دانلود پاورپوینت دیفتری (کورینه باکتریم دیفتریه)-71 اسلاید

- دانلود پاورپوینت ديفتري (کورينه باکتريم ديفتريه)-71 اسلاید

دانلود پاورپوینت دیفتری (کورینه باکتریم دیفتریه)-71 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

}گونه های کورینه باکتریوم باسیلهای هوازی، بدون کپسول بدون اسپور، عمدتاً بی حرکت، پلئومورفیک و گرم مثبت می باشند.
}
}ازنظر نیازهای رشدی مشکل پسند نیستند.جداسازی آنها در محیطهای انتخابی (مانند آگار خونی سیستین، تلوریت)که رشد ارگانیسم های رقیب را مهار می کند بهر صورت می گیرد و در صورت احیاء توسط کورینه باکتریوم دیفتریه کولونیها به رنگ خاکستری سیاه در می آیند سه بیوتیپ (مانند میتیس، گراویس، اینترومدیوس) هریک قادر به ایجاد دیفتری بوده و افتراق آنها بر اساس مورفولوژی کلنی، همولیز و واکنش تخمیر می باشد.

پاتوژنز

انواع توکسیژنیک وغیر توکسیژنک کورینه باکتریوم دیفتریه سبب عفونت پوست و مخاط و بعضی از موارد عفونت های موضعی بعد از باکترمی گیرنده است. ارگانیسم معمولاً در لایه های سطحی پوست یامخاط تنفسی باقی مانده و باعث التهاب موضعی می شوند. بیماری زایی اصلی ارگانیسم بعلت توانایی در ساخت اگروتوکسین پلی پیپتیدی با قدرت 62-kd که باعث مهار سنتز پروتئین و سبب نکروز موضعی باقی می گردد مشخص میشود درچند روز اول عفونت دستگاه تنفسی یک لخته نکروتیک متراکم ازارگانیسم ها، سلول های اپی تلیال، فیبرین، لکوسیت و

 اریترویست تشکل گردیده که پیشرفت می نماید

 

}بعد از اکتساب آئروسل های میکروب، هماگلوتینین های رشته ای (EHA) بعضی از آگلوتینوژن هابویژه فیمبر یاو پروتئین سطحی غیر فیمبریابی نوع 69-hd که پرتاکتین (Pn) نامیده می شوند، دراتصال میکروب به سلول های مژه دار دستگاه تنفسی، نقش مهمی ایفا می کنند. سیتوتوکسین های ناحیه نای، آدنیلات سیکلاز و PT عمل پاکسازی
}
 

کلوستیوز(15000 تا 100/000 سلول در هر میلیمتر مکعب) ناشی از لنفوسیتوز مطلق، نشانه ویژه در انتهای مرحله«آبریزش» می باشد. لنفوسیت ها از سلول های B و T منشاء گرفته اند و بر خلاف سلول های آتیپپک بزرگ که در سایر عفونت های رویروسی دیده می شوند، کوچک و طبیعی می باشند. در بزرگسالان و کودکانی که به طور نسبی واکسینه شده اند، لنفوسیتوز تشخیص اشتباه یا عفونت ثانویه باکتریایی است. در سیاه سرفه، اتوزینوفیلی شایع نمی باشد.

 

اتیولوژی

ک. تتانی، یک میکروب بیهوازی اجباری(مطلق) متحرک و گرم مثبت بوده که که اسپور تولید می کند و ساکن طبیعی خاک، گرد وغبار در سرتاسر جهان بوده و دردستگاه گوارش حیوانات گوناگون نیز وجود دارد این باکتری، در قسمت انتهایی، اسپورها را تشکیل می دهد و بنابراین از نظر میکروسکوپی نمای راکت تنیس یا چوب طبل را ایجاد می کند اسپورهای کزاز در مقابل جوشیدن مقاوم بوده و زنده می مانند اما اتوکلاو را تحمل نمی کنند، بر خلاف تعداد زیادی از کلستریدیاها ک. تتانی یک ارگانیسم تهاجم کننده

 به بافت های نمی باشد؛ واز طریق اثرات یک توکسین بنان تتانوسپاسمین که به طور شایع تر توکسین کزاز نامیده می شود باعث ایجاد بیماری می گردد. سم کزاز دومین ماده سمی شناخته شده می باشد واز نظر سمی بودن دردرجه دوم بعد از سم بوتولینوم قرار می گیرد؛ دوز کشنده سم کزاز برای انسان حدود 10-6 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد.

کزاز (کلستریدیوم تتانی)

 

}پنی سیلین G آنتی بیوتیک انتخابی است زیرا میکروب کلستریدیوم را به طور موثری از بین می برد و قابلیت انتشار دارد، که نکته با اهمیتی است زیرا گردش خون بافت آسیب دیده ممکن است مختل شده باشد. پنی سیلین100/000 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در 24 ساعت است که در دوزه های منقسم وبا فواصل 4 تا 6 ساعت به مدت 10 الی 14 روز داخل وریدی بکار می رود پنی سیلین به دلیل عملکرد تمام بیماران مبتلا به کزاز ژنالیزه به مصرف داروهای شکل کننده عضلات نیاز دارند.
} دیازپام هم شکل کننده عضله بوده و هم تشنج را کنترل می کند؛ دوز اولیه آن 1/0 تا 2/0 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن هر 3 تا 6 ساعت یکبار به صورت تجویز داخل وریدی می باشد که سپس تیتر(عیار) آن مشخص می گردد تا بتواند اسپاسم های کزازی شکل را کنترل نماید.
 

برای دانلود کلیک کنید