نمونه پیشنهاد ارزشیابی دبیر عربی

- نمونه پیشنهاد ارزشیابی دبیر عربی

نمونه پیشنهاد ارزشیابی دبیر عربی

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دبیر عربی (3عدد) 

گزارش تخصصی عربی(4عدد)

فرمت فایل ها ورد و قایل ویرایش(7مورد)

تعداد صفحات پیشنهادات ارزشیابی(هرکدام 8 صفحه)

تعداد صفحات گزارشات تخصصی(هرکدام 20 صفحه)

موضوعات پیشنهاد ارزشیابی

1-پیشنهاد ارزشیابی افزایش نمرات درس عربی در دانش آموزانم(8صفحه)

2-پیشنهاد ارزشیابی رفع ضعف دانش آموزان در یادگیری درس عربی(7صفحه)

3-پیشنهاد ارزشیابی کاهش افت تحصیلی دانش آموزانم(8 صفحه)

موضوعات گزارش تخصصی

1-گزارش تخصصی با موضوع تلاش برای علاقه مند کردن دانش آموزان به درس عربی

2-گزارش تخصصی با موضوع بررسی علل بی انگیزگی دانش آموزانم در درس عربی

3-گزارش تخصصی با موضوع تلاش برای تفهیم درس عربی به دانش آموزانم

4-گزارش تخصصی با موضوع اهمیت درس دینی و عربی برای دانش آموزان

قسمتی از یک گزارش تخصصی

مقدمه (بیان مساله و طرح موضوع )
زبان فارسی در مدارس زیاد طرفدار ندارد، زبان انگلیسی هم همین‌طور ولی با این حال طرفداران زبان عربی در مدارس از این دو نیز کمتر است تا آنجا که بی‌میلی به این درس را می‌شود از عضلات منقبض صورت دانش‌آموزان وقتی نام درس عربی می‌آید، فهمید.

عربی زبان آسانی نیست، یعنی از زبان فارسی پیچیده‌تر است و قواعدی گیج‌کننده دارد. این ذات این زبان است اما سال‌هاست کتاب‌های درسی نیز مزید بر علت شده و این پیچیدگی ذاتی را پیچیده‌تر کرده است.

دانش‌آموزانی که هنوز در سیستم قدیم آموزشی درس می‌خوانند یعنی هنوز دانش‌آموز دبیرستان محسوب می‌شوند، نه دانش‌آموز دوره متوسطه دوم، همچنان با کتاب‌های خشک و بی‌انعطاف عربی کلنجار می‌روند اما دانش‌آموزان پایه‌های هفتم و هشتم یعنی اول و دوم راهنمایی قدیم، دو سال است دو کتاب تازه‌تالیف می‌خوانند که یک سر و گردن از کتاب‌های قدیم بالاتر است.

از جلد کتاب که شروع کنیم، کتاب عربی پایه هفتم، نام چهار فصل سال را به عربی یاد می‌دهد و کتاب هشتم ترجمه‌شده این شعر حافظ را: از خون دل نوشتم نزدیک دوست نامه / دارم من از فراقش در دیده صد علامت

تاکید اصلی درس‌های این دو کتاب نیز بر آموزش لغات است. به طوری که مولفان کتاب هشتم در مقدمه توضیح داده‌اند، دانش‌آموزان تا پایان سال 200 واژه پرکاربرد عربی را خواهند آموخت و اگر این لغات را با 400 واژه آموخته‌شده در سال هفتم جمع کنند، در مجموع 600 لغت عربی را در حافظه دارند که برای خواندن و فهم قرآن، احادیث، روایات و حتی متون فارسی به کارشان می‌آید.

آنچه به‌وضوح مشهود است، حضور کمرنگ قواعد در کتاب‌های جدید است؛ به طوری که حالا دانش آموزان پایه هفتم و هشتم مثل دانش‌آموزان پیش از خود مجبور نیستند دغدغه ذهب، ذهبا، ذهبوا را داشته باشند و به‌سختی صیغه‌های فعل را صرف کنند.

اباذر عباچی مولف کتاب‌های عربی پایه‌های هفتم و هشتم تاکید می‌کند که آزاد کردن دانش‌آموزان از قید قواعد، تعمدی بوده تا آنها با لذت بیشتری عربی را بخوانند. او می‌گوید که کتاب‌های تازه‌تالیف، نوشته شده تا به دانش‌آموزان لغت آموزش دهد و بی آنکه از آنها بخواهد مدام فعل ذهب را صرف کنند، به آنان بیاموزد ذهب در هر 14 صیغه‌اش، معنی رفتن می‌دهد که این یعنی تاکید بر ترجمه.

او معتقد است که وقتی دانش‌آموزان واژه‌ها را بشناسند و معنی آنها را درک کنند، کم‌کم زبانشان نیز برای حرف زدن باز می‌شود و به آموختن عربی علاقه پیدا می‌کنند که فرشته عالیخانی، معلم عربی اول متوسطه می‌گوید تا حدی اینچنین شده است.

او توضیح داده است که کمرنگ‌شدن قواعد در کتاب‌های درسی و تاکیدش بر آموزش لغات و تمرین مکالمه، کلاس‌ها را از خشکی و کسالت قدیم درآورده و اگر معلم ابتکار داشته باشد و از روش‌های تدریس گروهی استفاده کند، آموزش عربی بر مبنای کتاب‌های جدید، جذاب‌تر می‌شود.
ارزیابی از وضعیت موجود

تجربه ی طولانی تدریس من و سایرهمکاران در مقاطع دیگر نشانگر آن است که هر ساله تعدادی از دانش آموزان نه تنها به اهداف کلی درس عربی دست نمی یابند بلکه در یادگیری بیشتر مباحث درس عربی نیز با مشکل روبرو هستند .کلاسی که من در آن مشغول به تدریس می باشم در مدرسه ……………… واقع است و ازاین قاعده مستثنی نبوده ودانش آموزان این کلاس نیزدر یادگیری مفاهیم عربی مشکل دارند. به همین جهت تصمیم گرفتم در صورت امکان راه حلی برای رفع مشکل بیابم .
اهداف گزارش تخصصی :
هدف اصلی :

افزایش تفهیم درس عربی برای دانش آموزان پایه هفتم
اهداف جزئی :

1 – بررسی علل اینکه چرا دانش آموزان مفاهیم عربی را بسختی یاد می گیرند .

2 – یافتن راهکارهایی جهت افزایش تفهیم درس عربی برای دانش آموزان پایه هفتم

3 – ارائه راهکارهای قابل تعمیم به سایر دبیران عربی
مقایسه با شاخص :

در مقایسه با شاخص دانش آموزان باید مفاهیم درس عربی را براحتی یاد بگیرند .
جمع آوری اطلاعات

در میان دروس دوره ی متوسطه اول درس عربی زیاد مورد علاقه ی اکثر دانش آموزان نیست و معمولاً به درس زبان عربی بعنوان چیزی نگاه می کنند که در آینده به آن هیچ نیازی ندارند، و تصــور می کنند که این زبان یک زبان بیگانه وکهنه است و در زندگی امروزی هیچ جایگاهی ندارد و تنها زبان زنده ی روز را زبـان انگلیسی می دانند و نسبت به یادگیری زبان عربی علاقهای نشان نمی دهند. معمولاً در طول تدریس چند ساله در مدارس مختلف و کلاسهای متفاوت این بی انگیــزگی را کامـلاً درک کرده ام ، البته نباید فراموش کرد که در دبیرستانهای دخترانه درس عربی هم مثل بقیه ی دروس از اهمیت و جایگاه خاص خود برخوردار است ، زیرا زبان عربی یکی از دروسی است که با ضریب بالایی در امتحانات ورود به مراکز دانشگاهی مطرح می شود، بنابر این خود را بی نیاز از یادگــیری آن نمی دانند.

 

فهرست مطالب

مقدمه (بیان مساله و طرح موضوع ) 3

ارزیابی از وضعیت موجود 4

اهداف گزارش تخصصی : 5

هدف اصلی : 5

اهداف جزئی : 5

مقایسه با شاخص : 5

جمع آوری اطلاعات 5

خلاصه یافته های اولیه (موانع و مشکلات درس عربی هفتم ) 7

اتنخاب راه جدید موقتی 10

چگونگی اجرای راه های جدید 13

سایر روشهای پیاده شده در کلاس 13

ارزیابی بعد از اجرای طرح 14

نتایج بعد اجرای طرح ( نقاط قوت ) 15

نتیجه گیری 15

پیشنهادات 16

فهرست منابع 18

[purchase_link id=”189466″ text=”خرید” style=”button” color=”blue”]

برای دانلود کلیک کنید