تحقیق درباره بررسی تحلیلی اعاده دادرس بر اساس قانون ایین دادرسی مدنی

- تحقیق درباره بررسي تحليلي اعاده دادرس بر اساس قانون ايين دادرسي مدني

تحقیق درباره بررسی تحلیلی اعاده دادرس بر اساس قانون ایین دادرسی مدنی

↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓

فرمت فایل: word 

 (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:17

 

 

قسمتی از متن فایل دانلودی:

چکیده :

اعاده دادرسی از طق فوقالعاده شکایت از احکام است و راهی است برای مراجعه به دادگاه صادر کننده حکم به منظور عدول از حکم و جبران خطا و اشتباهاتی که یا ناشی از عمل قاضی یا محکوم علیه و حتی محکوم علیه بوده است .

اعاده دادرسی به استحکام احکام دادگاهها و اعتباری که این احکام به لحاظ قطعیت کسب میکنند لطمه وارد میسازد و به همین جهت محدودیتها و قیودی ایجاد شده است تا منحصرا در موارد ضرورت مورد استفاده قرار گیرد . دادگاهها در رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی علاوه بر رعایت دقیق ضوابط مربوط باید از تفسیرهای ارفاگونه پرهیز کنند .

اعاده دادرسی به اصلی و طاری تقسیم میشود . برای پذیرش درخواست اعاده دادرسی علاوه بر تقدیم دادخواست و رعایت شرایط قانونی ان و پرداخت هزینه دادرسی و رعایت مهلت مقرر در ماده ۴۲۷ تا ۴۳۰ قانون ایین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی ، اولا ؛ باید حکم مورد درخواست اعاده دادرسی از جمله احکام مذکور در ماده ۴۲۶ باشد . ثانیا ؛ جهات درخواست منحصرا منطبق باشد با جهاتی که در قانون احصاء شده است . با تحقق این شرایط اعاده دادرسی قبول والا رد میشود .

در صورت قبول درخواست ، اجرای حکم نسبت به محکوم به غیرمالی متوقف و در مورد محکوم به مالی در صورتی اجرای حکم متوقف میشود که امکان اخذ تامین مناسب از محکومله منظور جبران خسارت احتمالی محکوم علیه وجود نداشته باشد ، دادگاه با نقض حکم ، مبادرت به صدور حکم مقتضی میکنند .

در رسیدگی به اعاده دادرسی منحصرا جهت یا جهاتی مورد رسیدگی قرار میگیرد که در درخواست ذکر شده است . حکمی که به دنبال درخواست اعاده دادرسی صادر میشود ، مجددا قابل اعاده دادرسی نبوده و ورود یا جلب شخص ثالث در اعاده دادرسی ممنوع است . این حکم از حیث تجدید نظر و فرجامخواهی تابع مقررات مربوط خواهد بود .

 

مقدمه :

باب پنجم قانون ایین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی به فرجام خواهی اختصاص داده شده است . این باب مشتمل بر سه فصل است .

فصل اول : « فرجام خواهی در امور مدنی » از ماده ۳۶۶ تا ۴۱۶

فصل دووم : « اعتراض شخص ثالث » از ماده ۴۱۷ تا ۴۲۵

فصل سوم : « اعاده دادرسی » از ماده ۴۲۶ تا ۴۴۱

از انجایی که دادرسان دادگستری مصون از اشتباه نیستند برای حفظ حقوق اصحاب دعوا و جلوگیری از تضییع حقوق انان و نیز حفظ حقوق کسانی که به نحوی از احکام دادگاه متضرر میشوند باید راههایی برای شکایت از اراء و تصمیمات انها و تجدید رسیدگی وجود داشته باشد تا متضررین از اراء و تصمیمات ناصحیح و خلاف قانون ، بتوانند با استفاده از این راهها و درخواست رسیدگی مجدد مانع تضییع حقوق خود گردند .

تجدید رسیدگی یا بوسیله دادگاهی صورت میگیرد که قبلا به دعوا رسیدگی کرده و حکم داده است یا توسط مرجع بالاتر ( مرجع تجدید نظر و فرجام ) . اگر رسیدگی مجدد وسیله دادگاه صادر کننده رای به عمل اید مانند اعتراض به حکم غیابی و اعتراض شخص ثالث و اعاده دادرسی ، طریقه شکایت را عدولی والا تصحیحی نامند .

به هر حال شکایت از احکام اعم از اینکه عادی و عمومی باشد مانند اعتراض به حکم غیابی و تجدید نظر یا فوقالعاده و استثنایی مانند اعتراض شخص ثالث و اعاده دادرسی ، امکانی قانونی است که موجبات تجدید رسیدگی به دعوا را فراهم میکند . اصحاب دعوا حق دارند از طق عادی و عمومی شکایت از حکم جز در مواردی که قانون صریحا منع کرده است استفاده کنند ، در حالی که استفاده از طق فوقالعاده منحصر به موارد منصوص در قانون است و جز در موارد منصوص استفاده از این طق امکانپذیر نمیباشد .

و….

برای دانلود کلیک کنید