پاورپوینت آماده: بررسی انسان‌شناسی از دیدگاه قرآن کریم

- پاورپوینت آماده:  بررسی انسان‌شناسی از دیدگاه  قرآن کریم

پاورپوینت آماده: بررسی انسان‌شناسی از دیدگاه قرآن کریم

مطالب اسلایدهای ابتدایی این پاورپوینت به شرح زیر است

 

تعداد اسلاید : 21 اسلاید

بررسی انسان‌شناسی از دیدگاه قرآن کریم
حمد و سپاس ویژه‌ی خالق دانا، او که همه هستی‌ها و نعمت‌ها از سوی اوست، همه حرکت‌ها و زندگی‌ها از اراده او سرچشمه می‌گیرد. رحمت واسعه خداوند است که بر همه موجودات سایه افکنده است و از خوان پهناور نعمت‌های اوست که آشنا و بیگانه، مؤمن و کافر و نیک‌رفتار و اشتباه‌کار ارتزاق می‌کنند و همگان از خوان پر نعمت و گسترده بهره‌ور هستند. درباره حقیقت و ماهیت انسان اختلاف نظرهایی وجود دارد و به طور کلی دو نظریه در مقابل هم قرار دارند. مادیون عقیده دارند انسان جزء این بدن چیز دیگری نیست و با مردن به کلی نیست و نابود می‌شود، در مقابل بر اساس نظریه پیروان دین اسلام، انسان حقیقتی مرکب از جسم و روان است که روان او جاودانه است و با مردن فانی نمی‌شود، در قرآن کریم نیز بحث از انسان‌شناسی به طور مفصل بیان شده است. ما در این تحقیق به بررسی مسائلی در مورد حقیقت انسان، صفات و ویژگی‌های انسان، حالات انسان، و امکاناتی که در اختیار انسان قرار داده شده تا به هدف برسد توضیحاتی ارائه می‌دهیم شاید گوشه‌ای از برنامه‌های قرآن را در مورد انسان‌شناسی بیان کرده باشیم. مقدمه
ـ خلافت انسان روی زمین
ـ مقام با عظمت انسان در جهان هستی
ـ شگفتی انسان از دیدگاه امام علی علیه‌السلام حقیقت انسان
«و هو الذی جعلکم خلائف الارض» آیه 165 سوره انعام

قرآن مکرراً انسان را به عنوان خلیفه و نماینده خدا روی زمین معرفی می‌کند. این تعبیر ضمن روشن ساختن مقام بشر، این حقیقت را بیان می‌کند که اموال، ثروت‌ها، استعدادها و تمامی مواهبی که خدا به انسان داده در حقیقت مالک اصلیش او است و انسان تنها نماینده و مجاز و مأذون از طرف او می‌باشد، بدیهی است که هر نماینده‌ای در تصرفات خود استقلال ندارد بلکه باید تصرفاتش در حدود اجازه و اذن صاحب اصلی باشد.
خلافت انسان روی زمین
در آیه 10 سوره اعراف خداوند می‌فرماید: «ما مالکیت و حکومت و تسلط شما را بر زمین مقرر داشتیم و انواع وسائل زندگی را برای شما در آن قرار دادیم اما با این حال کمتر شکر این همه نعمت و موهبت را به جای می‌آورید.»

این آیه مانند بعضی دیگر از آیات قرآن پس از ذکر نعمت‌های پروردگار مردم را به شکرگزاری دعوت می‌کند و ناسپاسی آن‌ها را نکوهش می‌کند.
مقام با عظمت انسان در جهان هستی
امیرالمؤمنین علی (ع) در آن سخن پر مایه‌اش می‌فرماید: اعجَبُوا لِهذا الانسانِ یَنظُرُ بِشَحمٍ و یَتکَلَّمُ بِلَحمٍ و یَسمَعُ بِعَظمٍ وَ یَتَنَفَّسُ مِن خَرمٍ؛ «شگفتا از این انسان که با یک قطعه پیه می‌بیند، با قطعه گوشتی سخن می‌گوید، با استخوانی می‌شنود، و از شکافی نفس می‌کشد.»

(نهج‌البلاغه، کلمات قصار، حکمت 8)
شگفتی‌های انسان از دیدگاه امام علی علیه‌السلام
ـ انسان در قرآن
ـ اصولی که برای انسان اهمیت دارد.
صفات و ویژگی‌های انسان در مورد انسان تعبیرات مختلفی در قرآن آمده است. در آیات زیادی از او به بشر تعبیر شده، در آیات فراوانی به انسان و در آیاتی نیز به عنوان بنی‌آدم.
و عجیب این که در بسیاری از آیاتی که از او به انسان تعبیر شده، صفات نکوهیدی و مذمومی برای او ذکر گردیده است مثلاً:
1- در آیاتی انسان به عنوان موجود فراموش کار و ح

برای دانلود کلیک کنید