پاورپوینت در مورد قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها

- پاورپوینت در مورد  قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها

پاورپوینت در مورد قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها

فرمت فایل:(powerpoint) تعداد اسلایدها:96 اسلاید

 

برخی از اسلایدها:

با روند فعلی افزایش جمعیت و گسترش مناطق شهری، جمعیت شهری کشور تا سال 1400 به دو برابر افزایش خواهد یافت. در این فرآیند از یک سو با توجه به اینکه شهرها و نقاط سکونتی کلاً در دشتهای حاصلخیز کشاورزی قرار گرفته، بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی تخریب گردیده و از سوی دیگر جمعیت تولید کننده روستایی نیز دست از تولید کشیده و به خیل مصرف کنندگان شهری خواهند پیوست.

بررسی آخرین آمار سطح زیر کشت و میزان تولید محصولات زراعی در سال 1378-1388 که از سوی دفتر آمار و فناوری اطلاعات معاونت امور برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی که در سال 1389 انتشار یافته است نشان می دهد که متوسط میزان عملکرد در هر هکتار از اراضی مزروعی کشور حدود 5/2 تن می باشد و به تعبیر دیگر در ازای هر هکتار از اراضی زراعی که در اثر تغییر کاربری از بین می رود حدود 5/2تن از تولیدات محصول در کشور کاسته شده که علی القاعده این میزان بایستی از طریق واردات تامین گردد.

روشهای حفظ کاربری اراضی کشاورزی در برخی از کشورها:

در کشورهای مختلف جهان تدابیر مختلفی برای حفظ کاربری اراضی بکار گرفته می شود. در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه تغییر کاربری هرگونه اراضی الزاما باید از تصویب نهادی قدرتمند بنام سازمان منطقه ای آمایش سرزمین بنام DATAR   بگذرد که ریاست آنرا شخص نخست وزیر و عضویت آنرا تعدادی از وزرای مهم کابینه به عهده دارند.

در ایالات متحده آمریکا و روند رو به تزادید تغییر کاربری اراضی کشاورزی خصوصاًٌ طی سالهای 1920 تا 1950 دولتمردان این کشور را بر آن داشت تا تدابیری را در جهت حفظ کاربری اراضی کشاورزی بکار گیرند به گونه ای که در 48 ایالت از 50 ایالت این کشور قوانین سخت گیرانه ای برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی وضع شده است. بدنبال این وضعیت شورای پژوهش های اقتصادی یا [1]ESRC در این کشور فعال شده و مشغول مطالعه برنامه ریزی و تصویب قوانین بصورت ایالتی می باشد.

 

برای دانلود کلیک کنید