طرح درس روزانه با تأکید بر روش مکاشفه ای

- طرح درس روزانه با تأکید بر روش مکاشفه ای

طرح درس روزانه با تأکید بر روش مکاشفه ای

بسمه تعالی

«هیچ فقری چون فقر علمی نیست »

طرح درس روزانه با تأکید بر روش مکاشفه ای

 

نام ونام خانوادگی : عادل حدادان   تاریخ تدریس :20/10/1393   شماره طرح درس : 7

موضوع درس: علوم تجربی      کلاس: دوم ابتدایی       مدت زمان تدریس :45 دقیقه

عنوان درس : فصل هفتم (نور)    مکان :  کلاس و حیاط مدرسه     

 

  تعداد کلاس: 32نفر     شهرستان تبریز – دبستان صادقیه     

 

   

 

 

الف )  عناوین و نکات اصلی متن درسی که تدریس خواهد شد شامل  :

1-    نور

2-   چشمه های نور

3-  موارد استفاده از نور

4-   سایه

ب) مراحل ، رهنمودها و نکات اصلی روش انتخاب شده :

 الگویی که مبنای طرح درس پیش رو قرار گرفته است روش مکاشفه ای است. روش مکاشفه ای به شیوه ای از تدریس و یادگیری گفته می شود که، فراگیر بر اساس راهنمایی خاص معلّم ، مفهوم یا مسئله ای را به طور انفرادی مطالعه و بررسی می کند و مورد آزمایش قرار می دهد وپس از اطلّاعات به دست آمده ، نتیجه گیری میکند و می کوشد به یک استنباط کلی برسد . در این روش شرایط آموزش طوری فراهم می شود که دانش آموز می تواند از طریق فعّالیّت های فکری و خود –رهبری به کشف برخی مفاهیم و اصول علمی برسد .  در این روش با برهم زدن تعادل فراگیران و از طریق پرسش کردن ، ساخت فرضیه ، جمع آوری اطلّاعات و آزمایشگری ، دانش آموزان  فعّالیّت هایی را در جهت رفع تعادل و ایجاد تعادل مجدد با محیط انجام می دهند .که این فعّالیّت ها سبب بروز قابلیت ها و توانایی های جدیدی در فراگیران و جریان رشد عقلانی آن ها را تسریع و تسهیل می نماید . این روش ، روشی غیر مستقیم بوده و از نظر آموزشی برای کودکان بسیار موءثر است . پس معلّم مسائل یا سوءالاتی را که متناسب با سطح رشد کودکان و اهداف درس است مطرح می کند ، و سپس آن ها را برای جست و جو و یافتن راه حل ، ترغیب و تشویق می کند . در این روش ، بر خلاف روشهای سنتی ، به یکباره الگوی صحیح از طرف معلّم ارائه نمی شود . او از این که تمامی کودکان به یک روش عمل کنند یا وقت زیادی را صرف فعّالیّت و حرکت بکنند ، نگران نیست بلکه نظر او دادن فرصت به تمامی کودکان است تا آنها بتوانند استعدادها ، توانایی ها ، تجربیات و خلاقیت های خود را بروز دهند . و سپس معلّم از تعدادی از دانش آموزان می خواهد که راه حل خود را برای حل مسئله ارائه دهند . در این حال ، معلّم به گروههای مختلف که در حال پرسش و پاسخ هستند ، سر می زند و از افراد سوءال می کند . به طور خلاصه ، مراحل روش اکتشافی عبارت اند از: 1- معلّم سوءالاتی را از محتوای آموزشی قبل از حضور در کلاس طراحی می کند . 2- دانش آموزان اکتشاف و پاسخ به سوءالات را آغاز می کنند . 3- به دانش آموزان فرصت داده می شود تا راه حل های خود را ارائه دهند . 4- دانش آموزان به تمرین و پالایش مسئله با توجه به راه حل هایی که از طرف اعضای کلاس ارائه شده می پردازند. 5- معلّم به میان اعضای کلاس می رود و آنها را از طریق ارائه ی سوءالات بیشتر یاری می کند .  

21 صفحه

ورد

برای دانلود کلیک کنید