تحقیق در مورد تقطیر

- تحقيق در مورد تقطير

تحقیق در مورد تقطیر

22 صفحه word |فونت tahoma سایز 12| قابل اجرا در آفیس 2010 و نسخه های جدیدتر|قابل ویرایش و آماده چاپ

بخشی از تحقیق                        

تقطیرگروه

       حرارت ترکیب ایده ال دو ماده فرارa,b درتقطیرگروهی آغازمی شود تا زمانی که ترکیب به تبخیربالاترازنقطه جوش هرمایع برسد که ترکیب a,b را تشکیل داده است. نسبت بین a,b درتبخیرازنسبت آن درمایع متفاوت خواهد بود: نسبت موجود درمایع توسط اینکه چطور ترکیب اصلی آماده شده است مشخص خواهد شد، درحالی که نسبت موجود درتبخیردرترکیب فرارغنی ترخواهد بود، تبخیرازچالگرعبورخواهد کرد و درسیستم باقی خواهد ماند.این بدان معنی است که نسبت ترکیبات درمایع باقی مانده درحال حاضربا نسبت اولیه متفاوت خواهد بود.نتیجه این گونه است که نسبت درمایع ترکیبی درحال تغییراست ودرجزء b بیشترخواهد شد.اینها عوامل افزایش نقطه جوش هستند ، که درعوض موجب افزایش دما در تبخیرمی شوند که موجب تغییرنسبت a,b درمرحله گازی می شود. این نتایج درتغییرات آرام نسبت b:a درتقطیرشدن است. اگرتغییردرنقطه تبخیربین دو جزء a,b بسیارزیاد باشد ، ترکیب درابتدای تقطیربسیارغنی درجزء a خواهد بود و زمانی که جزء a تقطیرشد،نقطه جوش مایع درجزء b افزایش می یابد.

 

تقطیرمداوم

       درتقطیرمداوم ، مراحل ازموارد بالا متفاوت ترخواهد بود که درآن اجزاء هم ازتبخیرو هم مایع جدا خواهد شد درسرعتی که نسبت ترکیب دو جزء کاملاً با نسبت ترکیب درابتدا یکسان باشد.دراین روش بخارجزء غنی شده a و بخارجزء غنی شده b به دست می آید. علاوه براین، بخارترکیب خام را می توان به ترکیب تقطیربرای دوباره تکمیل کردن ( پرکردن ) مایع اضافه کرد.

 

بهبودهای کلی

       هم تقطیرگروه وهم تقطیرمداوم رامی توان با استفاده ازکسرو کم کردن ستون دربالای بالون تقطیرانجام داد. این ستون موجب بهبود جداسازی ازطریق تهیه یک سطح وسیع تربرای تبخیرو جداسازی برای برخورد فراهم می کند. این امرکمک می کند که این درتساوی تا زمانی که امکان دارد باقی بماند.این ستون حتی می تواند درسیستم های فرعی کوچک هم وجود داشته باشد که تمامی آنها شامل مایع ترکیب غنی شده و جوش است که همه آنها مایع با نقطه تبخیرمساوی دارند.

تفاوت هائی بین مقیاس های آزمایشگاهی و مقیاس های صنعتی درستون اجزاء وجود دارد ، اما اصول یکی است. مثال هائی ازستون اجزاء درافزایش کارائی شامل :

  • دستگاه تقطیرهوا
  • ستون vigreux
  • ستون بسته شده
  • سیستم تقطیرگروه
  • سیستم نقطیرگروهی چرخشی

 

تقطیردرمقیاس آزمایشگاهی

       تقطیرهای مقیاس آزمایشگاهی تقریباً ، معمولاً به شکل تقطیرگروهی انجام می شود. وسیله ای که درتقطیراستفاده می شود گاهی اوقات still نامیده می شود که حداقل شامل یک ظرف است که درآن ماده منبع حرارت داده می شود ، یک چگالگرکه درآن حرارت تبخیربرای برگشت به حالت مایع سرد می شود و دریافت کننده که درآن مایع خالص شده که تقطیرشدن نامیده می شود. چندین تکنیک مقیاس آزمایشگاهی برای تقطیروجود دارد.

 

 

 

 

تقطیرساده

       درتقطیرساده تمام تبخیرها ( بخارهای داغ ) به سرعت به دستگاه چگالشگر منتقل می شود که بخارها راخنک وتقطیرمی کند بنابراین، تقطیرکردن کاملاً خالص نخواهد بود . ترکیب آن یکسان خواهد ماند البته دردما وفشاروارده و می توان طبق قانون رالت حساب کرد. درنتیجه تقطیرساده معمولاً تنها برای جدا سازی مایعات که نقاط جوش آنها به طورعمده ای تغییرمی کند ویا جداسازی مایعات ازمایعات ویا نفت است مورد استفاده قرارمی گیرد. برای اینگونه موارد ، نقطه تبخیراجزاء معمولاً به طورقابل ملاحظه ای متفاوت است که قانون رالت نادیده گرفته می شود زیرا به دلیل توزیع بی اهمیت اجزاء کم فراراست. دراینگونه موارد تقطیرممکن است کاملاً خالص برای هدف مد نظرباشد.

 

 

 تقطیرناچیز

       برای بسیاری ازموارد، نقطه جوش اجزاء درترکیب به اندازه کافی نزدیک است که قانون رالت باید مورد توجه قرارگیرد. بنابراین تقطیرناچیزباید مورد استفاده قرارگیرد به خاطراینکه اجزاء را ازهم ازطریق چرخه های تبخیرتکراری دردرون ستون تقطیرجدا کرد.

       به عنوان راهکاربرای خالص کردن باید حرارت دهیم ، و بخارهای آن به ستون تقطیرانتقال می یابد. وقتی این منتقل می شود سپس خنک می شود، و در دیوارهای چگالشگرتقطیرمی شوند. دراینجا ، تقطیرادامه می یابد تا ازطریق افزایش دمای تبخیرحرارت داده شود و یک باردیگربخارمی شود.

       اگرچه ، ترکیب بخارهای تازه دوباره ازطریق قانون رالت مشخص خواهد شد. هریک ازچرخه های تقطیر- تبخیریک راهکارخالص برای اجزاء بسیارفرار ارائه می دهد. درواقع ، هرچرخه دردمای داده شده دقیقاً همانند وضعیت درستون تقطیررخ نمی دهد، بنابراین صفحه فرضی یک مفهوم است ونه یک توصیف دقیق.

       صفحه های تئوریک بیشترمنجربه جداسازی بهترمی شود. سیستم تقطیرگروه چرخشی ازگروه چرخشی تفلون و یا فلزبرای اجباربخاربلند شده به ارتباط نزدیک تربا تقطیرگرپائین تربرخورد کند استفاده می کند که موجب افزایش شمارصفحه های تئوریک می شود.

 

تقطیربخار

       همانند تقطیرخلأ ، تقطیربخاریک روش برای تقطیراجزاء است که زود حرارت داده می شود. این مراحل شامل استفاده ازبخارحباب ازطریق حرارت ترکیب ازمواد خام است با استفاده ازقانون رالت،برخی ازترکیب های هدف بخار خواهند شد.ترکیب بخارخنک و تقطیرمی شود، معمولاً یک لایه ازنفت و یک لایه ازآب را ارائه می دهد. تقطیربخارگیاهان یکساله معطرمتفاوت و گلها منجربه تولید دو نوع ماده می شود که شامل ماده نفتی خاص وتقطیرآبی گیاهان یکساله است.

       مواد نفتی خاص اغلب درعطرسازی و تولید مواد خوشبو کاربرد دارد درحالی که تقطیرآبی کاربرد فراوانی درعطرسازی ، پردازش غذا و حفاظت ازپوست دارد.

 

تقطیرخلأ

       برخی ترکیبات دارای نقطه جوش بسیاربالائی هستند. برای جوشاندن اینگونه ترکیبات ، اغلب بهتراست که فشاررا که درآن اینگونه ترکیبات به جوش می آیند را کاهش دهیم به جای اینکه دما را افزایش دهیم.

       زمانی که فشاررا تا نقطه جوش اجزاء کاهش دادیم ، جوشاندن و بقیه مراحل تقطیررا می توان آغازکرد. این تکنیک به تقطیرخلأ اشاره می کند و معمولاً درآزمایشگاه به شکل تبخیرکننده دواردرمی آید. این تکنیک برای ترکیباتی که جوشاندن فراترازدمای ترکیبات درفشاراتمسفراست بسیارسودمند است که بنابراین ازطریق هرنوع تلاش برای جوشاندن آنها تحت فشاراتمسفرتجزیه خواهد شد.

 

برای دانلود کلیک کنید