عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارتباطات و عملکرد ارتباطی
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 40
محققین غربی که پایه گذاران دیدگاه های جدید و روش ها و فنون ارتباطی موجود می باشند، در این مورد بر این عقیده اند که کلمه ارتباطات Communication از لغت لاتین Communicare مشتق شده است که این لغت خود در زبان لاتین به معنایTo Make Common یا عمومی کردن و یا به عبارت دیگر در معرض عموم قرار دادن است. این بدین معنی است که، مفهومی که از درون برخاسته است به میان دیگران راه یافته و همان طور که بعدا می آید به دیگران انتقال یافته است. پس در اصل اعتقاد بر این است که ارتباطات برخی از مفاهیم و تفکرات و معانی و یا به عبارت بهتر پیامها[1] را به دیگران و یا میان عموم گسترش می دهد.
تعاریف جدید تر آن را «انتقال مفاهیم» و یا «انتقال معنی[2] » و نیز «انتقال و یا تبادل پیام ها[3]»می دانند.
ارتباطات به گونه ای وسیع و گسترده «تسهیم تجارت[4] » نیز تعریف شده است.
در این معنی هر موجود زنده ای تجارب و آنچه در درون خود دارد با دیگران، چه همنوعان خود و چه با انواع دیگر در میان می گذارد.
آنچه ارتباطات انسانی را از دیگر موجودات زنده متمایز و مشخص می سازد توانایی بسیار زیاد انسان ها در خلق و استفاده نمادها[5] است. بر اساس این توانایی است که انسان ها مستقیماً و بی واسطه و یا غیر مستقیم و با واسطه، تجارب خود را با دیگران در میان می گذارند. (فرهنگی، 1380، 6)
«چارلز کولی» در کتاب مفهوم و معنی ارتباط در سازمان های اجتماعی ارتباط را چنین تعریف کرده است: ارتباط مکانیسمی است که روابط انسانی بر اساس و به وسیله آن به وجود می آید و تمام مظاهر فکری و وسایل انتقال و حفظ آنها در مکان و زمان بر پایه آن توسعه پیدا می کند. ارتباط، حالات چهره، رفتارها، حرکات، طنین صدا، نوشته ها، چاپ، راه آهن، تلگراف، تلفن و تمامی وسایلی که اخیرا درباره غلبه انسان بر مکان و زمان ساخته شده است را در بر می گیرد.(محسنیان راد، 1369، 48)
ارتباط موثر عبارت است از فراگرد انتقال پیام از سوی فرستنده برای گیرنده، مشروط بر آنکه در گیرنده پیام مشابهت معنی با معنی مورد نظر فرستنده پیام ایجاد شود. هر چه معنی مورد نظر در فرستنده پیام با معنی متجلی شده در گیرنده پیام مشابهت بیشتری داشته باشدف ارتباط کامل تر خواهد بود. این نتایج را می توان به صورت ریاضی نیز بیان کرد.
اگر معنی مورد نظر در فرستنده پیام را با M و معنی متجلی شده در گیرنده پیام را با M' نشان دهیم، ارتباط وقتی به صورت کامل برقرار خواهد شد که M' مساوی M یا به عبارتی M' بر M برابر با یک باشد.
|
اگر معنی متجلی شده در گیرنده پیام کوچک تر از معنی مورد نظر فرستنده پیام باشد، باز هم ارتباط برقرار خواهد شد. لیکن این ارتباط کامل نیست.
|
اگر معنی متجلی شده در گیرنده پیام بر معنی مورد نظر فرستنده پیام برابر صفر شود، ارتباط برقرار نخواهد شد.
|
در مورد رابطه M' بر M بزرگتراز یک فقط می توان گفت که چنین وضعیتی عبارت است از ارتباط کامل به علاوه ارتباط با خود. (محسنیان راد، 1369، 57 و 58)
|
2-1-2- پیام های کلامی
حداقل سه عامل یا سازه در پیام وجود دارد:
1- رمزها یا کدهای پیام
2- محتوای پیام
3- نحوه ارائه پیام
کد عبارت است از هر گروه از نمادها که بتوانند به شیوه ای ساخته شوند که برای برخی افراد به اصطلاح معنی دار باشد. (محسنیان راد، 1369، 192)
نشانه ها را به سه دسته می توان تقسیم کرد. نشانه های طبیعی(علائم)، نشانه های تصویری و نشانه های قراردادی (کدها و یا نمادها و یا نشانه های وضعی)
1- نشانه طبیعی: نشانه ای است که میان صورت و مفهوم آن رابطه همجواری یا تماس است.
2- نشانه تصویری: نشانه ای است که میان صورت و مفهوم آن شباهتی عینی و تقلیدی است.
3- نشانه وضعی یا قرارداد یا نماد: نشانه ای که میان صورت و مفهوم آن نه شباهت عینی است و نه رابطه همجواری. بلکه رابطه ای است قراردادی، نه ذاتی و خود به خودی. (همان، 1369، 194)
1. Messages
2.Exchange meaning
3.Transmit message
4.Sharing of experiences
5.Symbols
فهرست مطالب
ارتباطات |
تعریف ارتباطات |
پیام های کلامی |
ارتباطات غیرکلامی |
نکات اساسی درباره ارتباطات |
لذت یا مسرت |
گسترش روابط |
اختلالات |
رفتارهای مبتنی بر جنسیت |
نفوذ و اثرگذاری بر دیگران از طریق بازخور |
نیاز به همبستگی |
نیاز به موفقیت |
اثربخشی در ارتباطات میان فردی |
ویژگی های اثربخشی |
تشابه با هم و تخالف با هم |
تأیید و عدم تأیید |
فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی دیوید برلو |
نقش ارتباطات انسانی در سازمان ها |
ویژگی های ارتباطات به عنوان رفتار انسانی |
اصول ارتباطات |
ارتباطات انسانی |
انسان و ابعاد وجودی |
انواع ارتباطات انسانی |
مروری بر ادبیات نظری |
نظریه های ارتباطات انسانی |
1- نظریه نفوذ اجتماعی |
2- نظریه تقلیل یا کاهش بی ثباتی |
3- نظریه تعاملی |
4- نظریه جدل رابطه ای |
5- نظریه احتمال شرح و بسط |
6- نظریه قضاوت اجتماعی |
7- نظریه ساختارگرایی |
8- هرم سلسله نیازهای مازلو |
موانع ارتباطات انسانی |
مهارت های ایجاد حسن تفاهم و اعتماد |
بازخورد |
تأثیرات بازخورد |
ارائه بازخورد به دیگران |
پیشینه تحقیق |
فهرست منابع |