شغل خلبانی
عنوان: شغل خلبانی
قالب بندی: WORD
تعداد صفحه: 15
این تحقیق در مورد شغل خلبانی می باشد و کلیه اطلاعات مربوط به شغل خلبان، ویژگی های مورد نیاز برای ورود به شغل، نحوه ورود ، وظایف شغلی، درآمد ، بازار کار و آینده شغلی و … را بیان می نماید.
مقدمه
به مدیریت و کنترل یک هواپیما و یا بالگرد و به هر حال یک وسیله ی پروازی در یک سورتی پرواز که از لحظه ی ورود به فرودگاه یا مکانی که پرواز انجام می شود و خلبانی و هدایت شیی پرنده که امکان دارد هواپیمای مسافربری در فرودگاه مسافربری و یا خلبانی و هدایت یک جنگنده در یک پایگاه نظامی و شکاری باشد و انجام ماموریت کامل خود یعنی تاکسی کردن و برخواست از زمین و گذشت از مسیر پروازی تعیین شده و فرود یا لندینق و رساندن مسافران به مقصد و یا انجام کامل ماموریت نظامی در فرودگاه شکاری را شامل می شود.
ویا به عبارتی دیگر : متصدیان این شغل تحت نظارت کلی عهده دار کارهای آموزش یا هدایت هواپیماهای با موتور و بی موتور، هلیکوپتر سمپاش و هواپیماهای مجهز به دستگاههای بازرسی راههای هوایی و تجهیزات مربوط می باشند.
یک جمله ی معروف می گوید :
((شما با اختیار خود از زمین بلند می شوید و به اجبار بایدبنشینید)) خلبان از لحظه ی برخاست که امری اختیاری و نشستن که امری اجباری است ماموریت هدایت هواپیما را به عهده می گیرد اما کار وی به همین محدود نمی شود.
وظایف یک خلبان :
یک خلبان موظف است یک تا دو ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور یابد و فرم تحویل گرفتن هواپیمای شکاری (هدف حمله به همراه نقشه ی پرواز ) یا اگر مسافربری بود تعداد مسافران را به همراه نقشه ی پرواز دریافت کند.
طی این مراحل خلبان باید سوخت مورد نیاز طبق نقشه ی پرواز را در هواپیما تامین شده ببیند. این اولین مرحله از وظایف یک خلبان است.
در مرحله ی بعد پس از حضور همه ی مسافران و مهمان داران درب ها را بسته ومسافران با بستن کمربند ها آماده ی پرواز می شوند.
در هواپیماهای مسافریری خلبان تقریبا بسیاری از کارها را به صورت خودکار در می اورد و ان ها را در حالت خلبان خودکار قرارمی دهد.
یک خلبان مسافربری باید مسیر خود را در یک ارتفاع معین و با سرعتی معین طی کند که این کار را نیز خلبان خودکار انجام می دهد.پس از رسیدن به محل فرود و فرود امدن خلبان به صورت کالا محتاتانه چون فرود یا لندیتق سخت ترین قسمتپرواز است در زمین بنشیند و پس از نشستن و خروج تمامی مسافران از هواپیما ماموریت به پایان می رسد.
این مراحل برای خلبانان شکاری بسیار آسان تر و کوتاه تر است و گاهی در شرایط اسکرمبل خلبان شکاری باید ظرف یک دقیقه از شنیدن آژیر در هواپیما آماده ی برخاستن از زمین در باند فرودگاه باشد.
در هواپیمای شکاری وظایف بدین گونه تقسیم می شود که خلبان یکم مسیول هدایت هواپیما و شلیک موشک ها و خلبان دوم اغلب افسر تسلیحات یا افسر رادار خوانده می شود.
افسر تسلیحات و یا رادار موظف به کنترل رادار و نوع سلاح مورد نیاز برای هدف و ره گیری اهداف در صفحه ی رادار را بر عهده دارد و در برخی هواپیماهای شکاری همه ی این وظایف به دلیل ساده تر بودن به یک خلبان محول می شود.
پس از بلند شدن کار یک خلبان شکاری تازه شروع می شود و خلبان شکاری موظف است وظیفه ی جنگی خود را که بسیار خطرناک است را انجام دهد.
یا به طور کلی :
آموزش نظری و عملی هنرجویان خلبانی هواپیماهای با موتور و بی موتور هلیکوپتر بر طبق ضوابط و مقررات تعیین شده.
انجام آزمایشهای نظری و عملی از هنرجویان فوق.
هدایت هواپیماها یا هلیکوپترهایی که حسب مورد در اختیار خلبانان قرار داده می شوند با توجه گواهینامه های مورد لزوم.
انجام عملیات ضروری بمنظور چک دستگاهها و آزمایش علائم ناوبریها و کنترل عملیات و بازرسی پرواز.
آزمایش هواپیماها با هلیکوپترها قبل از پرواز به منظور حصول اطمینان از جهات مختلف.
تکمیل فرمهای مربوط به قبل و بعد از پرواز، هماهنگی با واحدهای ذیربط.
حصول اطمینان از میزان فاصله مناسب از فرودگاه و ارتفاع لازم از طرح زمین بویژه در مورد هواپیماهای بی موتور.
پیش بینی و اقدام در جهت آمادگی گروه امداد.
حصول اطمینان در میزان فاصله مناسب از فرودگاه و ارتفاع لازم از سطح زمین بویژه در مورد هواپیماهای بی موتور.
فهرست مطالب
مقدمه
وظایف یک خلبان
خصوصیات روانی خلبانی
ویژگی های شخصیتی لازم برای خلبانی
معاینات پزشکی
مدارک تحصیلی
مدارک مورد نیا
دورههای درسی خلبانی
شرط لازم، تسلط به زبان انگلیسی
شرایط محیط کار
محل استخدام
بازار کار
شرایط احراز
آینده نگری در مورد شغل
نتیجه گیری