پاورپوینت جامعه شناسی سیاسی ماکس وبر و انواع اقتدار مشروع

دانلود فایل

پاورپوینت جامعه شناسی سیاسی ماکس وبر و انواع اقتدار مشروع

 

پاورپوینت جامعه شناسی سیاسی ماکس وبر و انواع اقتدار مشروع شامل 31 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان علوم اجتماعی ، علوم سیاسی و سایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

مقدمه

ماکس وبر :قدرت امکان تحمیل اراده خود بر رفتار دیگران است.او مقوله قدرت را از نظرجامعه شناسی مورد بررسی قرار داده است.لذا قدرت درعرصه رفتار اجتماعی انسان ها مورد نظر است یعنی قدرت سیاسی.پس از نظر وبر قدرت مجال یک فرد یا افراد برای اعمال اراده خود حتی در برابر مقاومت عناصر دیگر که در صحنه عمل شرکت دارند است.پس قدرت بر دو رکن عمده :1- تحمیل اراده.2- مقاومت شخص دیگر استوار است. وبر قدرت را معادل سلطه می داندورابطه بین قدرت مند وقدرت پذیر را مثل رابطه فرمانبر وفرمانروا یا اطاعت وفرمان می بیند.پس از نظر وبر هر کس که در جامعه قوه واستعداد اعمال اراده خود را بر دیگران داشته باشد ،واجد قدرت است.

ماکس‌وبر در جامعه‌شناسى سیاسى به سلطه مشروع یا حکومت مى‌پردازد و به روابط قدرت و قدرت‌طلبى در روابط اجتماعی، توجه خاصى دارد. به‌نظر وى قدرت طلبی، همراه با آرمان‌ها، ارزش‌ها و منافع مادی، عوامل اساسى اعمال انسانى را در شبکه روابط اجتماعى تشکیل مى‌دهند.

او در جامعه‌شناسى سیاسى خود ابتدا مفاهیم سیاست، قدرت و اتوریته (Authority)، یا سلطه مشروع را به روشنى تعریف مى‌کند، سپس میان اعمال سیاسى و اعمال اقتصادى تمایز قائل مى‌شود و سرانجام به ساختن تیپ‌هاى ایده‌آل (Ideal Type)، یا نمونه‌هاى متعالی (اعلی) از اتوریته یا سلطه مشروع یا اقتدار مشروع مى‌پردازد و مشخصات هر یک از این 'تیپ‌هاى ایده‌آل' یا 'نمونه‌‌هاى متعالی' را برمى‌شمرد.

به‌نظر وى مفهوم سیاست بى‌اندازه وسیع و شامل هر نوع رهبرى مستقل در عمل است.

مثلاً مردم از سیاست‌هاى مختلفى چون: سیاست پولى بانک، سیاست اعتصاب اتحادیه‌هاى کارگری، از سیاست شهرسازى شهردارى و حتى از سیاست زنى که درصدد راهنمائى شوهر خویش و… سخن مى‌گوید. لیکن مقصود 'وبر‌' از سیاست، مفاهیم رهبری، مدیریت، حزب سیاسى و دولت است.

به زعم 'وبر' در صورتى مى‌توان گفت کسى داراى 'قدرت' است که در محدوده روابط اجتماعى خود، نظر خود را على‌رغم مقاومت دیگران و بدون توجه به خواست آنان بر آنها تحمیل کند. اما 'وبر' نقطه‌نظر خود را اینگونه تفسیر نمود که یک چنین مفهوم وسیعى از نظر جامعه‌شناسى کامل و بى‌عیب نیست و مى‌توان گفت که افراد دارى انواع مختلف قدرت هستند و آنچه در گروه‌هاى انسانى اهمیت دارد، همانا 'نمونه ویژه‌اى از قدرت' یعنى 'اتوریته' یا قدرت مشروع یا سلطه مشروع است.

'اقتدار مشروع یا سلطه مشروع آن است که گروه معینى از مردم از فرمان معینى که شخص یا اشخاص معینى مى‌دهند، به رضا و رغبت اطاعت کنند' و براى آنکه سلطه (اقتدار) مشروع پدید آید باید این ویژگى‌ها جمع باشند:

و …

فهرست مطالب

مقدمه
اقتدار مشروع سنتى یا سلطه مشروع سنتى
اقتدار مشروع پیشوائى 'فره‌مند'
اقتدار مشروع عقلى و قانونى
پایان

 

عنوان : جامعه شناسی سیاسی ماکس وبر و انواع اقتدار مشروع

فرمت : پاورپوینت

حجم : 243 کیلوبایت

تعداد صفحات : 31

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

e4sj 2وجامعه شناسی سیاسی ماکس وبر و انواع اقتدار مشروع - پاورپوینت جامعه شناسی سیاسی ماکس وبر و انواع اقتدار مشروع

دانلود فایل