پاورپوینت گیاهان تک لپه و دو لپه

- پاورپوینت گیاهان تک لپه و دو لپه

پاورپوینت گیاهان تک لپه و دو لپه

پاورپوینت گیاهان تک لپه و دو لپه 27 اسلاید همراه تصاویر

´ساختار گیاهان (اندام های گیاه )

 

     ریشه ، ساقه و برگ مهم ترین اجزای گیاهان محسوب می شوند. در این بخش به طور مختصر، با ساختمان هر یک از این ا جزا و وظایف آن ها آشنا خواهید شد.

´
´اولین عضو یک گیاه که از بذر کاشته شده خارج می شود و با محیط اطراف خود (خاک) تمام برقرار می کند، ریشه نام دارد.

 

وظائف ریشه عبارت است از :


نگه داشتن پیکر گیاه در خاک، جذب آب و مواد معدنی از خاک و انتقال آن به ساقه و ذخیره مواد غذایی.
ریشه معمولاً در جهت خاک و ثقل زمین رشد می کند و یا به عبارتی دارای ژئوتروپیسم (زمین گرایی) مثبت است. به علاوه ریشه دارای هیدروتروپیسم (رطوبت گرایی) مثبت نیز هست. یعنی به طرف رطوبت رشد و حرکت می کند .

´انواع ریشه از نظر شکل ظاهری و نحوه توسعه :
ریشه راست :
اگر ریشه اولیه به عنوان ریشه اصلی عمل کرده، با کمترین انشعاب به طرف پایین برود به آن ریشه راست یا مستقیم می گویند (ریشه پنبه ، لوبیا، گردو) ریشه های راست ممکن است بزرگ و ضخیم بشوند و به صورت غده درآیند. ریشه های غده ای (ذخیره ای) در خود مواد غذایی ذخیره می کنند، مانند چغندر قند و هویج، ترب و تربچه، ریشه غده ای در برخی گیاهان مانند کوکب به صورت مرکب می باشد.

ریشه افشان :
وقتی که ریشه عمدتاً از ریشه های جانبی به وجود می آید و فاقد یک محور اصلی باشد و به صورت انشعابات کم قطر و پراکنده باشند ، به آن ریشه افشان می گویند. مانند ریشه ذرت، گندم، برنج، چمن و ..

بخش هوایی گیاه که از خاک خارج می شود، ساقه نامیده می شود. ساقه هوایی گیاه حامل محور اصلی جوانه انتهایی ، جوانه های کناری، برگ ها و شاخه های فرعی، گل ها و میوه هاست. ساقه بر خلاف ریشه ژئوتروپیسم منفی دارد و در نتیجه در جهت عکس ریشه رشد می کند.

 

 وظائف ساقه به شرح زیر است:

 
1- هدایت آب و مواد غذایی جذب شده توسط ریشه، برگ ها و انتقال و توزیع مواد غذایی ساخته شده در برگ ها به سایر قسمت های گیاه.
2- نگهداری اندام های هوایی گیاه
3- ساختن مواد غذایی در ساقه های جوان حاوی کلروفیل
4- ذخیره مواد غذایی

برای دانلود کلیک کنید