پاورپوینت ابزارهای مالی اسلامی (صکوک) PPT
نام محصول : پاورپوینت ابزارهای مالی اسلامی (صکوک)
فرمت : PPT
حجم : 0.5 مگابایت
تعداد اسلاید : 17
زبان : فارسی
سال گردآوری : 96
ادله ممنوعیت حیلههای ربا
1. مخالفت با علت و حکمت تحریم ربا
امام خمینی (ره) در اینباره بیان مفصلی دارند که خلاصه آن چنین است؛ حیلههای ربا نمیتوانند موضوع ربا را از تحت علتهایی که در کتاب و سنت برای تحریم ربا ذکر شده است، مانند ظلم، فساد اموال و تعطیلی تجارت خارج سازند. برای مثال، اگر فرض شود قرض یکساله با بهره بیست درصدی ظلم است، توسل به حیله و فروش نسیه صد دینار به صد و بیست دینار نیز ظلم خواهد بود. اگر فروش گندم به دو برابر آن به صورت نسیه ظلم و فساد اموال است، خردمندانه نیست که بگوییم با ضمیمهکردن یک دستمال، ظلم و فساد از بین میرود.
اگر گفته شود ظلم و فساد، حکمت حکم است و علت آن نیست تا حکم دائر آن باشد، در پاسخ میگوییم: این مطلب را قبول داریم ولی این باعث نمیشود که به طور کلی با دلالت آیات و روایات حکمت ربا مخالفت کنیم. وقتی حکمت تحریم ربا ظلم و فساد باشد، تجویز حیلههای ربا در تمام موارد، به طوریکه هیچ موردی باقی نماند، جایز نیست، زیرا مستلزم لغویت در جعل حکم است. اگر شارع ربا را به خاطر ظلم، فساد اموال و ترک تجارت حرام کند، سپس همه اقسام آن را با تغییر جزئی در عنوان که مانع ترتب آن مفاسد نمیشود، حلال نماید، چنین عملی از قبیل تناقض و لغویت در جعل حکم است.
براساس این استدلال باید بین انواع حیل ربا فرق گذاشت. آن دسته از حیلهها که موجب لغویت حکم و تعطیلی کلی حکمتهای ربا میشوند را باطل و آن گروه از حیلهها که به دید عرف مشمول حکمتهای تحریم نیستند را مجاز شمرد.
2. عدم قصد جدّی بر انجام معامله
استدلال نبود قصد جدّی معامله، تنها آن گروه از حیلههای ربا را شامل میشود که هیچ غایت و انگیزهای برای معامله وجود ندارد و مقصود واقعی طرفین همان قرض به شرط زیاده است، اما مواردیکه انجام معامله، آثار و ثمراتی دارد که حداقل برخی از آن آثار و ثمرات مقصود متعاملین است به تبع آن، خود معامله نیز مقصود خواهد بود. به همین خاطر در مثال گذشته، کسیکه اقدام به خرید و فروش مواد اولیه میکند، گرچه قصد استفاده از مواد اولیه ندارد، اما همین اندازه که میبیند عملیات خرید و فروش آن برای او سود حلالی به همراه دارد، قصد خرید و فروش جدّی خواهد داشت.