مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت رفتاری والدین، تنظیم کنش حافظه کاری و اختلال نارسایی توجه – فزون‌جنبشی (ADHD)

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت رفتاری والدین، تنظیم کنش حافظه کاری و اختلال نارسایی توجه – فزون‌جنبشی (ADHD)

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 130

 

در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به اختلال فزون جنبشی- نارسایی توجه (ADHD)[1] به‌لحاظ بالینی، علمی و اجتماعی شده است. هرچند بیش از صد سال از توصیف این اختلال گذشته و در طول زمان با اسامی و عناوین مختلفی از آن یاد شده است. ازجمله می‌توان به اشاره شکسپیر به نارسایی توجه به‌عنوان یکی از خصوصیات (نمایش‌نامه‌ای) هنری هشتم اشاره داشت. بعد از او در سال 1863 پزشک آلمانی به نام هاینریشن هافمن[2] در قطعه شعری طنزگونه، از نوجوانی به نام فلیپ بی‌قرار یاد می‌کند و بدین‌گونه، این اختلال را به نام او نامگذاری می‌کند. ویلیام جیمز[3]نیز در سال 1890 در کتابی تحت عنوان «اصول روان‌شناسی» از این اختلال به‌عنوان نوعی طبیعی از منش[4] یاد کرده است. پس از آن در اوایل قرن بیستم جورج استیل[5]، کودکان فزون‌جنبشی و دارای رفتار تکانشی را به‌عنوان کودکان فاقد مهار اراده و کنترل اخلاقی توصیف کرده و به بررسی علل خانوادگی آن پرداخته و احتمال آسیب مغزی را برای این کودکان برشمرده است. توصیف وی با آن‌چه که از کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه – فزون‌جنبشی نوع ترکیبی همراه با اختلال سلوک یاد می‌شود، مطابق است. استیل بر این باور بود که عوامل محیطی و ارگانیکی علل اصلی این اختلال است. این اولین‌بار بود که اختلال در کنترل تکانه و نارسایی توجه به‌عنوان یک اختلال مجزا و نه به‌دلیل آسیب مغزی یا عقب‌ماندگی ذهنی معرفی شد. او هم چنین فقدان بازداری و یا مشکلات توجه را علت اولیه این اختلال برشمرد. استیل این‌گونه استدلال می‌کرد که توجه ضعیف بدین علت اولیه است که موجب می‌شود کودک به عواقب عمل خود بی‌توجه باشد با این وصف، استیل مشکل توجه و تکانشگری را که در حیطه‌های اخلاقی و مذهبی به تنبلی و بدی از آن‌ها یاد می‌شد، به یک الگوی طبی تبدیل ساخت. پس از آن یافته‌های استیل در پژوهش‌های بعدی کاربرد یافت. چند سال بعد در سال 1918 و اندکی پس از جنگ جهانی اول، مشکلات رفتاری در بازماندگان جنگ که به‌دنبال یک همه‌گیری بزرگ آنسفالیت مشاهده شد، تحت عنوان «نشانگان فزون‌جنبشی»[6] تعریف شدند و در پی بروز علایم ناشی از صدمات حین تولد، ضربه به سر و عوامل عفونت‌زا، منجر به پیدایش عنوان «نشانگان کودک آسیب دیده مغزی»[7] شد. سایر عناوینی که این اختلال تاکنون داشته‌اند، عبارتند از: آسیب خفیف مغزی[8]، بدکارکردی خفیف مغزی[9] و نشانگان واکنش فزون‌جنبشی دوران کودکی[10] که در بین این اسامی، مفهوم واژه بدکارکردی خفیف مغزی مورد استقبال وسیعی قرار گرفت، هرچند در کنفرانس سال 1962 این مفهوم مورد تردید قرار گرفت و واژه‌شناسی جدیدی از این اصطلاح، در مفهومی بهتر از قبل که در برگیرنده گروه ناهمگونی از کودکان است اعلام شد و لازم است در آینده به زیرشاخه‌های دیگری تقسیم شوند. اختلال فزون‌جنبشی- نارسایی توجه برای اولین‌بار در DSM-III-R مطرح شده است])لوایس[11]،2007)، (کاپلان و سادوک، 2005)، (کاپلان و سادوک، 2003)، ( لوایس، 2003 ) و (کلی کی لو[12]و همکاران، 1998)[.

 

در ICD-10[13] ویژگی‌هایی برای اختلال فزون‌جنبشی[14](HD) وجود دارد که خیلی محدودتر از یژگی‌های تشخیصی موجود در DSM-IVاست. به‌گونه‌ای که هر سه نشانه عدم توجه، بیش‌فعالی و تکانشگری می‌بایستی وجود داشته باشد. و اگر در کنار این نشانگان اضطراب یا اختلال خلقی وجود داشته باشد، از این طبقه‌بندی خارج می‌شود.ICD-10هم چنین دارای معیارهایی تشخیصیاختلال فزون‌جنبشی سلوکی[15](HKD) می‌باشد که به سختی می‌توان آن را معادل طبقه‌بندی DSM در مورد نوع ترکیبی اختلال نارسایی توجه – فزون‌جنبشی و همبودی با اختلال سلوکی تشخیص داد(لوایس، 2007).

 

[1]-Attention Deficit- Hyperactivity Disorder

[2]-Heinrich Hoffman

[3]-William James

[4]- Character

[5]-George Still

[6] -Hyperactive Syndrome

[7] -Brain Injured child Syndrome

[8] -Minimal Brain Damage

[9]- Minimal Brain Dysfunction

[10]- Hyperkinitic Syndrome of childhood

[11] – Lewise

[12]- Klykylo

[13]- International Statistical Classification of Diseases and Related Health problems

[14]- Hyperkinetic Disorder

[15]- Hyperkinetic Conduct Disorder

 

فهرست مطالب

تاریخچه

معیارهای تشخیصی و ویژگی‌های بالینی

تظاهرات بالینی

تظاهرات شایع

نشانه‌های اصلی

نشانه‌های ثانوی

نشانه‌های رفتاری

نشانه‌های شناختی

نشانه‌های هیجانی

نشانه‌های اجتماعی

نشانه‌های حرکتی

همبودی

همه‌گیرشناسی و بروز

علت شناسی

عوامل ژنتیک

مطالعات موردی- شاهدی ژنتیک

مطالعات دوقلوها

مطالعات بر روی خواهران و برادران تنی و ناتنی

مطالعات فرزند خواندگی

مطالعات خانوادگی

مطالعات ژنتیک- مولکولی

نقش سایر ژن‌های گیرنده

عوامل عصب شناختی

رویکردهای نظری نوروسایکولوژیکی

یافته‌های ساختاری مغز در بروز ADHD

ناهنجاری عملکردی مغزی

مطالعات الکتروفیزیولوژیکی

مطالعات عصبی- شیمیایی

فرضیه دوپامین

فرضیه نوراپی ‌نفرین(نورآدرنالین)

فرضیه سرتونین

عوامل مرتبط با تغذیه

عوامل محیطی مربوط به مواد سمی

عوامل روانی- اجتماعی

عوامل روان شناختی

عوامل اجتماعی

عوامل رفتار ی- خانوادگی

تشخیص افتراقی ومسایل بالینی

تشخیص

مقیاس های رتبه بندی، آزمون ها و سنجش های آزمایشگاهی

درمان

تأثیر بر عملکرد شناختی

تأثیر بر عملکرد تحصیلی

تأثیر بر عملکرد اجتماعی

تأثیر بر روابط خانواده

نوروفیدبک (بازخورد عصبی)

ویژگی‌های نوروفدبک

مداخله در سطح خانواده

مداخله در سطح مدرسه و همسالان

درمان‌های ترکیبی

پیشینه تحقیق

منابع

دانلود فایل