانلود کلیک کنید