تحقیق حاملگی و تشخیص آن

- تحقیق حاملگي و تشخيص آن

تحقیق حاملگی و تشخیص آن

تحقیق حاملگی و تشخیص آن در حجم 16 صفحه و در قالب word و قابل ویرایش و با قسمتی از متن زیر:

شکل گیری حاملگی – سیستم ارتباطی جنین و مادر

بارور شدن تخم انسان توسط اسپرم در داخل لوله فالوب و در مدت کوتاهی   ( چند دقیقه تا چند ساعت ) پس از تخم گذاری رخ می دهد و 6 روز پس از باروری , بلاستریست شروع به جایگزینی در داخل آندومتر رحم می کند و بدین ترتیب حاملگی شروع می شود .

 

پیدایش سیستم ارتباطی

شکی نیست که تخمک گذاری وابسته به ارتباطات مغز – هیپوفیز – تخمدان در زنان قبل از حاملگی است ولی پس از بار دارشدن , دوام و بقای حاملگی در گرو امکاناتی است که از جانب بلاستریست , رویان و سپس جنین فراهم می شود .

سیستم ارتباطی جنین – مادر دارای دو بازوی اصلی آناتومیک و عملی است . یکی از آنها بازوی جفتی است که انواع اجزای عملی (ازجمله تغذیه ای و آندوکرین ) در آن جای گرفته اند . دیگر بازوی پاراکرین است که اجزای آن در جهت فقط حاملگی , پذیرش پیوند جنسی , حفاظت فیزیکی از جنین و زایمان عمل می کند .

بازوی جفتی سیستم ارتباطی جنین – مادر از طریق مجاری خونی برقرار   می ماند . این مجاری شامل 1 – خون مادر در فضای بین پرزی , 2 – خون جنینی که محدود به مویرگهای جنینی در فضای داخل پرزی است ,        می باشد.

بازوی پاراکرین سیستم ارتباطی از طریق تماس متقابل بیومولکولی سلول به سلول بین غشاهای جنینی و دسیدوای مادر به وظایف خود جامه عمل       می پوشاند .

نقش دینامیک جنین در حاملگی

در طی حاملگی , جنین از یک سیستم حفاظتی بی نظیر که وی را از صدمات محیط خارجی مصون می سازد بهره مند می شود , همچنین جنین بصورت فعال در تعیین سرنوشت نهایی خود مشارکت می کند .

جنین و منسوج جنینی خارج رویانی منبعی از بیواکتیو هستند که حاملگی را به پیش می برند .

قوه محرکه جایگزینی از بلاستویست و محصولات آن تامین می شود . با تهاجم به دسیدوای مادر و رسوخ عروق خونی در محل جایگزینی و بدنبال آن, تشکیل و رشد جفت تحت هدایت مستقیم محصولات بیواکتیو نسوج جنینی واقع می شود شناسایی و پذیرش حاملگی توسط مادر از پیامهایی است که بلاستوسیت مخابره می کند .

احتمال دارد که خود داری جنین از ادامه حیات از حاملگی , سرآغازی برای شروع خود به خود زایمان در انتهای حاملگی باشد .

پذیرش حاملگی از سوی مادر و نقش جنین در حفظ حاملگی

پذیرش حاملگی توسط مادر شامل مجموعه ای از فرآیندهایی می شود که شامل افزایش عمر جسم زرد برای تضمین تداوم تولید پروژسترون و پذیرش جنین توسط دسیدوا است .

تولید گنادوتروپین کوریونی ( HCG ) توسط بلاستریست و رویان , تداوم فعالیت جسم زرد را تا زمانی که ترونوپلاستهای جنینی قادر به تولید مقادیر کافی از پروژستون برای حفظ حاملگی شوند تضمین می نماید .

نقش جنین در پذیرش پیوند آلوژنیگ از سوی مادر

درست پس از لانه گزینی یا مصادف با آن , تولید آنتی ژن HLA در نسوج خارجی رویانی جنین ( تروفوبلاستها ) یعنی بافتهایی که با نسوج مادر در تماسند , مهار می شود , این امر ممکن است یک مکانیسم اساسی برای پذیرش ایمونولوژیک جنین در حین لانه گزینی بلاستویست باشد .

بدام افتادن مواد غذایی در جفت

جنین یک انگل بسیار نیازمند و فعال است .تروفوبلاستهای پرزی جنین اثر قابل توجهی در استخراج و بدام انداختن مواد غذایی اساسی از جریان خون مادر دارند .

قطع حمایت جنین از حاملگی و شروع زایمان

جنین احتمالا” در کنترل و تنظیم سرنوشت نهایی خود با توجه به زمان شروع زایمان نیز شرکت می جوید .

بنظر می رسد این امر ناشی از قطع حمایت جنین از حاملگی است و مادر به تنهایی و بدون یاری خود جنین نمی تواند رحم خود را تخلیه کند حتی اگر جنین مرده باشد .

شیردهی و خروج شیر از پستان

در طی حاملگی , استروژن و پروژسترون همراه با پرولاکتین بر روی نسج پستان مادر اثر نموده و موجب ایجاد تغییرات مناسب مورفولوژیک و بیوشیمیائی لازم برای شیردهی می شوند . با اینهمه , پروژسترون مانع از تولید شیر نیز می شود , ولی پس از قطع تولید پروژسترون بدنبال خروج چفت , تولید شیر قویا” آغاز می شود . از آن پس , مکیدن پستان توسط نوزاد موجب ترشح اکسی توسین در مادر می شود و اکسی توسین بر روی سلولهای مجاری پستان عمل می کند تا موجب خروج شیر و تغذیه نوزاد از پستان شود .

تشخیص حاملگی

ارتباطات مولکولی بین نسوج جنین و مادر باعث می شود که از همان اوان آبستنی , یکسری تغییرات فیزیولوژیک و آناتومیک قابل توجهی در زن باردار پیدا شود .

تغییرات آندوکرین , فیزیولوژیک و آناتومیک حاملگی منجر به علائم و    نشانه هایی می شوند که از روی آنها میتوان و جود حاملگی را به صورت فرض , احتمال و حتی به یقین مطرح ساخت .

 

برای دانلود کلیک کنید