پروژه راه اندازی کارگاه نقاشی
54 صفحه word |فونت tahoma سایز 12| قابل اجرا در آفیس 2007 و نسخه های جدیدتر|قابل ویرایش و آماده چاپ
بخشی از تحقیق
تبلیغات آموزشگاه
ما سعی می کنیم که با توجه به اینکه آموزشگاه در یکی از نقاط مهم شهر قرار دارد با چاپ تراکت و بوم در محدوده آموزشگاه و توزیع آن بین مردم ایین آموزشگاه و نوع فعالیت آن را به مردم بشناسیم تا در جذب هنر جو و آموزش وی موفق شویم . در ضمن ما سعی می کنیم با چاپ کارت ویزیت و توزیع آن خود را بهتر معرفی کنیم . در ایام عید نیز با توزیع سر رسید و تقویم تبلیغات خود را کامل می کنیم . در مورد بازار یابی نیز با استخدام چند نفر به صورت درصدی و پورسانت بازار یابی می کنیم.
گزارشی از کار این آموزشگاه
کلیه مراحلی که در این آموزشگاه به هنرجویان آموزش داده می شود از اولین جلسه تا مرحله پایانی بصورت زیر می باشد .
اگر نور سفید ( نور خورشید ) را به وسیله منشور مثلث القاعده تجزیه کنیم، نواری از یک سلسله رنگهای پیوسته از قرمز، نارنجی، زرد، سبز و آبی گرفته تا بنفش به وجود می آید. اگر این اشعه رنگین به وسیله یک عدسی جمع شود، از تجمع آنها مجدداً نور سفید حاصل می گردد. این تجزیه طیف نور بعد از باران به اسم قوس قزح ( رنگین کمان ) دیده می شود.
وقتی نور سفید به یک جسم رنگی می تابد، شیء مزبور قسمتی از آن را جذب و نور را منعکس می کند. هر جسمی بر حسب رنگ خود، نور همرنگ خویش را منعکس می کند. مثلاً یک جسم قرمز، نور قرمز را منعکس می کند و سایر نورها را به خود می گیرد. هر گاه جسمی تمام طول موجها را جذب کند به رنگ سیاه دیده خواهد شد و اگر همه آنها را منعکس نماید، سفید به نظر خواهد آمد.
رنگها دارای خواص زیر می باشند:
۱- شدت رنگ: که مربوط به پر رنگی و کم رنگی آن است. رنگهای اصلی دارای بالاترین شدت رنگ یا درخشندگی می باشند.
۲- ارزش رنگ: روشنی یا تاریکی رنگهای مختلف را ارزش رنگ می گویند. رنگهای تاریکتر و شفافتر از نظر بصری سنگینی و وزن بیشتری از رنگهای روشن تر و خفه تر دارند. رنگهای تیره به نظر کوچکتر از رنگهای روشن می آیند.
۳- ته رنگ (Hue ) هیو: هیو اسامی رنگهای مختلف مثل قرمز یا آبی یا سبز است.
شاید صحبت از گرمی و سردی رنگ عجیب به نظر برسد اما تجربه علمی نشان داده است که در یک اتاق سبز یا آبی (سبز و آبی جزو رنگهای سرد هستند ) احساس سرما به انسان دست می دهد. در حالی که اتاقی به رنگ قرمز یا نارنجی حس گرما را در انسان بیدار می کند. در تجربه مذکور، افرادی که در اتاق سبز آبی بوده اند در حرارت 15 درجه احساس سرما کرده اند، حال آنکه ساکنان اتاق نارنجی، قرمز در حرارت 11 تا 13 درجه سانتی گراد احساس سرما نکرده اند. در حقیقت رنگهای سرد، گردش خون را کند می کنند و رنگهای گرم باعث سرعت جریان آن می گردند. برای نمایش اجسام نزدیک از رنگهای گرم و برای نمایش اجسام دور از رنگهای سرد استفاده می شود. رنگهای گرم مانند انواع زرد، قرمز و نارنجی و رنگهای سرد مانند انواع آبی، سبز و بنفش.
غرض از تونالیته یا رنگ مایه درجات مختلفی از رنگ می باشد که با نور منعکس شده از ماده رنگی رابطه دارند. درجات مختلف رنگ را یک بار به وسیله ترکیب با سفید و نیز به وسیله رقیق کردن رنگ با آب می توان به دست آورد.
رنگ اصلی، رنگی است که آن را از ترکیب رنگهای دیگر نتوان به دست آورد. بر اساس تئوری کلاسیک رنگ، رنگهای اصلی عبارتند از: زرد، قرمز، آبی. از حیث نظری، با استفاده از این سه رنگ و افزودن سفید، تمام رنگهای طیف را می توانیم به دست آوریم. رنگهای اصلی در نهایت درخشندگی و اشباع می باشند. رنگهایی که مستقیماً از ترکیب رنگهای اصلی به دست می آیند به رنگهای فرعی موسومند و عبارتند از: نارنجی که از ترکیب قرمز و زرد، بنفش که از ترکیب قرمز و آبی،سبز که از ترکیب آبی و زرد به وجود می آیند.
دو رنگ مکمل دو رنگی هستند که تمام رنگهای طیف را در خود داشته باشند . مثلاً رنگهای قرمز و سبز دو رنگ مکمل یکدیگرند . زیرا رنگ سبز ترکیبی از زرد و آبی است و قبلاً گفتیم که زرد و آبی و قرمز رنگهای اصلی هستند که از ترکیب آنها می توانیم تمام رنگهای طیف را به دست بیاوریم. بنابراین، رنگ مکل هر رنگ اصلی عبارت است از ترکیب دو رنگ اصلی دیگر. هر دو زوج رنگ مکل با یکدیگر متضاد نیز می باشند. یعنی در کنار یکدیگر اختلاف شدیدی را به چشم می آورند. به طور مثال در یک فضای وسیع سبز رنگ چند لکه کوچک قرمز به راحتی به چشم می خورد و خود را نمایان می سازد و با درخشندگی، تضاد خود را با زمینه سبز نشان می دهد و تعادل لازم را در چشم برقرار می کند.
طبیعت بی جان
مداد رنگی از ساده ترین و سریعترین ابزار های نقاشی می باشد که دارای ویژگی های خاصی است. به وسیله مداد رنگی خطوط نازک و ظریف و نیز سطح های رنگی بزرگ و همچنین انواع رنگها و نیم رنگهای ممکن را می توان به وجود آورد. با این ابزار می توانید با سرعت نقاشی کنید و با کم و زیاد نمودن فشار دست قدرت رنگ ها را شدید یا ضعیف نمایید. مداد رنگی به وسیله پاک کن پاک می شود و تغییراتی را که لازم است در نقاشی ایجاد شود، امکان پذیر می سازد. بر روی انواع کاغذ های نرم و زبر می توان به راحتی با این وسیله کار کرد مداد رنگی بر روی کاغذ زبر ایجاد بافت های گوناگونی می کند که از نظر بصری تأثیر خاصی دارد. مداد رنگی از گروه رنگ های نیمه شفاف است که به راحتی با یکدیگر مخلوط می شود و می توان رنگها را به صورتی با یکدیگر مخلوط کرد که در عین آنکه هر دو رنگ خاصیت رنگی خود را حفظ می نمایند، موجب پیدایش رنگ تازه ای نیز خواهند شد. سعی کنید بیش از دو یا سه رنگ را با یکدیگر مخلوط نکنید زیرا از درخشندگی رنگ کاسته خواهد شد. نرمی یا سختی نوک مداد رنگی نیز در رنگ آمیزی طرح مؤثر می باشد. آزادی عمل در طرز کار با این وسیله موجب می شود که به تنوع زیادی در نقاشی دست یابید.
ابزارهای لازم برای کار با آبرنگ، یک جعبه آبرنگ خوب که حد اقل دوازده رنگ داشته باشد. همچنین قلم موی شماره 10 آبرنگ به اندازه متوسط است، با این قلم مو می توانید لکه های نسبتاً بزرگ ایجاد نمایید و نیز خطوط ظریف را نیز رسم نمایید. قلم موی خوب وقتی خیس می شود نوکش به نازکی سوزن در می آید. وسیله دیگری که برای نقاشی با آبرنگ لازم دارید عبارتند از: یک تخته شاسی به رنگ سفید. (از یک صفحه شیشه ای که پشت آن کاغذ سفید چسبانده شده می توانید استفاده کنید.) سفیدی شیشه یا تخته شاسی سبب می شود که رنگ هایی را که با هم می آمیزید ببینید و میزان غلظت آن را تشخیص دهید. یک قطعه اسفنج (ابر) که با آن بتوانید کاغذ را مرطوب بنمایید، پارچه تمیزی برای پاک کردن و خشک نمودن قلم ها و همچنین دو ظرف کوچک برای آب، یکی برای شستن قلم مو و دیگری برا ی آماده نمودن و در هم آمیختن رنگها. پیش از شروع نقاشی با آبرنگ کاغذ را نمناک کنید (با اسفنج مرطوب ) سپس کاغذ را بر روی میز یا تخته زیر دستی با چسب بچسبانید. در این حالت سطح کاغذ چین خوردگی دارد ولی پس از چند دقیقه که نم کاغذ برچیده شد سطح آن نیز صاف می گردد. کاغذ را دوباره مرطوب نمایید و اندکی صبر کنید تا نم آن کم شود، در حینی که سطح کاغذ در حال خشک شدن است با مداد نرم، پاره ای از قسمت های شکلی را که در نظر دارید مجسم سازید روی کاغذ نمناک طرح کنید. پس از پایان طرح کاغذ را به کنار بگذارید تا رطوبت در آن رسوخ نماید، در این فرصت رنگها را آماده کنید.
قلم مو را با مقداری آب و با رنگ آغشته سازید و رنگ را کاملاً روی تخته شاسی بمالید تا کاملاً حل شود. دفترچه آبرنگ یا تخته ای را که کاغذ آبرنگ بر روی آن چسبیده روی سطح صاف قرار داده و به نقاشی بپردازید. قلم مو باید همیشه پر از آب و رنگ باشد، خواه شکل ظریفی را نقش کنید و یا اینکه سطح بزرگی را رنگین سازید. دلیلش این است که در این روش، عمل نقاشی باید با سرعت و جرأت انجام گیرد و چنانچه قلم مو خشک باشد این عمل امکان پذیر نخواهد بود. در نقاشی با آبرنگ برای اینکه رنگها در همدیگر نروند، بین ضربات قلم فاصله کوتاهی در نظر بگیرید تا کاغذ بتواند رنگ اول را در خود فرو ببرد و برای پذیرش رنگ بعدی آماده شود. اگر بخواهید رنگ ها کاملاً شفاف و درخشنده با شند باید صبر کنید تا لایه رنگی که روی کاغذ کشیده اید کاملاً خشک شود و سپس لایه دیگر را روی آن بکشید. چون جنسیت مادی آبرنگ شفاف است، بنابراین هر لایه ای که روی لایه دیگر می نهید رنگ لایه زیرین را نیز نشان می دهد و در محل برخورد دو لایه، رنگ تیره تر خواهد شد. مثلاً اگر سطحی را به ر نگ سبز درآورید و پس از خشک شدن لایه قرمز روی آن بکشید در نقاطی که سبز و قرمز روی هم قرار گرفته باشد رنگ قهوه ای پدید خواهد آمد. ولی نباید بیش از دو یا سه رنگ را با هم مخلوط نمود چون در این صورت رنگ کدر خواهد شد. هرگز رنگ سفید به کار نبرید. سفید، رنگها را مات می کند و از درخشندگی رنگ می کاهد و خصلت نقاشی با آبرنگ یعنی (شفافیت) را از بین می برد.
آبرنگ را نباید غلیظ به کار ببرید چون رنگ غلیظ نمی گذارد سایر رنگها از زیر آن دیده شوند و نقاشی آبرنگ به نقاشی با گواش شبیه خواهد شد. قلم مو را بعد از هر رنگ در آب تمیز بشویید و با پارچه خشک کنید و سپس به رنگ دیگر آغشته نمایید. برای از بین بردن لکه رنگی که به نظرتان جالب نیست، اسفنج را در آب خیس کنید و آهسته روی لکه مزبور بکشید. لکه را با دقت به وسیله اسفنج بردارید. صبر کنید تا کاغذ خشک شود. پس از آنکه کاغذ کاملاً خشک شد رنگ مورد نظر را به شکل لایه نازک روی آن قرار دهید. برای اینکه در نقاشی با آبرنگ موفقیت کامل به دست آورید تمرین را از موضوع های کوچک و بسیار ساده آغاز نمایید. دو عدد میوه، چند فنجان، یک شاخه گل و … ابتدای این کار دقیقاً به این اشیا نگاه کنید. رنگهای آنها را تشخیص دهید، مرز تاریکی و روشنی رنگ ها را معین کنید وبه ساختن آنها بپردازید.
کلاژ یا وصله گری ( چسباندن مواد و اشیاء در نقاشی )
ساختن یک اثر هنری به وسیله اشیا و مواد، عملی لذت بخش و در عین حال آسان است. این روش توسط ژرژ براک نقاش فرانسوی قرن بیستم معمول گشت. در این روش به عوض رنگ و قلم مو از کاغذهای رنگی، یا کاغذ روزنامه، پارچه و مواد دیگر، که به شکلهای مختلف بریده شده اند و یک چسب استفاده می کنیم. تأثیری که کاغذ رنگی در چشم ایجاد می کند با تأثیری که رنگی که با قلم مو روی بوم گذارده می شود تفاوت دارد. در این روش به ترکیب رنگ نیازی نیست بلکه انتخاب رنگ ها و چگونگی همجوار نمودن آنها اهمیت دارد. به عبارت دیگر کمپوزیسیون مناسبی از ترکیب اشیاء و رنگ آنها را در میان موضوعی خاص ایجاد می کند. با کاغذ کشی، کاغذ های شفاف و انواع زرورقهای رنگی تمرینهای جالبی می توان انجام داد، به دلیل شفاف بودن این کاغذها، رنگ کاغذ زیر از پشت کاغذی که روی آن چسبانده می شود دیده می شود و تولید نیم رنگهایی می کند که با کاغذهای معمولی نمی توان به دست آورد.
نقاشی با چاپ کلیشه ( چاپ دستی رنگی )
چاپ دستی وسیله ساده و سرگرم کننده ای است که امکان تکرار شکلها را آسان می کند. با این روش می توان نسخه های متعددی از یک یا چند شکل ایجاد نمود و در صورت لزوم رنگ آنها را تغییر داد، از این رویه در تهیه طرح های تزئینی، ساختن کاغذ دیواری و نقش پارچه می توان استفاده نمود. برای تهیه چاپ دستی به نحو زیر عمل کنید:
یک ورق مقوای نازک سفید که مقاومت کافی داشته باشد تهیه کنید. تصویرهایی را که می خواهید تکرار نمایید با مداد نازک روی این صفحه طرح کنید. درون شکل ها را با کارد کاغذبری و یا قیچی ببرید. به این ترتیب کلیشه ای با فرم های تو خالی پدید می آید. کلیشه مزبور را روی کاغذ سفید پونز کنید. (کاغذ باید قبلاً روی تخته ای ثابت شده باشد) با رنگ آمیزی درون فضای سفید نتیجه کار اثری است که در تصویر زیر مشاهده می کنید.