عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق اعتماد سازمانی، بانکداری الکترونیکی و عملکرد کارکنان
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 65
گرچه بهنظر میآید که اعتماد، دارای مفهومی واضح و آشکار بوده و برای همگان بدیهی بهنظر میرسد، اما در واقع چنین نیست. هنگامیکه سعی در ارائه تعریفی از این مفهوم داریم، متوجه میشویم که کاری ساده نیست. این پیچیدگی، زمانی بیشتر میشود که متوجه شویم در تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، از مفاهیم دیگری نیز به جای اعتماد سازمانی استفاده شده است. علاوهبر این، در تحقیقات انجام
شده، از ابعاد و شاخصهایی یکسان برای سنجش اعتماد، استفاده نشده است. پوتنام[1] (2002) یکی از صاحبنظران و پیشروان مباحث سرمایه اجتماعی، این سرمایه را مجموعهای از مفاهیمی نظیر اعتماد، هنجارها و شبکهها تعریف کرده است که منجر به ایجاد ارتباط و مشارکت بهینه اعضای یک اجتماع میشوند و در نهایت، منافع متقابل اعضای آن اجتماع را تأمین میکند. براساس این تعریف، اعتماد یکی از ابعاد مهم سرمایه اجتماعی بوده و منبع اصلی جامعه مدنی و زمینهساز تعهد مدنی، تعهد سازمانی و دموکراسی بهشمار میآید.
از نظر محققان سازمانی، اعتماد سازمانی مقدمهای برای کنش جمعی موفقیتآمیز در سازمانها و گسترش سرمایه اجتماعی تلقی میشود. اگرچه در ابتدا بهنظر میرسد که اعتماد دارای مفهومی واضح و آشکار است، اما اگر در صدد دستیابی به تعریفی دقیق از آن باشیم، درمییابیم که ارائه تعریفی از مفهوم اعتماد، کاری چندان ساده نیست. این پیچیدگی زمانی بیشتر میشود که متوجه میشویم محققان از مفاهیم دیگری نیز بهجای اعتماد استفاده کردهاند. از نظر «دیوید و جانسون[2]» اعتماد خصیصهای ثابت و بدون تغییر نیست. اعتماد، بهطور مداوم در حال تغییر است و کسب و ایجاد آن گرچه بسیار دشوار است، اما از دست دادن آن براحتی اتفاق میافتد و سازمانها ممکن است اعتمادی را که طی سالهای متمادی کسب کردهاند، یک شبه از دست بدهند و هرگز نتوانند اعتماد از دسترفته را مجدداً بهدست آورند.
دراینگونه سازمان ها همواره سازوکارهای مؤثر برای اعتماد سازی تشویق می شود.بسیاری از محققان معتقدند اعتماد به طور کلی اطمینان و خوش بینی نسبت به وقوع حوادث، یا اطمینانداشتن به دیگران بدون وجود دلایل اجباری است(اسمیت و بیرنی[3]، 2005).سه جریان گسترده در ادبیات اعتماد وجود دارد: نخست اعتماد درون سازمانی- یعنی به عنوان یک پدیده درون سازمان، مثل اعتماد بین کارکنان و سرپرستان یا مدیران، یا میان همکاران- که تأکید ما در این مطالعه بر این نوع اعتماد است. دوم، اعتماد میان سازمانها؛ یعنی یک پدیده میان سازمانی و سوم، اعتماد میان سازمان ها و مشتریانشان که به عنوان یک مفهوم بازاریابی مطرح میشود (دایتز و هارتوگ ، 2006).در حقیقت اعتماد، باور ما به این امر است که دیگران همان کاری را انجام می دهند که ما از آن ها انتظار داریم، بدون اینکه آن ها تحتنظارت باشند (لویس[4]، 2007).
[1]. Putnam
[2]. David &Johnson
[3] .Smith & Birney
[4]. Lewis
فهرست مطالب
اعتماد سازمانی
مبانی نظری اعتماد سازمانی
تعاریف اعتماد
اهمیت و ضرورت ایجاد اعتماد و علل نیاز به آن
ابعاد اعتماد سازمانی
طبقه بندی اعتماد سازمانی توسط الونن و همکارانش
عوامل مؤثر بر ایجاد اعتماد سازمانی و پیامدهای آن
اعتماد آنلاین
ایجاد اعتماد سازمانی
پذیرش بانکداری الکترونیکی
مبانی نظری بانکداری الکترونیکی
ابعاد پذیرش بانکداری اللکترونیکی
سودمندی ادراک شده
سهولت استفاده ادراک شده
قابلیت اعتماد درک شده
نیت رفتاری نسبت به استفاده
پذیرش مشتری
رابطه میان سودمندی ادراک شده و پذیرش مشتریِ بانکداری الکترونیک
رابطه میان سهولت استفاده ی ادراک شده و پذیرش مشتریِ بانکداری الکترونیک
ارتباط میان قابلیت اعتماد درک شده و پذیرش مشتریِ بانکداری الکترونیک
رابطه میان نیت رفتاری مشتری و پذیرش بانکداری الکترونیک توسط مشتری
تاثیر ابعاد بر پذیرش بانکداری الکترونیکی
تاثیر آموزشهای مقدماتی بر پذیرش بانکداری الکترونیکی
تاثیر سهولت استفاده از تکنولوژی بر پذیرش بانکداری الکترونیکی
تاثیر خودکارآمدی کامپیوتری بر پذیرش بانکداری الکترونیکی
تاثیر مرکز کنترل بر پذیرش بانکداری الکترونیکی
عملکرد کارکنان
مبانی نظری عملکرد کارکنان
تعریف مدیریت عملکرد
نظامهای ارزیابی عملکرد
ارزشیابی چیست؟
مقدمه ای بر عملکرد
مفهوم ارزشیابی عملکرد
اهداف ارزشیابی عملکرد
رویکردهای ارزشیابی عملکرد
روشهای ارزشیابی عملکرد
روشهای مبتنی بر ویژگیهای فردی
روشهای مبتنی بر رفتار یا روشهای رفتاری
روشهای مبتنی بر نتایج
پیشینه تحقیقاتی
پیشینه داخل کشور
پیشینه خارج از کشور
منابع