مبانی نظری و پیشینه تحقیق استقرار مدیریت دانش

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق استقرار مدیریت دانش

 

فرمت فایل: wor

تعداد صفحات: 55

 

در سال های اخیر ، مدیریت دانش به موضوع بحث محافل علمی و عرصه های علمی تبدیل شده است. جوامع علمی و عملی هر دو بر این باورند که سازمان ها با قدرت دانش می توانند برتری های بلند مدت خود را حفظ نمایند. امروزه چشم انداز های رقابتی سازمان ها نشان دهنده تاثیرات این دیدگاه ها در عرصه های استراتژیک سازمان های تجاری است اگر سازمانی به راحتی نتواند شکل صحیح دانش را در در جایگاه مناسب آن تشکیل دهد در عرصه های رقابتی با مشکل مواجه خواهد شد( سرلک و فراتی ،1387،214). اساسی ترین مشخصه سازمان های هوشمند قرن 21، تاکید بر دانش و اطلاعات است. برخلاف سازمان های گذشته، سازمان های امروزی دارای تکنولوژی پیشرفته بوده و نیازمند تسخیر، مدیریت و بهره برداری از دانش و اطلاعات به منظور بهبود کارایی، مدیریت و پیگیری تغییرات پایان ناپذیر هستند (فاتح و همکاران، 1390،9).

 

2-1-1- تعاریف مدیریت دانش

در واقع مدیریت دانش با بهره برداری و توسعه دانش متعلق به سازمان ها در جهت اهداف آنها در ارتباط است(داونپورت ودیلانگ،1998).

مدیریت دانش، فرایند سیستماتیک منسجمی است که ترکیب مناسبی از فناوری های اطلاعاتی و تعامل انسانی را به کار می گیرد تا سرمایه های اطلاعاتی سازمان را شناسایی،مدیریت و تسهیم کند.(فاتح وهمکاران ،1390،16-15)

مدیریت دانش به صورت خلق، به اشتراک گذاشتن، استفاده از دانش جهت ارتقای عملکرد سازمان تعریف می شود. (سالاری و همکاران،1390،3)
مدیریت دانش، رویکردی یکپارچه به ایجاد، جذب و ضبط، سازماندهی، دسترسی و بهره گیری از دارایی های فکری یک سازمان می باشد( گری، 1996)

مدیریت دانش ابتکاری تازه برای تبدیل الگوهای نظام اطلاعاتی از رویکرد پردازش داده و ارائه اطلاعات به رویکرد گردآوری و استفاده از دانش در سازمان هاست که از به کارگیری و تخصص و مهارت انباشته در ذهن و روایای پنهان افراد تا تبدیل آنها را به منابع مکتوب و مدرن را شامل می شود(مختاری و یمنی فر،1383).

مدیریت دانش فرآیندی است که از طریق آن ما نسبت به مدیریت دارایی های انسان مدار خویش اقدام می نماییم : بدین معنی که نقش ویژه مدیریت دانش حفاظت و رشد بخشیدن به دانش موجود نزد افراد و در صورت امکان انتقال این دارایی به حالتی که بتوان آن را به شکل ساده تری با دیگر کارمندان در داخل شرکت به اشتراک نهاد می باشد( بروکینگ،1999،154).

مدیریت دانش فرایندی است که کمک می کند تا سازمان ها،انتخاب،سازماندهی،پخش دانش و تجربه را برای کسب مزیت رقابتی دنبال کنند.دانش یک ساختار انسانی دارد که نمی تواند خارج از ذهن یک فرد وجود داشته باشد و شانل تفکر در یک زمینه مملو از اطلاعات است.همچنین می گویند دانستن،عملی انسانی است، برای اینکه می گویند دانش در انسانی وجود دارد که می داند.دانش شامل دانش رسمی،الگو ها،قوانین،برنامه ها و رویه ها،مهارت ها و تجربه افراد است (موسی خانی و همکاران،1389).

مدیریت دانش،عبارت است از بکارگیری اطلاعات درست برای افرادی که نیاز دارند و در زمان مورد نیاز،به افراد کمک می کند تا دانش را ایجاد و پخش کنند و بر اساس آن عمل نمایند(هولم،2001،).

از نظر گوپتا،مدیریت دانش فرآیندی هست که به سازمان ها کمک می کند تا مهم ترین مهارت ها و اطلاعات مورد نیاز و ضروری را برای انجام فعالیت هایشان انتخاب،سازماندهی و توزیع کنند و انتقال دهند(گوپتا،2002).

یک تعریف مناسب از مدیریت دانش در برگیرنده دریافت و حفظ دانش به همراه ارزشگذاری دارایی های فکری می باشد. مدیریت دانش، هماهنگی سنجیده و اصولی افراد یک سازمان، تکنولوژی، فرایند ها و ساختار سازمانی به منظور افزودن ارزش از طریق استفاده مجدد و نو آوری می باشد. این گونه هماهنگی از طریق ایجاد، به اشتراک گذاری و به کارگیری دانش و نیز وارد کردن درس های گرفته شده ارزشمند و بهترین تجارب در حافظه سازمان ها به منظور افزایش و تقویت یادگیری سازمانی مداوم صورت می گیرد(زرگرپور،1392،8).

 

فهرست مطالب

مدیریت دانش

تعاریف مدیریت دانش

اهمیت و ضرورت مدیریت دانش

تاریخچه مدیریت دانش

چرخه مدیریت دانش

مفاهیم مدیریت دانش

داده

اطلاعات

دانش

مکاتب مدیریت دانش

مکتب اقتصادی

مکتب سازمانی

مدیریت دانش و مدیریت استراتژیک

مدل های طبقه بندی دانش

مدل زعیم و تاتگلو

مدل هی سیگ

مدل بکمن

مدل بکوویتز و ویلیامز

مدل نوناکو و تاکوچی

عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش

مدل های زیرساخت مدیریت دانش

مدل پژوهشی گلد

مدل یه و لایی و هو

مدل پژوهشی لی و چویی

فرهنگ سازمانی

ابعاد فرهنگ

اﺑﻌﺎد ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزمانی

ﻧﻘﺶ و اﻫمیت ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ

آﺛﺎر ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ

فناوری اطلاعات

کارکرد های فناوری اطلاعات

ابعاد فن آوری اطلاعات

منابع انسانی

ﻧﻘﺶ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ در اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﻬﺎﯼ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ

انگیزه برای تلاش های دانش محور

ارﺗﺒﺎط ﺑﻴﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ

ساختار سازمانی

ابعاد ساختار

ساختار و مدیریت دانش

پیشینه تحقیق

پژوهش های خارجی

پژوهش های داخلی

منابع و مآخذ

دانلود فایل