اصول و مبانی تربیت بدنی دوره مربیگری درجه سه تئوری

- اصول و مبانی تربیت بدنی دوره مربیگری درجه سه تئوری

اصول و مبانی تربیت بدنی دوره مربیگری درجه سه تئوری

اصول و مبانی تربیت بدنی دوره مربیگری درجه سه تئوری

بررسی مفاهیم

به منظور ارائه یک تعریف کامل از مبحث اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش لازم است مفاهیم لغوی و اصطلاحی آن مورد بررسی دقیق قرار گیرد:

اصول

کلمه اصول جمع مکسر اصل و به معنی ریشه ها، پایه ها، زیر بنا و زیر ساخت های اصلی است. در واقع اصول هر پدیده، اساس و بنیان آن پدیده را تشکیل می دهند. اصول مبین و معرف اعتقادات، باور های ریشه ای و غیر قابل تغییر هستند. اصول یعنی حقایق و واقعیت هایی که به عنوان تعیین روش ها مورد استفاده قرار میگیرند. به بیان روشن تر، اصول در علم، فلسفه، دین و اعتقادات نقش محکمات و مسلمات را بازی میکنند. اصول یک علم یعنی مجموعه قضایای روشن و منطقی که تمام مراحل و مبانی دیگر بر پایه آن استوار گردیده اند. مانند اصل بقاء انرژی در مکانیک، اصل بقاء ماده در فیزیک، اصل اقلیدس در هندسه، اصل علیت در فلسفه و غیره…

اصول وضع کردنی نیستند بلکه آنها را باید از رابطه بین قضایا و یا نتایج حاصل استخراج نمود.

مبانی

کلمه مبانی جمع مکسر مبنا و به مفهوم بنا ها، بنیان ها، شالوده ها و ساختار ها است. در واقع مبانی هر پدیده یا علم متضمن پایه ها، چهار چوپ، اسکلت و ساختار اصلی آن پدیده یا علم است. تربیت بدنی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به قول «وست» و «بوچر» نویسندگان کتاب مشهور «مبانی تربیت بدنی و ورزش»:

«بین ایجاد ساختار تربیت بدنی و بنای یک خانه شباهت های قابل توجهی وجود دارد. هم چنان که ستون ها و تیر های اصلی به خانه شکل و استحکام می بخشند، عناصر اصلی تربیت بدنی مبنا و چهار چوب مسلمی را به وجود می آورند و آن را به عنوان تجربه ای با ارزش برای تمام افراد پا بر جا میکنند. این عناصر مشخص و اجزای مختلف آن، در قالب یادگیری معنی دار به هم مرتبط خواهند شد. این عناصر مفاهیم تربیت بدنی هستند و بیانگر ساختار تربیت بدنی در برنامه های مدارس کشور خواهند بود.»

تربیت

تربیت کلمه ای عربی از مصدر «ربوب» است. اسم فاعل آن مربی و اسم مفعول آن مربا است. معادل فارسی تربیت کلمه «پرورش» است. پرورش از نظر دستوری اسم مصدر است.

بی شک سخن گفتن از مفهوم تربیت در این مختصر میسر نیست. اجمالاً می توان گفت تربیت بخش مهمی از نظام آموزش و پرورش هر جامعه را تشکیل می دهد و حرکتی تکاملی و تدریجی است به منظور هدایت فرد از آنچه هست به آنچه باید بشود. «ژان ژاک روسو» فیلسوف سوییسی قرن نوزده میگوید: «تربیت علمی است که میتواند فرد را در دایره استعداد های فطریش پرورش دهد.» به قول دکتر «نقیب زاده»: «کشاندن به سوی ارزش ها، معنی حقیقی تربیت است.» چرا که هدف غایی و نهایی تعلیم و تربیت، فرد است، نه مواد درسی و به همین دلیل است که در مکتب انسان ساز اسلام تزکیه و تربیت بر تعلیم و تعلم مقدم است.

.

 

فرمت: PDF

تعداد صفحات: 13

برای دانلود کلیک کنید