دلایل مطالعه رشد و تکامل حرکتی و جسمانی کمک به تکمیل و بهبود عملکرد حرکتی

- دلايل مطالعة رشد و تکامل حركتي و جسمانی  كمك به تكميل و بهبود عملكرد حركتي

دلایل مطالعه رشد و تکامل حرکتی و جسمانی کمک به تکمیل و بهبود عملکرد حرکتی

فرمت فایل :پاورپینت   قابل ویرایش     تعداد اسلاید:98

چکیده مطالب:

واژه شناسی در رشد حرکتی:

الف) رشد: Development

 دلالت بر فرآیند تغییری می‌کند که دائمی است و به ظرفیت عملی سازماندار و خاصی منجر می‌شود یعنی حالتی که فرد می‌تواند به طور کامل نقش مورد نظر را انجام دهد. تغییرات در رشد می‌تواند کمی و کیفی باشد.

ب) نمو: Growth

 نمو افزایش کمی در اندازه است. منظور از نمو افزایش توده یا اندازه جسم از طریق زیاد شدن واحدهای کامل زیستی است. برای مثال، نمو قد از طریق اضافه شدن یک بخش تازه به پا اتفاق نمی افتد، بلکه پاها به عنوان واحدهای زیستی یا قسمتهای بدن از نظر طول بلندتر می شوند.

ج)  بالیدگی: Maturation  

 بالیدگی پیشرفت کیفی در ساختارهای زیستی است و امکان دارد به سلول، اندام یا پیشرفت یک سیستم در ترکیب بیوشیمیایی آن مربوط شود. بالیدگی عموما از پیشرفت در راستای بالیدگی جسمی ناشی می‌شود که در واقع حالت بهینه یکپارچه شدن سیستم‌های مختلف بدن یک فرد مانند توانایی برای تولید مثل است.

د)  رشد حرکتی :

فرایند سنی است که دائمی و دارای توالی بوده و در طی آن انسان از حرکات ساده به حرکات بسیار منظم، مهارتهای پیچیده حرکتی و در نهایت به انطباق مهارتها – که همراه با فرارسیدن پیری صورت میگیرد پیشرفت کرده است.

و) یادگیری حرکتی:

با جنبه های از یادگیری سر و کار دارد که شامل حرکت بدن می شود و الزاما به سن خاصی محدود نیست.

ه) پیر شدن یا فرایند افزایش سن:

علی رغم سن تقویمی بر فرایند نمو در پیری دلالت می کند. بطور اخص پیرشدن فیزیولوژیک ما را به تغییرات مداوم مولکولی، یاخته ای و ارگانیزمی ارجاع میدهد.

 سنین تقویمی برای دوره های مختلف

قبل از تولد:

  رویانی  2 تا 8 هفتگی

  جنینی   8 هفتگی تا تولد

نوزادی  تولد تا 4 ماهگی

طفولیت  تولد تا 1 سالگی

کودکی:

  کودکی اولیه ( پیش دبستانی)  1 تا 6 سالگی

  کودکی ثانویه ( پیش نوجوانی)  6 تا 10 سالگی

نوجوانی:

  دختران  8 یا 10 تا 18 سالگی

  پسران  10 یا 12 تا 20 سالگی

بزرگسالی:

  جوانی  18 تا 40 سالگی

  میانسالی  40 تا 60 سالگی

  سالمندی  60 سالگی به بالا

اندازه گیریهای نموّ (انسان سنجی جسمانی):

شاخه ای از علوم که شامل نمو انسانی و اندازه گیری بدن است «انسان سنجی جسمانی» نامیده می شود. شاخص های اندازه گیری آن شامل: قد، وزن، طول اندام، پهنای بدن و محیط اندام می باشد.

قد: یکی از عادی ترین و مفیدترین اندازه گیریهای نمو، اندازه گیری قد است. قد کودکان را تا سن 3 سالگی در حالت خوابیده و از آن سن به بعد کودک را به حالت ایستاده اندازه گیری می کنند.

—رشد طبیعی پس از تولد: نمو بعد از تولد بر اساس الگوهای دقیق و منظم پیش می رود و در بین سیستمهای مختلف بدن متفاوت است.

نمو عمومی بدن:

*جنس- قد – وزن بدن  – ویژگیهای ثانوی جنسی

*سنجش منظم نمو

*نمو نسبی

—رشد طبیعی پس از تولد …

*سنجش منظم نمو:

سنجش منظم نمو کودکان و مقایسه نتایج آن با ارقام حد متوسط معیارهای قابل قبول می تواند به شناسایی هر نوع نمو غیر طبیعی کمک کند. عوامل پزشکی و محیطی که باعث اینگونه نابهنجاریها هستند از این طریق شناسایی و مهار می شوند.

دستگاه عصبی: قسمت عمده افزایش سریع تعداد سلولهای عصبی و انتقال آنها قبل از تولد و انشعابات وغلافی شدن آنها از میلین بعد از تولد انجام می شود.

رشد طبیعی پس از تولد …

* مغز: چون سلولهای عصبی مغز قبل از تولد تشکیل می شوند، افزایش سریع وزن مغز در نخستین سال بعد از تولد که به نیمی از وزن دوره بزرگسالی آن می رسد، عمدتا بازتابی از دو فرایند مختلف است، یکی افزایش میلین و سلولهای گلیایی (که سلولهای عصبی را تقویت و تغذیه می کنند و 10 تا 50 برابر بیشتر از سلولهای عصبی هستند و نیمی از حجم مغز و نخاع را تشکیل می دهند ) و دومی افزایش سلولهای عصبی (نرونها) و شاخه های انشعابی آنهاست.

 مرحله در حال رشد

  1. منقطع بودن اعمال پس از غلت جلو،

  2. سر بجای جلوگیری از حرکت ،عمل را هدایت میکند،

  3. تماس بالای سر با زمین،

  4. حفظ وضعیت خمیده بدن به شکل C

  5. ناتوانی در قرارگیری در وضعیت L    در پایان غلت

  6. کمک نا چیز وفشار کم دستها وبازوها در انجام غلت

  7. توانایی انجام یک غلت در هر بار .

—پیشنهادهای کلی برای مربیان که با بازیکنان در سنین 15 سال به بالا :
    ( مرحله – مشارکتی – رقابتی )

—تمام مهارت های ورزشی را به آنها بیاموزید و اشتباهاتشان را اصلاح کنید .

—چگونگی عملکرد دستگاه های هوازی و بی هوازی را به آنها تعلیم دهید .

—برنامه ای را برای تقویت جسمانی دنبال کنید .

—مهارت هایی را که باعث  انعطاف پذیری بدن می شوند ، تمرین کنید .

—اتکا به خود و احساس مسئولیت را در آنها تقویت کنید .

—به تعلیم و تمرین شیوه های استراحت و آرامش بخشیدن به جسم و ذهن ادامه دهید.

—شیوه های انطباق با راهبردها را تمربن و اصلاح کنید .

—به ایجاد و اصلاح راهبردها قبل از مسابقه و حین مسابقه ادامه دهید .

—تمرکز حواس را با آنها تمرین کرده و در صورت لزوم اشتباهاتشان را اصلاح کنید .

—به رشد قابلیت  های زیر در ورزشکاران ادامه دهید : اعتماد به نفس ، عزت نفس ، برتلاش صددرصد تکیه کنید .

برای دانلود کلیک کنید