دانلود نقشه های GIS حوزه آبخیز رودخانه تجن استان مازندران

- دانلود نقشه های GIS حوزه آبخیز رودخانه تجن استان مازندران

دانلود نقشه های GIS حوزه آبخیز رودخانه تجن استان مازندران

 

 

 

 

 

دانلود نقشه های GIS حوزه آبخیز رودخانه تجن استان مازندران

دانلود نقشه های GIS حوزه آبخیز رودخانه تجن استان مازندران

دانلود نقشه های GIS حوزه آبخیز رودخانه تجن استان مازندران

رود تجن از کوه‌های چهاردانگه، دودانگه و هزارجریب سرچشمه می‌گیرد و پس عبور از شهر ساری وارد دریای خزر می‌شود. تجن از رودخانه های٬ مهم حوزه آبریز دریای مازندران می باشد که از ارتفاع ۳۲۵۱ متری کوههای هزار جریب در دامنه شمالی سلسله جبال البرز در جنوب شهرستان ساری از چشمه های متعددی در دهستان پشتکوه سرچشمه میگیرد٬ که از شمال به دریای خزر ٬ از شرق به حوزه رودخانه دارابکلا و نکاء رود ٬ از جنوب به استان سمنان و از غرب به حوزه سیاهرود و رود خانه تالار محدود می شود . طول شاخه اصلی رودخانه ۱۷۲ کیلومتر و سه شاخه اصلی آن دودانگه و چهاردانگه و ظالمرود نام دارند که بر روی شاخه دودانگه سد مخزنی شهید رجایی و سد خاکی فریم اجرا شده است و در مسیر شمالی تا رسیدن به دریای خزر از شهرستان ساری می گذرد . مساحت حوزه آبریز تا ایستگاه کردخیل واقع در پایاب رودخانه حدود ۴۰۰۰ کیلومتر مربع میباشد که حدود پنجاه درصد آن مناطق کوهستانی پوشیده از جنگل است و رژیم جریان رودخانه برفی – بارانی بوده که دارای جریان پایه ای دائم میباشد و میزان متوسط سالانه دبی رودخانه ایستگاه کردخیل در دوره شاخص آماری (۴۹-۱۳۴۸الی۸۰-۷۹)۶/۱۴ متر مکعب در ثانیه که آورده سالانه آن ۴۶۰ میلیون متر مکعب میباشد. متوسط بارندگی سالانه حوزه در دوره آماری ۴۰ ساله (منتهی سال ۸۰-۷۹) به میزان ۵۹۳ میلیمتر میباشد .

رود تجن یا گرماب رود، در استان مازندران جاری است.

رودخانه تجن، رودی است که در شرق شهرستان سرخس جاری است. این رود از تلاقی دو رود کشف رود و هریرود بوجود آمده است.

این رودخانه مانند دیگر رودهای منطقه دائمی نیستند و در فصول سال با تغییرات میزان ریزش باران، دارای نوسانات زیادی می‌باشد. رودخانه تجن بزرگ‌ترین منبع آب سطحی دشت سرخس می‌باشد.

رود تجن به طول حدود 140 کیلومتر از کوه‌های علی خانی، داراب کوه و سرکوه از ناحیه کوهستانی هزار جریب در دامنه‌های شمالی رشته کوه البرز سرچشمه می‌گیرد و با گذشتن از شرق شهر ساری، نزدیک آبادی خزرآباد، در 25 متری پایین‌تر از سطح آب‌های آزاد به دریای خزر می‌ریزد.

قسمت علیای تجن در بخش هزار جریب در شهرستان نکا و بخش چهاردانگه و دودانگه در شهرستان ساری، جهت عمومی جنوب شرقی ـ شمال غربی و بستری سنگلاخی دارد و ریزابه‌های ببرچشمه و آبتیرچای از ساحل راست و شیرین رود و سفیدرود و لاجیم از ساحل چپ به آن می‌پیوندند.

همچنین رود دایمی زارِم رود- ظالم‌رود به طول حدود 100 کیلومتر با جهت عمومی شرقی ـ غربی از ریزابه‌های سمت راست تجن است و در حدود 16کیلومتری جنوب شهر ساری به آن می‌پیوندد.

قسمت سفلای تجن که از حدود 8 کیلومتری جنوب شهر ساری (نزدیک آبادی تنگه لته) آغاز می‌شود، در بخش مرکزی شهرستان ساری با جهت عمومی جنوبی ـ شمالی جریان دارد و بستر آن ماسه‌ای است.

پوشش گیاهی حاشیه تجن در قسمت علیا، درختان جنگلی پهن برگ مانند مازو، توسکا، سفیدار، لیکی، آزاد و انجیلی و در قسمت سفلا، انواع گیاهان آبزی حاشیه‌ای است.

تجن در منطقه زلزله خیز البرز قرار دارد. در زمین لرزه سال 1314 پانصدمتر از مسیر تجن در نزدیکی محل دوسله، در حدود 33 کیلومتری جنوب شرقی شهر ساری، بسته شد.

 فرمت نقشه ها پس از خارج کردن از حالت فشرده (zip) در قالب ژئودیتابیس می باشد که فقط با نرم افژار ARC GIS قابل فراخوانی می باشد.

خروجی حوزه در داخل شهر ساری بسته شده است

لیست فایل های وکتوری  موجود

  1. نقشه مرز حوزه آبخیز رودخانه رود تجن
  2. نقشه بخش های موجود در داخل حوزه آبخیز رودخانه تجن
  3. نقشه شهرستان موجود در داخل حوزه آبخیز رودخانه تجن
  4. نقشه کاربری اراضی حوزه آبخیز رودخانه تجن
  5. نقشه نقاط روستایی موجود در داخل حوزه آبخیز رودخانه تجن
  6. نقشه زمین شناسی حوزه آبخیز رودخانه تجن
  7. نقشه خاک شناسی حوزه آبخیز رود تجن
  8. نقشه خطوط توپوگرافی حوزه آبخیز رود تجن
  9. نقشه آبراهه های حوزه آبخیز رود تجن
  10. نقشه معابر و راهای حوزه آبخیز رود تجن
  11. نقشه گسل های موجود در موجود در داخل حوزه آبخیز رود تجن
  12. نقشه نقاط باران سنج های حوزه آبخیز رود تجن
  13. نقشه نقاط ایستگاهای کیماتولوژی موجود در حوزه آبخیز رود تجن
  14. نقشه نقاط ایستگاه های هیدرومتری حوزه آبخیز رود تجن
  15. نقشه زیر حوزه های حوزه آبخیز رود تجن
  16. نفشه مناطق Landslid  حوزه آبخیز رود تجن
  17. نقشه زیر حوزه های رود تجن

نقشه هایرستری موجود

  1. نقشه مدل رقومی ارتفاع استر حوزه آبخیز رود تجن (ASTER_GDEM_27m)

سنجنده ژاپنی ASTER یکی از سنجنده های تصویربرداری حمل شده توسط ماهواره Terra است. ASTER یک سنجنده چند طیفی با توان طیفی بالا است، که داده ها را در سه حیطه طیغی با استفاده از یک رادیو متر جداگانه برای هر ناحیه ، اخذ میکند. حیطه های طیفی که تصاویر در آنها اخذ می شوند ، حیطه های مرئی و مادون قرمز نزذیک (VNIR)، مادون قرمز کوتاه موج (SWIR) و مادون قرمز گرمایی(TIR) هستند. تصاویر دریافتی در سه حیطه طیفی دارای توان تفکیک مکانی متفاوت هستند. توان تفکیک باندهای VNIR ، 15 متر است. باند های SWIR دارای توان تفکیک مکانی 30 متر بوده ، در حالیکه تصاویر مادون قرمز گرمایی ، دارای تفکیک مکانی 90 متر دارند.

برای دانلود کلیک کنید