دانلود رساله و مطالعات کامل طراحی مدرسه دبیرستان-طرح نهایی معماری

- دانلود رساله و مطالعات کامل طراحی مدرسه دبیرستان-طرح نهایی معماری

دانلود رساله و مطالعات کامل طراحی مدرسه دبیرستان-طرح نهایی معماری

 

 

 

 

 

  • پروژه موردنظر رساله طراحی مدرسه(دبیرستان) است.
  • این پروژه در گروه معمار98 تهیه و تنظیم شده است. پروژه در فایل ورد(word) و قابل ویرایش در 166 صفحه به همراه فهرست آمده شده است.
  • بخش چهارم و پنجم که مربوط به موضوع طرح مورد نظر(مدرسه 6 کلاسه)میباشد از قسمت مطالعات عمومی مدارس حذف شده است. در صورتی که مطالعات طرح را با نقشه های مربوط به طرح میخواهید، میبایست از طریق زیر دانلود کنید:

توجه:

  • برای دریافت پروژه کامل مدرسه(رساله+نقشه ها+رندرها)، به این صفحه مراجعه کنید.
  • برای دریافت نقشه مدرسه به این صفحه مراجعه کنید.
  • اگر ماکت این مدرسه را هم میخواهید به این صفحه مراجعه کنید.

* چکیده:
هر جامعه اصول و اهداف مشخصی برای محیط های آموزشی و پرورشی خود پیش بینی می کند. به عنوان مثال: نوید ادهم (1374) توصیه می کند: ( مدرسه باید بتواند انسان هایی سالم ، آگاه ، متفکر ، خلاق و صالح بپروراند تا این افراد ، سنگ بنای جامعه مطلوب را تشکیل دهند و زمینه توسعه اقتصادی و رشد اجتماعی را فراهم آورند . ) اگر سیستم آموزشی کشور ( خلاقیت ) را به توصیه آقای نوید ، ملاک رشد و پیشرفت قرار دهد لازم است شرایط تمرین ( خلاقیت ) از زمان کودکی مهیا گردد . لازمه ( خلاقیت ) استفاده از (فضاهای باز ) از نظر معماری و ( شیوه تربیتی حمایت کننده و ملایم ) به عنوان روش تربیتی است . زیرا فضاهای سنتی ( با نیمکت های ثابت و …. ) کودکان را به طوری که متخصصین علوم رفتاری توصیف می کنند به سوی ( تابعیت ) سوق می دهد و به ( خلاقی) و اعمال تنبیه ( قوانین غیر رسمی حاکم بر محیط های آموزشی) ترس از اشتباه  را در کودکان افزایش داده ، مانع از جسارت که لازمه نوآوری است ،‌می شود این مثال نشان می دهد و…

 

 

مقدمه
* طرح مسئله (تعریف طرح) ……………….. 3
* ضرورت و اهمیت موضوع ………………… 3
* هدف از انتخاب موضوع …………………… 4
* پیشینه تحقیق ………………………………. 5
* فرضیات تحقیق …………………………….. 6
* روش تحقیق ………………………………… 6
* معرفی سایت ………………………………. 6

 

1- فصل اول: مبانی نظری طراحی …………. 8
1-1 تئوری¬های مرتبط با موضوع ………….. 9
1-1-1 دیدگاه ها و نظریه های روانشناسان محیط در رابطه با فضاهای آموزشی …. 9
1-1-2 بررسی پژوهشهای انجام شده در حیطه فضاهای آموزشی از دیدگاه روانشناسی محیط … 11
1-1-3 تأثیر متغیرهای سازمانی در عملکرد قرارگاه های تربیتی …………. 16
1-1-4 تأثیر نقش های اجتماعی در عملکرد قرارگاه های تربیتی …………. 17
1-2 مطالعات روان شناختی و علوم رفتاری …………………… 17
1-2-1 خانواده و فرزندان در دوره دبیرستان ………………….. 17
1-2-2 رشد اجتماعى نوجوان ………………………………….. 17
1-2-3 نیازهاى نوجوان ………………………………………… 18
1-2-4 هدفمند بودن ………………………………………….. 18
1-2-5 نیاز به سازگارى با بزرگسالان ………………………….. 18
1-2-6 نیاز به سازگارى با همسالان …………………………… 18
1-2-7 نوجوان چه کمکهایى نیاز دارد ………………………… 19
1-2-8 روابط اجتماعى ………………………………………… 19
1-2-9 مشکلات تحصیلى …………………………………….. 19
1-2-10 راهنماییهاى مذهبى و اخلاقى ………………………. 19
1-2-11 علل سازش نایافتگى نوجوان ……………………….. 20
1-2-12 اثر تغییرات جسمانى بر نوجوان ……………………. 20
1-3 روان شناسی محیطهای آموزشی …………………………. 21
1-3-1 طراحی محیط(بوم‌شناسی، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، روان‌شناسی) …… 21
1-3-2 راههاى کاهش مشکلات تحصیلى دانش آموزان دوره متوسطه ………….. 22
1-4 احکام و معیارهای نظری طراحی (تعریف مفاهیم و…) ……………………… 23
1-4-1 آموزش ……………………………………………………………………… 23
1-4-2 تکنولوژى آموزشى …………………………………………………… 23
1-4-3 جایگاه دانش آموزان در سیستم های مختلف آموزشی …………….. 24
1-4-3-1 سیستم آموزشی حلقه ( گروه سالار ) ………………………….. 25
1-4-3-2 سیستم رایج ( معلم سالار ) ……………………………………. 25
1-4-3-3 سیستم مدرن ( دانش آموز سالاری ) ………………………….. 26
1-4-4 مبانی فرم ………………………………………………………….. 27
1-4-5 فرم و عملکرد ………………………………………………………. 28
1-4-6 ارگانیک و ارگانیسم ………………………………………………… 28
1-4-7 فرم و زمینه ……………………………………………………….. 29
1-4-8 معماری ایده آل …………………………………………………… 29
1-4-9 تحول نگرش به مدرسه ……………………………………………. 29
1-4-9-1 مدرسه به عنوان مرکزی برای انتقال فرهنگ …………………… 30
1-4-9-2 مدرسه به عنوان موسسه ای برای آماده سازی حرفه ای ……… 30
1-4-9-3 مدرسه به عنوان دانشگاهی در مقیاس کوچک ……………….. 30
1-4-9-4 مدرسه به عنوان مرکزی برای پرورش همه جانبه ……………… 31
1-4-9-5 نگرش صاحب نظران معاصر تعلیم و تربیت به مدرسه ………. 31
1-4-10 مدرسه یک نظام اجتماعی ……………………………………… 31
1-4-10-1 مفهوم نظام ( سیستم ) تعریف و انواع سیستم …………… 32
1-4-11 تأثیرات آشکار و پنهان مدرسه …………………………………… 34
1-4-12 روابط انسانی و اهداف تربیتی …………………………………. 34
1-4-12-1 کشمکش نقش و شخصیت …………………………………. 36
1-4-12-2 کشمکش های نقش …………………………………………. 36
1-4-12-3 کشمکش های شخصیت …………………………………….. 36
1-4-13 برخی کارکردهای امور تربیتی ………………………………….. 36
1-4-14 عوامل فیزیکی مدرسه و آثار تربیتی آن ……………………….. 39
1-4-15 مربی تربیتی و فرصتهای تربیتی ……………………………….. 42
1-4-16 رابطه خانه و مدرسه …………………………………………… 42
1-4-16-1 ضرورت ارتباط خانه و مدرسه ………………………………. 43
1-4-16-2 شناخت نگرش خانواده به مدرسه ………………………….. 43
1-4-16-3 لزوم برقراری روابط منسجم و یکپارچه با خانواده ………….. 43
1-4-16-4 نقش انجمن اولیا و مربیان در هماهنگی بین خانه و مدرسه…………. 44
1-4-16-5 وظایف انجمن اولیا و مربیان مدرسه ………………………………… 44
1-4-16-6 روشهای نیل به هدفهای تربیتی خانه و مدرسه ……………………… 45
1-4-17 بررسی نیازهای آموزشی ………………………………………… 45
1-4-18 اهمیت عامل رنگ در فضاهای آموزشی ………………………. 46
1-4-19 روش های کنترل سر و صدا …………………………………… 47
1-4-20 سازمان اجتماعی کلاس ……………………………………….. 54
1-4-21 سازماندهی محیط فیزیکی …………………………………… 55
1-4-22 بررسی تأثیر نظام آموزشی بر عملکرد فضاهای آموزشی ……… 56
1-4-23 مقایسه روش آموزشی کلاسیک و سنتی …………………….. 56
1-4-24 تأثیر اهداف آموزشی بر عملکرد فضاهای آموزشی …………… 56
1-4-25 نکاتی که در طراحی محیط آموزشی باید بدان توجه شود ….. 57
1-4-26 عوامل آسیب زا در ساختمان مدارس ……………………….. 58
1-4-27 روشهای نوین در طراحی مدارس و فضاهای آموزشی ……… 58
1-4-28 ارکان عمومی فضاهای آموزشی ……………………………. 59
1-5 تاریخچه موضوع در ایران و جهان ……………………………….. 60
1-5-1 نظام آموزشی کشورهای جهان ……………………………….. 60
1-5-1-1 قاره آسیا …………………………………………………… 61
1-5-1-2 قاره آفریقا …………………………………………………. 62
1-5-1-3 قاره آمریکا ………………………………………………… 64
1-5-1-4 قاره اروپا ………………………………………………….. 65
1-5-1-5 قاره اقیانوسیه ……………………………………………. 67
1-5-2 آموزش متوسطه در چند کشور جهان ………………………. 68
1-5-2-1 آلمان ……………………………………………………… 68
1-5-2-2 آمریکا …………………………………………………….. 68
1-5-2-3 انگلستان …………………………………………………. 69
1-5-2-4 ایرلند …………………………………………………….. 69
1-5-2-5 استرالیا ………………………………………………….. 69
1-5-2-6 پاکستان …………………………………………………. 69
1-5-2-7 ژاپن………………………………………………………. 69
1-5-2-8 فرانسه ………………………………………………….. 70
1-5-2-9 سنگاپور ………………………………………………… 70
1-5-2-10 کانادا …………………………………………………. 70
1-5-2-11 هلند ………………………………………………….. 71
1-5-3 تکنولوژى آموزشى در ایران ……………………………….. 72
1-5-3-1 تاریخ مدرسه سازی در ایران …………………………… 74
1-5-3-2 مراحل تکوین مدارس از دیدگاه معماری ……………… 75
1-5-3-3 فضاهای مدارس قدیم ………………………………… 78
1-5-4 نظام آموزشی ایران ………………………………………. 80
1-5-4-1 کارکردهاى آموزش وپرورش …………………………… 80
1-5-4-2 سیاستهای آموزشی ……………………………………. 82
1-5-4-3 برنامه ریزی آموزشی …………………………………… 83
1-5-4-4 ساختار نظام آموزشی …………………………………. 85
1-5-4-5 مقطع تکمیلی متوسطه ……………………………… 86
1-5-4-6 اهداف مقطع تکمیلی متوسطه …………………….. 86
1-5-4-7 دوره های متوسطه …………………………………. 86
1-5-4-8 مدارس قبل و پس از انقلاب ……………………….. 87
1-5-4-9 آموزش رایگان ……………………………………….. 89
1-5-4-10 مدارس نمونه دولتی …………………………….. 90
1-5-4-11 مدارس عادی دولتی ……………………………… 90
1-5-4-12 مدارس نیمه دولتی ……………………………… 91
1-5-4-13 مدارس نمونه مردمی …………………………… 91
1-5-4-14 مدارس شاهد …………………………………….. 92
1-5-4-15 مدارس استعدادهای درخشان …………………… 92
1-5-4-16 مدارس غیر انتفاعی …………………………….. 93
1-5-4-17 مدارس مستقل ………………………………….. 94
1-5-4-18 مدارس خصوصی ……………………………….. 95
1-5-4-19 نرخ سواد آموزی از گذشته تا حال ……………… 95
1-5-5 نظام جدید آموزشی ایران ……………………………. 98
1-5-6 تغییرات مهم در سایست های امروز مدارس ……….. 99
1-5-7 جمع بندی …………………………………………. 99

 

2- فصل دوم: بستر طرح ………………………………….. 102
2-1 معرفی شهرستان بابلسر ………………………………. 103
2-1-1 موقعیت جغرافیایی ………………………………… 103
2-1-2 شرایط و ویژگیهای اقلیمی ………………………….. 103
2-1-2-1 رطوبت …………………………………………… 103
2-1-2-2 زاویه تابش ……………………………………….. 104
2-1-2-3 درجه حرارت ………………………………………. 104
2-1-2-4 بارش ………………………………………………. 104
2-1-2-5 باد …………………………………………………. 104
1-1-2-6 نسیم خشکی به دریا ……………………………… 105
2-2 مطالعات تاریخی ……………………………………….. 106
2-3 معرفی و تحلیل شاخصه های معماری منطقه …………. 106
2-3-1 جهت گیری ……………………………………………. 106
2-3-2 مقابله با رطوبت و افزایش کوران …………………… 107
2-3-3 بازشوها ………………………………………………. 107
2-3-4 پوشش سقف ………………………………………… 107
2-3-5 کرسی چینی ………………………………………….. 107
2-3-6 بافت …………………………………………………. 108
2-3-7 کوران …………………………………………………. 108
2-3-8 مصالح مصرفی ………………………………………. 108

 

3- فصل سوم: مطالعات موضوع طرح ……………. 109
3-1 بررسی ضوابط و استانداردها و استخراج لیست فضاهای مورد نیاز ……… 110
3-1-1 جدول 4-1 خلاصه اطلاعات فضاهای بسته مدارس متوسطه نظری ……. 110
3-1-2 جدول 4-2 سطوح خارجی فضای باز محوطه مورد نیاز در مدارس متوسطه نظری ……. 112
3-1-3 جدول 4-3 خلاصه اطلاعات سطوح محوطه مدارس متوسطه و برآورد سطح زمین مورد نیاز …. 113
3-1-4 جدول 4-4 میانگین سرانه ناخالص فضاهای بسته به تفکیک کاربری، محوطه و زمین ………. 113
3-1-5 فضاهای اداری ……………………………………………………….. 114
3-1-6 فضاهای خدماتی …………………………………………………….. 114
3-1-7 فضاهای ورزشی ………………………………………………………. 115
3-1-8 اطلاعات و ضوابط ساختمان های ورزشی …………………………… 115
3-1-9 مشخصات سالن ورزشی چند منظوره جهت طراحی و احداث داخل یا کنار مراکز آموزشی …… 116
3-1-10 تعداد و مساحت فضاهای پشتیبانی ……………. 116
3-1-11 مشخصات انواع استخر …………………………. 116
3-1-12 سرانه استخر به ازاء شناگر ……………………… 117
3-1-13 فضاهای گردش …………………………………. 117
3-1-14 ابعاد و اندازه فضاهای ارتباطی ……………….. 117
3-1-15 فضاهای باز …………………………………….. 118
3-1-16 فضاهای جانبی لازم برای سالن ورزشی ………… 118
3-1-17 ظرفیت و سرانه فضاها ………………………… 119
3-2 استاندارد تجهیزات و مبلمان مدارس ……………….. 120
3-2-1 میز و نیمکت مدارس …………………………….. 120
3-2-2 چهارپایه مدارس …………………………………. 121
3-2-3 صندلی دسته دار ……………………………….. 121
3-2-4 میز تحریر ………………………………………… 122
3-2-5 رخت آویز مدارس ……………………………….. 122
3-2-6 قفسه لباس مدارس …………………………….. 123
3-2-7 میز نقشه کشی مدارس …………………………. 123
3-2-8 تجهیزات میز کامپیوتر ……………………………. 124
3-2-9 تجهیزات کتابخانه ها …………………………….. 124
3-2-10 تلویزیون در مدارس ……………………………. 125
3-2-11 ویژگی های تجهیزات آزمایشگاهی ……………. 125
3-2-12 میز و صندلی های کنفرانس ………………….. 126
3-2-13 ویژگی های میز تنیس روی میز(پینک پنگ) …… 126
3-2-14 ویژگی های نیمکت های پارکی ……………….. 127
3-2-15 ویژگی های انواع تریبون ………………………. 127
3-2-16 حداقل فواصل و ابعاد تجهیزات(میز و صندلی) ……………… 128
3-2-17 چیدمان کلاس های مقاطع دبیرستان ………………………….. 129
3-2-18 چیدمان سایر فضاهای قابل استفاده در کلیه مقاطع …………. 130
3-2-19 جدول استفاده از رنگ مناسب در مدارس …………………….. 131
3-2-20 ظرفیت و سرانه فضاها ………………………………………… 132
3-2-21 آیین کار ایمنی درهای مدارس …………………………………. 132
3-2-22 آیین کار ایمنی پنجره های مدارس ……………………………… 133
3-2-23 آیین کار ایمنی کریدورها و راهروهای مدارس …………………. 134
3-2-24 ضوابط طراحی ایمنی پلکان …………………………………… 134
3-2-25 اصول طراحی ایمنی مدارس در برابر آتش ……………………. 134
3-2-26 مقررات کلی مبحث سوم (مقررات ملی ساختمان) …………… 138
3-2-27 آیین کار اصول جانمایی , طراحی و بهداشتی در توالت , دستشویی و آبخوری مدارس …… 140
3-2-28 آیین کار مکان یابی , ساختمان , تجهیزات و بهداشت بوفه مدارس ……… 141
3-2-29 بهداشت مدارس …………………………………………………………… 142
3-2-30 آیین کار اصول کلی مکان یابی و تأمین بهداشت ساختمان های آموزشی .. 144
3-2-31 روشنایی مدارس …………………………………………………………… 144
3-3 تحلیل مصداق¬های خارجی و داخلی(مطالعات تطبیقی) ………………….. 145
3-3-1 بررسی نمونه فضای آموزشی(داخلی) ……………………………………… 145
3-3-2 بررسی نمونه فضای آموزشی(خارجی) ……………………………………… 146
منابع ………………………………………………………………………………… 150

 

لیست تصاویر

 

تصویر1: چگونگی اسقرار سایت پلان در شهر ،معرفی همسایگی ها و دسترسی ها …….. 6
تصویر2: نقشه هوایی و دسترسی ها …………………………. 7
تصویر1-1: روانشناسان محیط ………………………………… 9
تصویر1-2: ارگانیک و ارگانیسم ……………………………….. 28
تصویر1-3: مفهوم نظام ( سیستم ) …………………………. 32
تصویر1-4: هرم نیازهای مازلو …………………………………. 35
تصویر1-5: مدارس چهار ایوانه ………………………………… 76
تصویر1-6: مدارس دو محوری ………………………………… 76
تصویر1-7: مدارس دو طبقه …………………………………. 77
تصویر1-8: مدارس دو طبقه …………………………………. 77
تصویر1-9: فضاهای مدارس قدیم ……………………………. 78
تصویر1-10: مکتب خانه ………………………………………. 78
تصویر1-11: حجره …………………………………………….. 79
تصویر1-12: مدرس …………………………………………… 79
تصویر1-13: مسجد …………………………………………… 79
تصویر1-14: فرعیات ………………………………………….. 80
تصویر2-1: معرفی شهرستان بابلسر ………………………… 103
تصویر2-2: پوشش سقف؛ تاب دادن ساقه های برنج برای ساختن وریس …….. 107
تصویر2-3: کرسی چینی …………………………………………………………. 107
تصویر2-4: پوشش لت و دیوار از نوع دارورچین ……………………………….. 108
تصویر3-1: تجهیزات کتابخانه ها ………………………………………………… 124
تصویر3-2: ابعاد و ملزومات میز کتابخانه ……………………………………… 124
تصویر3-3: حداقل فواصل و ابعاد تجهیزات …………………………………… 128
تصویر3-4: چیدمان کلاس های مقاطع دبیرستان ……………………………… 129
تصویر3-5: چیدمان سایر فضاهای قابل استفاده در کلیه مقاطع …………….. 130
تصویر3-6: تصاویر خارجی مدرسه سازمان نوسازی(احمدی. 1391) …………. 145
تصویر3-7: جایگیری فضاها نسبت به یکدیگر در مدرسه سازمان نوسازی(احمدی. 1391) …… 145
تصویر3-8: دیاگرام ها و پلان های مدرسه سازمان نوسازی(احمدی. 1391) …… 146
تصویر3-9: تصاویر خارجی مدرسه موریس (1392- Achdaily) ……………….. 146
تصویر3-10: تصاویر داخلی مدرسه موریس (1392- Achdaily) ……………… 147
تصویر3-11: تصاویر پلان مدرسه موریس (1392- Achdaily) ………………… 147
تصویر3-12: نماها و مقاطع مدرسه موریس (1392- Achdaily) …………….. 148

 

لیست جداول ارائه شده
جدول1-1: مقایسه روش آموزشی کلاسیک و سنتی …………………. 56
جدول 1-2: تعداد مراکز آموزشی در مقاطع مختلف به تفکیک جنسیت سال تحصیلی 93-85 …….. 88
جدول1-3: تعداد ساختمان, کلاس و …. به تفکیک نحوه مالکیت در سال تحصیلی 93-85 …………. 89
جدول 3-1: خلاصه اطلاعات فضاهای بسته مدارس متوسطه نظری ………. 110
جدول 3-2: سطوح خارجی فضای باز محوطه مورد نیاز در مدارس متوسطه نظری ….. 112
جدول 3-3: خلاصه اطلاعات سطوح محوطه مدارس متوسطه و برآورد سطح زمین مورد نیاز …. 113
جدول 3-4: میانگین سرانه ناخالص فضاهای بسته به تفکیک کاربری،محوطه و زمین- مقطع متوسطه …. 113
جدول 3-5: تعداد و مساحت فضاهای اداری مدارس(سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،1386) ……. 114
جدول 3-6: تعداد و مساحت فضاهای خدماتی مدارس(سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،1386) ….. 114
جدول 3-7: تعداد و مساحت فضاهای ورزشی مدارس(سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،1386)…… 115
جدول 3-8: اطلاعات و ضوابط ساختمانهای ورزشی ……………… 115
جدول 3-9: مشخصات سالن ورزشی چند منظوره جهت طراحی و احداث داخل یا کنار مراکز آموزشی .. 116
جدول 3-10: تعداد و مساحت فضاهای پشتیبانی ……………………. 116
جدول 3-11: مشخصات انواع استخر ……………………….. 116
جدول 3-12: سرانه استخر به ازاء شناگر …………………………… 117
جدول 3-13: فضاهای گردش(سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، 1386) ………………… 117
جدول 3-14: فضاهای باز …………………………………… 118
جدول 3-15: فضاهای جانبی لازم برای سالن ورزشی ………. 118
جدول 3-16: ظرفیت و سرانه فضاها در مدارس ………….. 119
جدول 3-17: استاندارد میز و نیمکت مدارس ……………… 120
جدول 3-18: استاندارد چهارپایه مدارس …………………… 121
جدول 3-19: استاندارد صندلی دسته دار …………………. 121
جدول 3-20: استاندارد میز تحریر ………………………….. 122
جدول 3-21: استاندارد رخت آویز مدارس …………………. 122
جدول 3-22: استاندارد قفسه لباس مدارس ………………. 123
جدول 3-23: استاندارد میز نقشه کشی مدارس …………… 123
جدول 3-24: استاندارد تجهیزات میز کامپیوتر …………….. 124
جدول 3-25: استاندارد تجهیزات آزمایشگاهی …………….. 126
جدول 3-26: استاندارد میز تنیس روی میز ………………… 126
جدول 3-27: استاندارد نیمکت های پارکی ………………… 127
جدول 3-28: استاندارد انواع تریبون ……………………….. 127
جدول 3-29: جدول استفاده از رنگ مناسب در مدارس …… 131
جدول 3-30: ظرفیت و سرانه فضاها ………………………. 132
جدول 3-31: استاندارد طراحی ایمنی مدارس در برابر آتش…. 136
جدول 3-32: سرانه دانش آموزان به فضاهای آموزشی ………………………….. 138
جدول 3-33: طول و عرض تابلو با توجّه به مقطع تحصیلی …………………… 143
جدول 3-34: شعاع دسترسی دانش آموزان به مدرسه ……………………………144

 

 

 

تصاویر از صفحه رساله(ورد):

 

 

 

توجه داشته باشید که در بخش اقلیم به تحلیل بافت مازندران پرداخته شده است.

 

 

 

دانلود پروژه و رساله, مطالعات مدرسه و دبیرستان, پایان نامه دبیرستان و مدرسه, رساله و مطالعات معماری و دبیرستان, رساله و مطالعات آموزشی

برای دانلود کلیک کنید