سیستماتیک و طبقه بندی گیاهی و سیستم نامگذاری دو اسمی

- سیستماتیک و طبقه بندی گیاهی و سیستم نامگذاری دو اسمی

سیستماتیک و طبقه بندی گیاهی و سیستم نامگذاری دو اسمی

درس سیستماتیک گیاهی با تاکید بر طبقه بندی گیاهان مختلف در خانواده ها و رده ها و راسته ها و جنس ها کونه های متفاوت و نیز نامگذلری دو اسمی، به خودی خود  درسی پیچیده و دشوار است. به طوری که دانشجویان را برای یادگیری و به خاطر سپردن تیره ها و راسته ها و رده های گیاهی دچار چالش ها و مشکلات زیادی می کند. این پاور پوینت با هدف ساده سازی یادگیری درس سیستماتیک گیاهی توسط مدرس متخصص دکتر انورخواه تدوین شده تا دانشجویان را در یادگیری هرچه بهتر و ساده تر این درس یاری کند. پاورپوینت حاضر مربوط به طبقه بندی گیاهان و تاریخچه آن و نیز مشخصات مختلف معروف ترین خانواده ها یا تیره های گیاهی و معروف ترین جنس های آن ها و سیستم نامگذاری دو اسمی و تفاوت های رده بندی و تاکسونومی در گیاهان است. 

این پاورپوینت مناسب برای دانشجویان زیست شناسی گیاهی، اکولوژی، کشاورزی (کلیه گرایش ها) و علوم و تکنولوژی بذر ، سیستماتیک و تاکسونومی، مهندسی فضای سبز، باغبانی، خاکشناسی، ماشین های کشاورزی، علوم دام و دامپروری و گیاهپزشکی، آبیاری، محیط زیست،، منابع طبیعی و گیاهان دارویی بوده و برای ازمون های کلاسی، ارشد و دکترا مناسب است.

 

فرمت فایل: پاورپوینت به زبان فارسی

تعداد صفحات:201 اسلاید

قسمتی از متن

کار اصلی علم سیستماتیک بررسی تنوع موجودات زنده گیاهی و جانوری است.سیستماتیک از یک سو صفات و ویژگی هایی را که قرابت و نزدیکی گونه ها یا گروه های بالاتر رده بندی را تشکیل می دهند، بررسی و از سوی دیگر صفات و اختصاصاتی که این گروه ها را از یکدیگر دور می سازد،مورد مطالعه قرار می دهد و سرانجام ارتباطات کلی آن ها را با یکدیگر و محل قرار گرفتن هریک را در مکان خاص خود از نقطه نظر رده بندی مشخص می سازد.
در مورد وا‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژه های تاکسونومی ،سیستماتیک و رده بندی تعاریف متفاوتی توسط نویسندگان مختلف به کار برده شده است که در معنا تفاوت چندانی را نشان نمی دهد .

رده بندی :
رده بندی به مفهوم بیولوژیکی عبارت از گروه بندی گیاهان در سلسله مراتب طبقاتی است که نتیجه آن ایجاد  نظم یا سیستمی است که بیان کننده ارتباط و وابستگی گیاهان با یکدیگر باشد.

تاکسونومی :
به منظور مطالعه طبقه بندی موجودات زنده بر حسب شباهت ها و تفاوت آن ها می باشد که اسامی آن بر اصول ،روش ها و قوانین بنا شده است.
 

سیستم نامگذاری فعلی مجموعه ای از تغییرات و اصلاحات تدریجی در طول زمان است. قدیمی ترین نام هایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، نام های عامیانه ای هستند که در یونان و روم قدیم به کار می رفته اند.

برای دانلود کلیک کنید