پاورپوینت نظریه روان تحلیلی فروید(آماده ارائه)

- پاورپوینت نظریه روان تحلیلی فروید(آماده ارائه)

پاورپوینت نظریه روان تحلیلی فروید(آماده ارائه)

زیگموند فروید ( که نام اصلی وی ”زیگیسموند شلومو فروید“ بود) در سال 1856 در شهر فرایبورگ متولد شد.
اولین فرزند مادری 20 ساله و پدری 40 ساله بود.
پدرش تاجر پشم بود و خانواده او به خاطر مشکلات مالی هنگامی که او هنوز کوچک بود به لایپزیک کوچ کرده و در 4 سالگی او به وین رفتند.
در دوران مدرسه دانش آموز درخشانی بود و خانواده اش در درس خواندن مشوق او بود.
ابتدا رشته پزشکی را انتخاب کرد ولی پس از آن در حوزه عصب شناسی به مطالعات خود ادامه داد.
مدتی در مورد کاربردهای تازه برای کوکائین کار کرد، و ظاهرا مدتی به آن اعتیاد پیدا کرد.
مدتی بعد در آزمایشگاه شارکو در مورد اسرار بیماری هیستری تحقیق کرد.
فروید در کارهای اولیه خود در زمینه هیستری از کارهای ژوزف بروئر پیروی می کرد.
آنها برای آشکارسازی و رهاسازی هیجاناتی که قبلا به بخش ناهشیار ذهن سوق داده شده بود از روش «هیپنوتیزم» استفاده می کردند.
فروید بعدها به این نتیجه رسید که هیپنوتیزم علاوه بر پیامدهای نامطلوب، فقط برای برخی از بیماران کاربرد داشته و یک درمان موقتی ایجاد می کند.

مدل ساختاری شخصیت فروید

• به عقیده فروید ذهن سه ساختار دارد:

1. نهاد (آی دی)،     2. من (ایگو)،    3. فرامن (سوپر ایگو). این سه ساختار،روان را تشکیل می دهند و به طور مداوم به صورت پویا بر یکدیگر تأثیر می گذارند.

• فروید برای اینکه فرایند تعامل بین ساختارهای شخصیت را که زیر سطح رفتار قابل مشاهده قرار دارند توصیف کند، اصطلاح پویش های روانی را وضع کرد.

• نهاد (ID)

 نهاد بیانگر بازنمایی ذهنی فرایند هایی است که اصولا منشأ زیستی دارند.
 نهاد ساختاری است که غرایز جنسی و پرخاشگری را در بر می گیرد که فروید آن را دیگ جوشان نامید.
 نهاد یا بُن، معرف قطب کشاننده و رانه Drive دستگاه روانی است.

 فروید معتقد است در آغاز همه چیز بن یا نهاد است.  من (Ego) تحت تاثیر دنیای بیرون از بن یا نهاد جدا می شود. بن یا نهاد بخش تاریک و نفوذ ناپذیر شخصیت ماست. آنچه را درباره آن می دانیم از راه تحلیل خواب دیده ها و بررسی نشانه های روان نژندانه به دست آورده ایم. بن قدیمی ترین پایگاه روانی است و شامل چیزهایی است که موجود آدمی از راه وراثت با خویش آورده است . فرایندهایی که در بن جریان دارند تابع قوانین منطقی فکر نیستند و اصل تعلق یا واقع بینی را به هیچ می شمارند(نهاد تابع اصل لذت)

 برای نهاد ، احکام ارزشی خوب و بد و اخلاق وجود ندارد. نهاد به منزله پایگاه روانی ناهشیار است و ناهشیاری تنها خصیصه مسلط درون نهاد است. نهاد از اصل لذت تبعیت می کند، نیروی برانگیزنده ای که به ارضای فوری و کامل نیازها و امیال جنسی گرایش دارد . به عقده فروید لذت فقط زمانی حاصل می شود که تنش رانه یا سایق (کشاننده ) ارضا نشده کاهش یافته باشد. نهاد که نیرومند ترین سطح شخصیت است، مخزن غریزه ها و لیبیدو است و انرژی من و فرامن را فراهم می کند. فروید برای توصیف بازنمایی شناختی گسسته، نامتعارف و تحریف شده دنیا توسط نهاد، اصطلاح تفکر فرایند نخستین را بکار برد. در تفکر به صورت فرایند نخستین افکار احساسات و امیال مرتبط با غرایز جنسی و پرخاشگری به صورت نماد یا تصاویر دیداری
بازنمایی می شوند که لزوما به صورت منطقی با هم جور نیستند. تفکر به صورت فرایند نخستین در رؤیا نمایان می شود.

• من (Ego)

 من، بخشی از روان است که تدریجا بر اثر برخورد با محیط و بر اساس تحول، از نهاد جدا شده و دومین پایگاه روانی را تشکیل می دهد. من در واقع معرف منطق و عقل است و در مقابل نهاد که تحت سلطه ی هیجان ها قرار دارد، واقع می شود و کوشش می کند که مقاصد و تأثیر دنیای برونی را بر نهاد گسترش دهد.  بنابراین کنش اصلی من ،سازمان بخشیدن به نیروهای آزاد و متحرک نهاد با در نظر گرفتن ضرورت ها و محدود یت های تحمیل شده از راه واقعیت است.
  من، محور آگاهی هشیار در شخصیت من است. من یا ایگو وظیفه دارد نیروهای قضاوت، ادراک و تصمیم گیری را به فرد بدهد که او را قادر می سازند با واقعیت های دنیای بیرونی سازگار شود. فروید من را به صورتی که تحت کنترل اصل واقعیت است توصیف می کند؛ نیروی انگیزشی که فرد را به سمت مواجه شدن با قید و بندهای دنیای بیرونی هدایت می کند.
من بر خلاف تفکر غیر منطقی نهاد که به صورت نخستین است، طبق تفکر فرایند ثانوی عمل می کند که مستلزم منطق و حل مسئله منطقی است.
وظیفه من ،دفاع از فرد و همطراز کردن وی با واقعیت است.  بنابراین ساخت من، از شناخت و دفاع تشکیل شده است. فروید رابطه بین من و نهاد را به این صورت توصیف می کند:
رابطه من با نهاد را می توان با رابطه سوار کار با اسبش مقایسه کرد. اسب انرژی محرکه را تأمین می کند، در حالیکه سوار کار از امتیاز تصمیم گیری و هدایت حرکت هدفمند حیوان برخوردار است.

• فرامن (Super Ego)

فرامن به منزله سومین پایگاه دستگاه روانی، دیرتر از پایگاه های دیگر ظاهر می شود. فرامن بخشی از من است که در جریان یک انشعاب مجزا شده و به صورت پایگاه مستقلی در میآید.
آن فرایند هایی که وجدان و تلاش های آرمانی را در بر می گیرند، فرایندهای فرامن نام دارند. فرایند های فرامن، درست مانند فرایندهای نهاد، غیر منطقی هستند؛ نه به واقعیت اهمیت میدهند و نه آگاهی چندانی از آن دارند. تغییر بنیادی من که سبب پیدایش فرامن می گردد در مرحله ادیپ صورت می گیرد. (فرامن وارث عقده ادیپ است).
 بدین ترتیب همانند سازی با پایگاه های والدین تشکیل دهنده فرامن است.

ادامه دارد…

 

این فایل حاوی بخش های زیر است:

زندگینامه فروید

معرفی رشد روانی جنسی 

مراحل رشد روانی جنسی

مرحله دهانی  –   oral stage –  سال اول زندگی
 مرحله مقعدی  –   anal stage –  سالهای دوم و سوم زندگی
مرحله آلتی (ادیپی)   –   phallic stage –  چهار سالگی به بعد
مرحله نهفتگی (کمون)  –  Latency stage  –  6 سالگی تا بلوغ
مرحله تناسلی  –  Genital stage  –   بعد از بلوغ

تثبیت یا fixation

نظریه ساختاری فروید

نهاد  id
من   ego
من برتر    super ego

مقایسه مراحل رشد از دیدگاه فروید و اریکسون

ارزیابی و بررسی مشکلات نظریه روان تحلیلی فروید

و…

 

منابع:

1)نظریه های رشد – ویلیام کرین – ترجمه دکتر خوی نزاد
2)نظام های روان درمانی – جیمز پروچاسکا و جان نورکراس – ترجمه سیدمحمدی
3)رشد انسان، روان شناسی از تولد تا مرگ – فیلیپ رایس – ترجمه مهشید فروغان

 

پیش نمایش پاورپوینت نظریه روان تحلیلی فروید

نوع فایل:پاورپوینت

تعداد اسلاید:30عدد

امکان ویرایش :دارد

 

برای دانلود کلیک کنید