مبانی نظری و پیشینه تحقیق توسعه شهری و تغییر کاربری اراضی

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق توسعه شهری و تغییر کاربری اراضی

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 45

 

توسعه فیزیکی شهری به مفهوم گسترش و بسط فضاهای کالبدی شهر است، چنانچه توسعه فیزیکی موزون، ساز­مانمند و متعادل صورت گیرد، مطلوب خواهد بود. اما اگر توسعه فیزیکی در بخش­های مختلف شهر ناموزون باشد، موجب ناپایداری شهری می­شود (پوراحمد و شماعی، 1380: 10). به افزایش کمی و کیفی کاربری­ها و فضاهای (مسکونی، تجاری، مذهبی، ارتباطی و…) یک شهر در ابعاد افقی و عمودی که در طول زمان انجام می­گیرد، توسعه فیزیکی گفته می­شود. توسعه شهر می­تواند عبارت باشد از گسترش هماهنگ و متعادل سطح اختصاص داده شده به ساختمان ­های مسکونی در یک شهر با سطوح مورد نیاز سایر کاربری­ها. به عبارت دیگر در توسعه شهری باید به برابری و تعادل بین کیفیت و کمیت آنچه که احداث می­شود از یک سو و از سوی دیگر به تعداد و اندازه جمعیت شهرنشینی که در این مناطق جای می­گیرند اهمیت داد. توجه به محیط­زیست شهری و در نظر گرفتن رفاه و آسایش شهروندان در کنار رعایت اصول زیبایی شهرها از اهداف برنامه­ریزی شهری می­باشد (مشهدی زاده دهاقانی، 1373: 423-422).

به افزایش کمی و کیفی کاربری­ها و فضاهای کالبدی یک شهر در ابعاد افقی و عمودی که در طول زمان انجام می­گیرد می­توان توسعه فیزیکی اطلاق نمود (زنگی­آبادی، 1372: 38). و اگر این روند سریع و بی­برنامه باشد به تسنیق فیزیکی متعادل و موزون فضاهای شهری نخواهد انجامید و در نتیجه سامانه­های شهری را با مشکلاتی مواجه خواهد ساخت(فردوسی، 1384: 18). رشد و توسعه فیزیکی شهرها پدیده­ای است که هر چند از دوران یکجانشینی و آغاز تولید مازاد کشاورزی و به تبع آن افزایش جمعیت آغاز گشته است ولی صورت جدی و مسئله­زای آن را بعد از انقلاب صنعتی و آغاز غلبه دانش بشری بر سلطه محیط طبیعی دانسته­اند. چون عرصه شهرها قبل از این دوران در محدوده­ای محدود شکل می­یافت (Larsen & et al, 2005: 95).

گسترش فیزیکی فرایندی پویاست که طی آن محدوده­های فیزیکی شهر و فضاهای کالبدی آن در جهت عمودی و افقی از حیث کمی و کیفی افزایش می­یابد و اگر این روند سریع و بی­برنامه باشد، به ترکیب فضایی مناسبی از فضای شهری نخواهد انجامید و در نتیجه سیستم شهری با مشکلات عدیده­ای روبرو خواهد شد (ضیافتی، 1389: 2-1). توسعه فیزیکی یا توسعه کالبدی یک شهر به خودی خود نمی­تواند بد باشد و نه می­تواند خوب و بی­نقص باشد. نمی­توان از توسعه شهرها ممانعت به عمل آورد چرا که شهر نیز همچون موجودات زنده به وجود می­آید، رشد می­کند و بزرگ می­شود، عوامل عدیده­ای نظیر رشد جمعیت و مهاجرت به شهر، این توسعه فیزیکی را تسریع می­کند (بمانیان، 1387: 106).

طی نیم قرن اخیر، شهرنشینی و توسعه شهرها در جهان و ایران رشد شتابانی داشته است و پیش­بینی­های جمعیتی مبتنی بر روند و نرخ رشد جمعیت نشان می­دهد که تا سال های پس از 2000 بخش اعظم جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد. ایران نیز دقیقاً این روند شتابان شهرنشینی و توسعه شهرها را از جهت فیزیکی و جمعیتیطی چند دهه اخیر داشته است (مهندسان مشاور هامونپاد، 1383: 50). در شرایط کنونی رشد روزافزون شهرها که متأثر از رشد جمعیت و مهاجرت می­باشد منجر به ساخت و سازهای بدون برنامه­ریزی و مو­جب تغییرات زیادی در ساختار فضایی شهر بخصوص گسترش آنها در زمین­های کشاورزی شده است که لزوم هدایت آگاهانه و سازماندهی اساسی همراه با جلوگیری از اتلاف زمین­های کشاورزی را افزایش داده است. در واقع می­توان چنین بیان کرد که توسعه فیزیکی شهر فرایندی پویاست که اگر این روند بدون برنامه باشد، نه تنها ترکیب فضایی مناسبی از فضاهای شهری بوجود نخواهد آمد بلکه مشکلات بسیاری را در زمینه دسترسی به خدمات شهری، دامن­گیر شهروندان خواهد نمود. همچنین استفاده غیر اصولی از اراضی شهری باعث تخریب محیط­زیست خواهد گردید (عسگری، 1381: 4).

 

فهرست مطالب

توسعه فیزیکی شهر.

توسعه شهری.

کاربری زمین.

کاربری زمین شهری.

تغییرکاربری اراضی.

برنامه­ریزی کاربری اراضی شهری.

عوامل موثر بر توسعه فیزیکی شهرها.

عوامل بیرونی .

عوامل اقتصادی .

عوامل اجتماعی.

عوامل محیطی و طبیعی .

عوامل ژئوپلیتیکی .

عوامل درونی نگرش به شهر .

سیاست ها و مدیریت ها (­دولت­) .

محدویت های توسعه­ی فیزیکی شهرها .

محدویت های طبیعی.

محدودیت های ناشی از عوامل اجتماعی.

محدودیت ها ناشی از عوامل اقتصادی.

محدودیت های ناشی از عوامل فنی .

محدودیت های ناشی از عوامل اداری و سیاسی.

توسعه فیزیکی شهری در کشورهای توسعه یافته.

توسعه فیزیکی شهری در کشورهای در حال توسعه.

نظریه های توسعه شهر ی .

نظریه ی رفتار انسانی .

نظریه اقتصادی.

نظریه تاثیر وسائط نقلیه و خطوط ارتباطی در توسعه فیزیکی شهر ها :

نظریه شهرهای نا متمرکز .

نظریه کنش متقابل انسان ها­ .

دیدگاه رشد پیوندی .

نظریه توسعه پایدار شهری .

نظریه شهری کاستلز .

نظریه گسترش کالبد شهری در خاورمیانه .

نظریه سرمایه داری بهره بری .

نظریه دولت و شهر نشینی .

دیدگاه های مهاجرت .

نظریه وابستگی.

نظریه سیستمی.

پیامدهای زیست محیطی توسعه شهری.

نابودی اراضی کشاورزی.

آسیب های زیست محیطی .

محیط های طبیعی.

محیط انسان ساخت.

شیوه های مصرف فضا در حواشی شهرها.

تهاجم به فضای باز(تهاجم کمی).

تهاجم به اراضی تحت کاربری (تهاجم کیفی).

تهاجم به خارج از محیط های پیرامونی شهر ها.

راهبرد های حفاظت ازباغ ها وفضای سبز در فرایند توسعه شهری.

راهبردهای فراشهری.

کمربند های سبز .

کمان های سبز .

توسعه حمل و نقل مبنا در منطقه شهری .

راهبردهای درون شهری حفاظت از اراضی باغی.

تقویت بهره برداری اقتصادی از اراضی کشاورزی.

حقوق توسعه­ی قابل انتقال.

روش حوزه بندی خوشه ای .

استفاده از تراکم ویژه باغ ها.

منافع اکولوژیکی و حمایت های مالیاتی.

پیشینه تحقیق .

فهرست منابع:

دانلود فایل