عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر در مدیریت بحران های سازمان
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 35
بشر از بدو خلقت با «کیفیت» سرو کار داشته است؛ مثلا در ساختن خانه و محل سکونت خود و در تشخیص مناسب بودن اسلحه و وسیله دفاعی خود، به نوعی از آن استفاده کرده است.
دیری نپایید که با گسترش پهنه نیازهای آدمی و در پی آن ایجاد بازارهایی جهت دادوستد کالاها و خدمات، مساله کیفیت و وسعت یافتن بیش از پیش بازارها و کنترل کیفیت مطرح شد و پس از چندی، به عنوان عاملی اساسی و تاثیرگذار در عرصه تولید کالا و ارائه خدمات شناخته شد. با وقوع انقلاب صنعتی در قرن هیجدهم و روی آوردن به تولید انبوه توسط بنگاههای اقتصادی مختلف، زمانی کوتاه و به صورتی چشمگیر، زمزمههایی درباره لزوم به کارگیری روشهای علمی در زمینه کنترل کیفیت به گوش رسید. در سالهای 1980 همزمان با تسخیر بیشتر بازارهای بین المللی به دست ژاپنی ها شرکتهای امریکایی ، که بازار فروش خود را به تدریج از دست داده ، و مجبور به تعطیلی بسیاری از کارخانه های تولیدی خود شده بودند، برای جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع و ورشکستگی بیشتر کارخانه ها ، و برای رقابت پذیر کردن دوباره کالاهایشان به روش مدیریت کیفیت جامع رو آوردند. همزمان ، مدیران شرکتهای تولیدی دیگر با مطالعه شیوه های مدیریت شرکتهای ژاپنی ، روش مدیریت خود را به تدریج تغییر دادند و به اجرای روش مدیریت کیفیت جامع پرداختند.
تاریخچه این دانش که اکنون چند دههای بیش نیست که به عنوان یک حوزه علمی مستقل مطرح شده، گواه آن است که سرآغاز توسعه و گسترش فعالیتهای کنترل کیفیت به صورت حاضر در اوایل قرن بیستم بوده است.
اکنون با مقدمه فوق لازم است تعاریفی برای برخی مفاهیم بنیادین در این حوزه ارائه شود:
کیفیت (Quality) معمولا ماهیتی بیش از حد انتظار و عالی در تولید کالا یا ارائه خدمت را در ذهن متبادر مینماید ، که ابعاد مختلفی چون تطابق، قابلیت اطمینان، پایداری، ذوق و زیبایی را در بر میگیرد.
بنابراین میتوان گفت تا اندازهای خارج از تصور است.
کنترل کیفیت (Quality Control:QC) نیز به عنوان استفاده از فنون و دستورالعملهایی برای دستیابی به بهبود کیفی در زمینه تولید کالاها یا ارائه خدمات شناخته میشود، که در راستای این هدف به صورت ساده تشخیص و شناسایی، آنالیز و بررسی، و در گام بعدی اقدام به حل نقص و کاستی محصولات و خدمات اهمیت اساسی خواهد داشت. لیکن، این نیز پاسخگوی میل وافر آدمی به تولید کالا و ارائه خدماتی که کیفیت بالاتری را برایش به ارمغان آورند ، نبود ؛ بنابراین چندی نگذشت که مفهوم تازه ای در مدیریت کیفیت جامعTotal Quality Management:TQM مطرح شد. آنچه در ذیل میآید به دنبال آن است تا با نگاهی گذرا و سودمند مفهوم و فلسفه، اهداف، نقشها، اجزا و ابزار، زمینهسازها، موانع و علل ناکامی مدیریت کیفیت جامع را بررسی کند.
فهرست مطالب
مروری بر ادبیات و تاریخچه مدیریت کیفیت فراگیر
مروری بر پیشینه مدیریت کیفیت فراگیر
مفهوم فلسفه مدیریت کیفیت جامع از نگاه صاحبنظران
اهداف مدیریت کیفیت جامع
نقش مدیریت کیفیت جامع در مدیریت بحران های سازمان
اجزا و ابزار مدیریت کیفیت
دستاندازهای جاده مدیریت کیفیت جامع
علل ناکامی مدیریت کیفیت جامع در ناملایمات
مؤلفه های موثر در بحرانهای سازمانی
دستاوردها و دستورالعمل های عملی نظام
مدیریت کیفیت فراگیر در موقعیت های بحرانی
حساسیت نسبت به وقت
اشاعه فرهنگ عمل گرایی
معنی دار شدن جلسات
به وجود آمدن فرهنگ انتقاد در سازمان
به وجود آمدن فرهنگ مکتوب در سازمان
کیفیت محوری در نظام مدیریت کیفیت فراگیر
ویژگیهای مدیران دارای تفکر کیفیت گرا در موقعیت های بحرانی
مشتری گرا هستند
خلاق و نوآورنده
نگرش دائمی به وضع مطلوب دارند
نقش مدیریت کیفیت فراگیر در پیشگیری از بحرانهای سازمانی
کمک به اندازه پذیر کردن مشکلات سازمانی
ارائه الگو برای شناخت گلوگاههای سازمانی
نهادینه کردن مشکلات سازمانی
به کارگیری راه حل های خلاقانه سازمان
خود ارزیابی فردی
طراحی مکانیسم تلفیق فرایند مداری و نتیجه مداری
نگاهی دگر به بحران زدایی کنترل کیفیت
انتخاب راهبرد
تعریف برنامه ریزی راهبردیبحران
برنامه ریزی کیفی در بحران
موانع اجرایی
ساز و کار پشتیبانی در برنامه ریزی کیفی
استفاده از کار گروهی
استفاده از اطلاعات
محیط برونی سازمان
محیط درونی سازمان
مطالعه موردی
نیاز به تغییر
پاسخ به بحران
روند بهبود
منابع و مآخذ