سلوکیان و اشکانیان

- سلوکیان و اشکانیان

سلوکیان و اشکانیان

سیاست دینی اشکانیان مانند کشورداریشان، چندان متمرکز نبود و دست حکومتهای محلی در رفتارهای آیینی باز بود و هیچ قومی زیر نفوذ دین
مرکزی قرار نداشت. بنا بر گزارش تلمود، با روی کار آمدن ساسانیان، کلیمیان از برخی رفتارهای مذهبی منع شدند در حالی که پیش از آن در دوره
اشکانی آزادانه مراسم مذهبی خود را اجرا می کردند. می توان گفت در این دوره در کنار اهورامزدا، ایزدان بسیاری پدید آمدند ولی در نهایت
اهورامزدا در میان سایر ایزدان قد بر افراشت. با اینحال دین زرتشت دین غالب ایران بوده است. کتاب چهارم دینکرد به گردآوری اوستا در دوره
بلاش، پس از حمله اسکندر اشاره دارد. بیشترین نشانه های دینی اشکانی در پیوند با آناهیتا و میترا است. تیرداد اول اشکانی در معبد آناهیتای شهر
ارشک در حومه درگز در تاریخ ۲۴۸پیش از میلاد تاج گزاری کرد. معبد آناهیتای کنگاور از مهمترین معابد دوره اشکانی است و در بسیاری از سکه ها
نقش ایزدبانو آناهیتا دیده میشود. تندیسهای بسیاری از آناهیتا در دوره اشکانی ساخته شده اند که اغلب نیمه برهنه هستند و ایزد بانو یا پستان خود
را با دست نگه داشته است یا به پهلو خوابیده است. مهرپرستی نیز در دوره اشکانی رواج داشته و حتی به اروپا صادر شده است. در دو سنگ نگاره
بزرگ آنتیوخوس کماژن( ۳۴-۶۹پیش از میلاد) و مهرداد، دو ساتراپ ارمنستان که در نمرود داغ به جا مانده است هر دو در حال دست دادن با میترا
هستند که لباس اشکانی بر تن دارد. روش واحدی برای دفن اموات در دوره اشکانی وجود نداشت. مردم هر قسمت از این امپراتوری بزرگ، مردگان
خود را مطابق فرهنگ بومی خود دفن می کردندفرمت پی دی اف 54 صفحه

برای دانلود کلیک کنید