مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های حل مسئله و هوش هیجانی
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 80
افراد اغلب به این دلیل در مشکلی می مانند که سرسختانه تنها یک راه حل را برای مشکل خود به کار می برند, هنگامی که این راه حل عمل نمی کند آنها با تلاش بیشتر و با همان راه حل , کارشان را ادامه می دهند.رشد تحقیقات درباره نقش واسطه ای ارزیابی و سبک شناختی در سال های اخیر موجب گسترش و توسعه دانش و کاربرد این نقش در عرصه سلامت روان گردیده است. یکی از جنبه های ارزیابی شناختی که در ادبیات تحقیق مطرح شده است سبک حل مسأله است.
نزو ( 1987) سبک حل مسأله را بعنوان فرایندی شناختی – رفتاری تعریف می کند که افراد بوسیله آن راهبردهای موثری برای رویارویی و کنار آمدن با موقعیت های مشکل زا در زندگی روزمره را شناسایی و کشف می کنند.
هاگا ( 1995) شیوه حل مساله را وسیله ای مفید برای مقابله با مشکلات موقعیتی تعریف می کند که به صورت فرایندی شناختی یا رفتاری , انواع پاسخ های بالقوه مؤثر را به موقعیت های مشکل آفرین ارائه می کند واحتمال انتخاب موثرترین پاسخ را از میان این راه حل های مختلف افزایش می دهد.
نزو( 1987) یک فرایند پنج مرحله ای را پیشنهاد می کند که اگر به نحو مؤثری به کار گرفته شود، فرد نسبت به استرسورهای بیرونی مقاومت بیشتری نشان می دهد و کمتر مستعد افسردگی خواهد شد .
الف ) موقعیت یابی مشکل [1] – تشخیص این که مشکل وجود دارد.
ب ) تعریف و فرمول بندی مسأله [2] – ارزیابی حیطه مشکل و تعیین اهداف واقع گرانه.
ج ) ایجاد راه حل های گوناگون [3] .
د ) تصمیم گیری [4] – انتخاب راه حلّی برای اجرا.
و) اجرا و ارزیابی راه حل انتخاب شده [5] . نظارت و ارزیابی موفقیت های حاصله از انجام راه حل برگزیده شده و تقویت خود برای موفقیت ها.
بر طبق این نظر حل مسأله مقدمتاً یک فرایند مقابله ای آگاهانه ، منطقی ، پر تلاش و هدفمند است که می تواند توانایی فرد را برای مقابله سودمند با انواع وسیعی از مومفقیت های استرس زا افزایش دهد.
بسیاری از مردم عقیده دارند که ، حل مسئله عالیترین نمونه تفکر است. در کار حل مسئله تلاش بر آن است که به هدفی برسیم ولی هدف را حاضر و آماده برای این کار در اختیار نداریم. باید هدف را به پاره هدفها واین پاره هدفها را نیز به هدفهای جزئی تقسیم کنیم تا در نهایت به سطحی برسیم که وسیله وصول برای ما آماده و مهیا است. (آندرسون 1990 به نقل از اتکینسون وهمکاران / براهنی و همکاران 1379)
راهبردهایی که مردم برای تجزیه هدفها به پاره هدفها بر می گزینند از موضوعات اساسی درحل مسئله است. نکته مهم دیگر نحوه بازنمای مسئله است . در ادامه به هر دو موضوع پرداخته می شود.
راهبردهای حل مسئله:
یکی از راهبردها این است که تفاوت وضعیت فعلی در موقعیت مشکل زا با وضعیت هدف که همان صورت حل شده مسئله است کاهش دهیم. راه حلهای شبیه به هم و پیچیده تر نیز هست که تحلیل وسیله – هدف نام دارد. در این راهبرد ، موقعیت فعلی با موقعیت هدف مطابقت داده می شود تا مهمترین تفاوت این دو موقعیت معلوم گردد.
راهبرد دیگر این است که کار را از هدف آغاز کنیم و رو به عقب برگردیم. این روش مخصوصا" در حل مسائل ریاضی بسیار مفید و موثر است.(اتکینسون و همکاران /براهنی و همکاران 1379)
بازنمایی مسئله:
موفقیت در حل مسئله نه تنها تابع نوع راهبرد تجزیه مسئله به عناصر آن است ، بلکه به چگونگی بازنمایی مسئله نیز وابسته است. گاه نوعی بازنمایی گزاره ای مفید است و بعضی وقتها نیز بازنمایی دیداری یا تجسمی موثر تر است . علاوه بر مسائل مربوط به گزاره ها در قیاس با تصویر های ذهنی , پرسش هایی نیز درمورد محتوای بازنمایی به چشم می خورد. گاه به این دلیل نمیتوانیم مسئله ای را حل کنیم که در بازنمایی آن یا عنصر با اهمیتی را نادیده گرفته ایم یاعنصر کم اهمیتی را به آن اضافه کرده ایم.(اتکینسون و همکاران / براهنی و همکاران 1379)
[1]Problem orientation
[2] Problem definition and formulation
[3]Generation of alternative soloutions
[4]decision making
[5]Soloution implementation and verification
فهرست مطالب
بخش اول- سبک حل مسأله
راهبردهای حل مسئله:
بازنمایی مسئله:
ساختار شناختی حل مسأله
مراحل حل مسئله در مدل حافظه گرینو
مولفه های سبکهای حل مسئله:
حل مساله و مؤلفه های فراشناختی
حل مسئله — تصمیم گیری
دیدگاه های گوناگون در زمینه حل مسئله
دیدگاه رفتار گرایی و شناختگرایی:
دیدگاه پردازش اطلاعات :
مراحل حل مسئله :
حل مسئله در دیدگاه روان پویایی:
مفهوم حل مسئله در دیدگاه انسان گرایانه:
حل مسئله در دیدگاه یادگیری اجتماعی :
بخش دوم-هوش هیجانی:
تعریف هوش شناختی:
تعریف هیجان:
تاریخچه ی هوش هیجانی
تعاریف هوش هیجانی:
نشانه های ذهن هیجانی :
پاسخی سریع اما سست بنیاد :
مولفه های هوش هیجانی :
مقایسه هوش هیجانی با هوش شناختی
هوش هیجانی به مفهوم روح زمان
هوش هیجانی و مفهوم شخصیت
هوش هیجانی و مفهوم توانایی ذهنی
الگوها و مولفه های هوش هیجانی
دیدگاههای موجود در زمینه هوش هیجانی:
الگوی ترکیبی هوش هیجانی گلمن و مولفه های آن
دانیل گلمن مولفه های هوش هیجانی را به شرح زیر بیان می کند:
کارکرد های هوش هیجانی:
هوش هیجانی و مولفه های آن از دیدگاه "بار-اون"
خرده مقیاس های هوش هیجانی بار – اون
الگوی توانایی مایر و سالووی
مؤلفه های هوش هیجانی:
کارکردهای هوش هیجانی
عوامل مؤثر بر هوش هیجانی
آموزش هوش هیجانی
دیدگاه های مایر- سالووی در آموزش هوش هیجانی
اکتساب هوش هیجانی
وارد نمودن هوش هیجانی در برنامه های معمول یا استاندارد:
بخش سوم-پیشینه پژوهشی:
الف-پژوهشهای خارجی:
ب-پژوهشهای داخلی:
منابع فارسی