بررسی ارزش طحال برداری در بیماران مبتلا به اختلالات خونشناختی

- بررسی ارزش طحال برداری در بیماران مبتلا به اختلالات خونشناختی

بررسی ارزش طحال برداری در بیماران مبتلا به اختلالات خونشناختی

بررسی ارزش طحال برداری در اختلالات خونشناختی

چکیده:

زمینه و هدف:

طحال برداری یک روش درمانی بسیار مفید هست که در طیف وسیعی از بیماری ها از جمله : تالاسمی، اسفروسیتوز ارثی، الیپتوسیتوز ارثی و پورپورای ترمبوسیتوپنیک ایمیون استفاده می‌شود. از طحال برداری به عنوان یک هدف تشخیصی در لنفوم غیر هوچکین، لوسمی سلول موئی و میلوفیبروزیس استفاده می‌شود. تاکنون مطالعه ی جامعی که ارزش طحال برداری در اختلالات خونشناختی را بررسی نماید انجام نشده است. هدف از این مطالعه بررسی ارزش طحال برداری در اختلالات خونشناختی و پیامده های حاصل از آن در بیمارستان فوق تخصصی امام رضا (ع) می‌باشد.

نوع فایل: word

تعداد صفحه: 64

روش:

این مطالعه بر روی 226 بیمار مبتلا به اختلالات خونشناختی انجام شد. اطلاعات شامل: سن، جنس، علائم بالینی، سابقه ی تزریق خون و طحال برداری با استفاده از نرم افزار SPSS v 22 مورد آنالیز قرار گرفت. و مشخصات کیفی به کمک آزمون های  توصیفی تفسیر شد.

نتایج:

از 226 بیمار، 132 (58.9%) مرد و 94 (41.1%) زن بودند و میانگین سنی در این بیماران (2 ± 45) بوده است. و 88 (38.9%) بیمار ITP، 22(9.7%)  از بیماران سرطان بدخیم و 14 (6.2%) بیمار CLL بودند.  بین پاسخ به درمان و  سن طحال برداری در بیماران ITP ارتباط معناداری وجود داشت (p = 0.02). ارتباط معناداری بین شمارش پلاکت بیماران ITP بعد از طحال برداری و مصرف IVIG قبل از طحال برداری وجود داشت (p = 0.04).

نتیجه گیری:

طحال برداری در سنین پایین تر واستفاده از IVIG  قبل از طحال برداری در پاسخ به درمان این بیماران ITP به طحال برداری می تواند مفید باشد.

واژگان کلیدی: طحال بردای، اختلالات خونشناختی،  IVIG  و ایران

برای دانلود کلیک کنید