تعیین اثر بخشی روان درمانی گروهی به روش شناختی-رفتاری بر کیفیت زندگی و شادکامی بیماران سوختگی

دانلود فایل

عنوان پروپوزال: تعیین اثر بخشی روان درمانی گروهی به روش شناختی-رفتاری بر کیفیت زندگی و شادکامی بیماران سوختگی

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 35

سوختگی[1] مشکلی همزاد با کشف آتش است که با پیشرفت تکنولوژی ابعاد گسترده تری یافته و همواره یکی از معضلات جوامع بشری محسوب می­شود. بروز سوختگی برای هر انسانی می­تواند آغاز یک فاجعه باشد. فاجعه­ای که ممکن است با ایجاد نواقص جسمی و ظاهری ناهنجار فرد را از نظر روانی و جسمانی برای همیشه ناتوان ساخته و خسارات فراوانی منجمله خسارات اقتصادی به فرد، خانواده و جامعه تحمیل نماید (نورصالحی و قلی پور ،1390).تجارب بالینی بازماندگان سوختگی، گویای آن است که این سانحه با تنشی ویرانگر همراه است و می تواند منجر به تغییرات پایدارروانی و جسمی در فرد گردد (لیجوکو[2]، 2002) .مطالعات (هرندون[3]، 2007) نشان داده است چنانچه قربانی سوختگی زنده بماند، چالش جسمی و روانی عظیمی را پیش رو خواهد داشت و تمامی جنبه های زندگی وی دستخوش تغییرخواهد شد. به همین سبب است که این پدیده، حداقل از نظر ناتوانی دراز مدتی که ایجاد می­کند، در جهان و خصوصا کشورهای در حال توسعه به صورت یک معضل عظیم بهداشتی باقی مانده است (چرچ[4]، 2006)و بیش از هر نوع ترومای دیگر برای بیمار و خانواده آن اختلال جسمی، روانی، بار بهداشتی و اقتصادی به دنبال دارد (انجمن سوختگی ایران، 2007).

سوختگی تاثیر عمیقـی بـر ابعاد زندگی قربانی می گذارد، به طوریکه ۵٠ درصد بـار سـوختگی مربوط بـه عـوارض آن اسـت (پیشنمازی، کیانی آسیابر، هروی کریمی، زائری و نوروز زاده، 1390). علاوه بر تاثیرات جسمی، سوختگی می­تواند عمده­ترین تاثیر را بر روی کیفیت زندگی بیماران گذاشته و سبب مختل شدن رفاه جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی در آنان شود (دروری، براون و مولر[5]، 2005؛ تامس، نوتس و لاورنس [6]، 2008).

سازمان بهداشت جهانی[7] (1993)، کیفیت زندگی[8] را مفهومی چند بعدی می داند و آن را درک هر فرد از زندگی، ارزش­ها، اهداف، استانداردها و علایق فردی تعریف کرده است. احساس امنیت، تعارض­های هیجانی، عقاید شخصی، اهداف و میزان تحمل ناکامی ها، همگی در تعیین نوع درک فرد از خود ( احساس خوب بودن یا احساس ناخوشی ) تاثیر دارد. کیفیـت زنـدگی یـک مفهـوم ذهنـی از احسـاس خـوب بـودن و رضایتمندی از تجربیات زندگی است که جنبه­هـای مثبـت و منفـی زندگی فرد را در بر میگیرد و بیانگر روشی است کـه فـرد وضـعیت سلامت و سایر جنبههای زندگی خود را درک کرده و نسبت بـه آن واکنش نشان می­دهد (دهقان زاده، 1381).

 

[1]. Burn

[2]. liechukwu

[3] .Herndon

[4] .Church

[5] .Druery, Brown & Muller

[6] Thombs, Nots & Lawerence

[7]World Health Organization.

[8]quality of lif

 

فهرست مطالب

بیان مسأله

اهمیت و ضرورت پژوهش

هدف های پژوهش

هدف  کلی

اهداف اختصاصی

فرضیه های پژوهش

تعریف متغیرها

پیشینه پژوهش

طرح پژوهش

جامعه آماری، نمونه و روش نمونه برداری

ابزار پژوهش

  روش اجرای پژوهش

روش­­های تجزیه و تحلیل داده­ها

منابع و ماخذ

دانلود فایل