عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق خلاقیت معلمان و پیشرفت تحصیلی
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 50
خلاقیت و نوآوری محرک اصلی تمدنهاست.تلفن ،اتومبیل ،هواپیما،رادیو ،تلویزیون،رایانه،الکترونیک، قدرت اتمی ومسافرت های فضایی و خلق ادبیات وانواع هنرها و… نقاط عطفی از اختراعات و اکتشافات و نمودی ارزشمند از تفکر و ذهن خلاق بشر است.
بنابراین برای پیشرفت در صنعت ،اقتصاد ،سیاست و همه ی علوم نیازمند تفکری خلاق و نو آور هستیم خلاقیتی که در ضمیر همه ی ما نهفته و در نحوه ی زندگی ما تأثیر دارد.
تحولات سریع عصر کنونی ما ،نیازمند حل مسائل و مشکلات به گونه ای خلاق است. هرچند علم، توسعه و پیشرفت نیاز اولیه ی بشر امروزی است، ولی باید دانست که علم به خودی خود، ضامن حل بسیاری از مسائل و مشکلات آینده ای که ما با آنها مواجه خواهیم شد نیست ،تنها نیروی فوق العاده و قدرتمند خلاقیت است که می تواند مسائل و مشکلات را به طرز خارق العاده ای از سرراه بشر بردارد.
شاید به جرأت بتوان گفت که جامع ترین تعریف خلاقیت توسط "گیلفورد"دانشمند آمریکایی عرضه شده است.او خلاقیت را باتفکر واگرا(دست یافتن به رهیافت های جدید برای حل مسائل )در مقابل تفکر همگرا (دست یافتن به پاسخ )مترادف دانسته است.
افرادی که تفکر واگرا دارند در فکر و عمل خود با دیگران متفاوتند و از عرف و عادت دور شده، روش های خلاق و جدید را به کار می برند.برعکس کسانی که از این خصوصیات برخوردار نیستند،تفکر همگرا دارند و در فکر و عمل از عرف و عادت پیروی می کنند.س تفکر واگرا یعنی دور شدن از یک نقطه ی مشترک که همان رسم و سنت و عرف اجتماع است و تفکر همگرا یعنی نزدیک شدن به آن نقطه.
امروزه ثابت شده است که برخلاف بسیاری که ابداع و خلاقیت را خصوصیت ذاتی بعضی افراد می دانند، این استعداد در نوع بشربه اندازه حافظه عمومیت دارد ومی توان آن را باکاربرد اصول وفنون معین و ایجاد طرز تفکرهای جدید و ایجاد محیطی مناسب پرورش داد.
مک کینان در تعریف خلاقیت می نویسد:"خلاقیت عبارت است از حل مسأله به نحوی که ماهیتی بدیع و نو داشته باشد.
فهرست مطالب
مفهوم خلاقیت
تعریف خلاقیت
آموزش وپرورش خلاقیت
نظریه های خلاقیت
دستاوردهای مادى خلاقیت
دستاوردهاى غیرمادى خلاقیت
ویژگی های شخصیت خلاق
الگوهای پرورش خلاقیت
زمینههای شکوفایی خلّاقیت
تاثیرات فرهنگ و محیط برخلاقیت
ویژگی های معلم پرورش دهنده ی خلاقیت
فعال شدن شاگردان در کلاس
استفاده از روش بارش مغزى
هنر پرسش
شیوه هاى پرسش خلاق
به کارگیرى قوه تخیل
به کارگیرى حواس دیگر
تفکر خلاق
حل خلاق مسئله
اصول پرورش خلاقیت در کلاس درس
موانع خلاقیت
موانع فردی خلاقیت
منابع انسانی
موانع خلاقیت در محیط مدرسه
موانع خلاقیت در محیط خانواده
تحقیقات انجام شده
فهرست منابع