مبانی نظری و پیشینه تحقیق جهت گیری های استراتژیک و قابلیت های بازاریابی با عملکرد سازمان

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق جهت گیری های استراتژیک و قابلیت های بازاریابی با عملکرد سازمان

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 55

شرکتهایی که در محیطهای پرتلاطم امروزی فعالیت می­کنند با تقاضاها و نیازهای پیش بینی نشده بیشتری از سوی مشتریان روبرو می شوند، در چنین محیطی توجه به مشتریان و نظارت و مقایسه اقدامات رقبا می تواند به عنوان عاملی مهم درجهت موفقیت یک واحد تجاری به شمار آید. به منظور رویارویی با شرایط بازاری کنونی، شرکتها ناگزیر از بکارگیری استراتژیهای جامع تری هستند تا بتوانند بر منابع سازمان سرمایه گذاریهای لازم را انجام دهند. توجه به بازارگرایی می تواند باعث بیشتر آماده بودن سازمانهای کنونی در رویارویی با شرایط متلاطم بازار امروزی شود تا بتوانند اطلاعات لازم در ارتباط با بازار کسب کنند، با توجه به تحقیقات انجام شده این نوع بازارگرایی زمانی می تواند برای سازمانها بعنوان مزیت رقابتی باشد که باارزش و غیر قابل تقلید باشد و بطور کلی این نوع رفتار بازارگرایی منجربه از بین رفتن توانایی شرکتها در نوآوری می­شود. بنابراین نیاز به تکمیل بازارگرایی و جامعیت بیشتر آن با سایر جهت گیریهای استراتژیک بوجود می آید. در این میان قابلیتهای مکمل سازمانی می توانند بعنوان عاملی مهم و تاثیرگذار در استقرار مسیر استراتژیک انتخاب شده در سازمان، نقش آفرینی کنند.( رحیم نیا و همکاران ،1382)

2-2-دیدگاههای مرتبط باجهتگیری استراتژیک

جهت گیری استراتژیک از سه منظر رویکرد تشریحی، رویکرد طبقه بندی و رویکرد رقابتی مورد ملاحظه قرارمی گیرد. رویکرد تشریحی در تلاش است تا ماهیت کلی استراتژی را که برای سازمان، موقعیت و رویدادی منحصر بفرد است به صورت زبانی شرح دهد. با وجود مطالعات انجام شده مبتنی بر این رویکرد، استفاده از آن برای اهداف آزمون تئوری محدود می شود. رویکرد طبقه بندی یک جایگزین است که موارد زیادی از محدودیت های ذاتی موجود در رویکرد تشریحی را برطرف می کند. این رویکرد تلاش می کند تا استراتژی شرکتها را بر اساس استدلال های مفهومی پیشین یا گروه بندی های تجربی طبقه بندی کند. این طبقه بندی ها به عنوان نوع شناسی یا رده بندی شناخته می شوند. این نوع روش شناسی به خوبی در ادبیات مدیریت کاربرد دارد، به طوری که می تواند در ارزیابی جهت گیری استراتژیک در میان شرکت ها به کار رود. رویکرد سوم برای ارزیابی استراتژی تجاری، رویکرد رقابتی است، بطوریکه استراتژی شرکت را از طریق ویژگی ها و ابعاد چندگانه ارزیابی می کند. در این رویکرد استراتژی شرکت از طریق میزان تاکید نسبی در هر بعد از ابعاد مذکور، مورد ملاحظه قرار می گیرد ( Morgan and Strong,2003).

محققان تقسیم بندی های مختلفی از جهت گیری استراتژیک ارائه کرده اند: جهت گیری استراتژیک مایکل پورتر[1] (1985)، جهت گیری های استراتژیک یکپارچگی، تمرکز، تنوع و تدافعی دیوید فردآر[2] (1986)، جهت گیری استراتژیک مایلز و اسنو[3] (1987)،جهت گیری استراتژیک مبتنی بر زمان بلک مون و واس[4] (1988)،جهت گیری استراتژیک فعال و انفعالی وود و رابرتسون[5] (1997)جهت گیری استراتژیک مبتنی بر مدل دلتای هکس 2005[6] .

1.port

2. fred.R .David

3. Milse and snoew

4.Blackmoon and woas

5.Wood and Roberson

 

فهرست مطالب

جهت گیری استراتژیکی

دیدگاههای مرتبط باجهت گیری استراتژیک

بازارگرایی

مشتری مداری

رقیب مداری

جهت گیری نوآوری

فرآیند جهت گیری نوآوری استراتژیک

هزینه گرایی

مفهوم شناسی و اهمیت مدیریت هزینه:

هفت اصل مدیریت هزینه موثر:

مدیریت هزینه درتعریف جدید و ابزارهای آن

سیستم مدیریت هزینه

استراتژی مدیریت هزینه

قابلیت های بازاریابی.

عملکرد سازمان

پیشینه تحقیق

منابع

دانلود فایل