پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی
ابزار جمع آوری داده ها از آنجایی که ادبیات روان شناسی داخل کشور از نداشتن ابزار مناسب برای تشخیص اهمال کاری تحصیلی رنج می برد لذا بر همین اساس و بهانه و براساس متون معتبر روان شناسی و برخی از پرسشنامه های خارجی ۱۲ سوال اولیه درباره نشانه های مختلف اهمال کاری تحصیلی طراحی شد. به منظور رفع اشکالات اولیه سوال ها در یک مطالعه مقدماتی تعدادی از دانشجویان ( ۵۰ نفر) انتخاب شدند و در برخی از ماده ها اصلاحاتی انجام شد . پرسشنامه به گونه ای طراحی شده که آزمودنی ها بایستی به یکی از پنج گزینه هرگز(صفر) به ندرت (۱) ، بعضی اوقات(۲) ، بیشتر اوقات (۳) و همیشه(۴) پاسخ بدهند. در سال های اخیر از اهمال کاری به عنوان یک عادت بد و یک مشکل رفتاری یاد شده است که