دانلود پاورپوینت تئوری جدایی سیاست از اداره ویلسون- 38 اسلاید

- دانلود پاورپوینت تئوری جدایی سیاست از اداره ویلسون- 38 اسلاید

دانلود پاورپوینت تئوری جدایی سیاست از اداره ویلسون- 38 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

تعریف سازمان:

عبارتست از یک دستگاه مبتنی برنقشه، و متشکل از مساعی همکارانه، که در آن هر یک از همکاران نقش معین و تکالیف و وظایف مخصوص داشته باشند.

ودرو  ویلسون بیست و هشتمین ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا از سال 1913 تا 1921بود .مهمترین ابتکار اوایجاد جامعه ملل پس از جنگ جهانی اول بود که بعد از جنگ جهانی دوم بر اساس آن سازمان ملل متحد تشکیل شد .
ویلسون بنیانگذاررشته مدیریت دولتی شناخته می شود و این رشته با انتشار کتاب وی تحت عنوان ((
مطالعه اداره )) در سال 1887شروع شد که به عنصر سیاست از اداره مشهور است .
او معتقد بود اندیشمندان سیاسی بیشتر به مسائل در مورد قانون اساسی پرداخته اند و عملیات فعال موسسات دولتی را نادیده گرفته اند . ویلسون اشاره می کند (
اجرای قانون نسبت به تدوین آن دشوارتر است ) او مطرح می کند باید اجازه داد اصول ثابت مدیریت اداری ، اصول شبه بازرگانی راهنمای عملیات سازمانهای دولتی باشند و حوزه اداره امور عمومی (مدیریت دولتی ) حوزه ای بازرگانی است .

 

ویلسون از حوزه بازرگانی این نکته را استخراج کرد که  کارائی اداری و همچنین مسئولیت اداری می تواند از طریق مراکز قدرت واحدی که بطور اساسی ساختارهای سلسله مرتبی را کنترل می کند افزایش داده و قدرت دولتی مستلزم داشتن ساختاری متمرکز تر و منسجم تر است و اگر قدرت مسئولیتی نداشته باشد خطری بر آن مترتب نیست .

•این دیدگاه مبنائی برای جدایی مشهور سیاست – اداره ویلسون بود ” مدیریت ورای فضای سیاست قرار دارد .پرسشهای سیاسی پرسشهای اداری نیستند. اگر سیاست ، وظیفه هایی را برای مدیریت تدوین میکند ولی نباید از تغییر در مقاماتش رنج برد .در اثر او دو موضوع برجسته به چشم می خورد که به عنوان محوری برای مطالعات دولتی در طول تاریخ این رشته ، به خدمت گرفته شده اند.
1) جدایی بین سیاست و اداره
2) جستجو برای اصول مدیریت اداری که می توانست در نیل به کارایی سازمان یاری دهنده باشد .
دلایل پیوستگی سیاست و اداره:

1) قانونگذاران خطمشی آینده را ترسیم و مدیران آنها را به اجرا در میآورند و اشکالات و نارسائیهای آنان کشف میشود.

 

2) همبستگی بین خطمشی و اداره را در تمام مراتب و مشاغل میتوان یافت؛ در مجلس، در دولت.

 

3) امروزه مجلس، دولت و اعضای حکومتهای محلی این ضرورت را دریافتهاند که قانونگذاری در زمینههای پیچیده به دانش تخصصی نیاز دارد.

 

4) هر مشارکتی در تشکیل و ایجاد خطمشی عمومی، بالفعل درگیر شدن در سیاست است.

 

•هر چند تئوری جدایی سیاست از اداره ، بخش اصلی مدل سنتی اداره است ، ولی بیشتر یک افسانه تلقی شده است و بخصوص برای طفره رفتن از مسئولیت ، مفید است . در دنیای واقعی هر دوی آنها به طور موثر((از طریق انجام تکالیف اداری توسط سیاستمداران و قبول مسئولیت سیاسی توسط روسای اداری ، در هم آمیخته اند.)) ولی ساختارهای بوروکراتیک طوری ساخته شده اند که گویی افسانه واقعیت است .
 

برای دانلود کلیک کنید