عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی، ویژگی های فرهنگ سازمانی، تفاوت فرهنگ قوی و ضعیف، عوامل و اجزاء فرهنگ سازمانی و فرآیند تغییر فرهنگ سازمانی
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 60
فرهنگ سازمانی موضوعی است که بهتازگی در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است. فرهنگ از دیرباز برای شرح کیفیت زندگی جامعه انسانی به کار برده میشود. ولی درباره فرهنگ سازمانی آنچه مربوط به کار و رفتار مردمان در سازمان است کمتر سخن گفته شده است (رضوانی ،1379).
از ترکیب دو واژه فرهنگ و سازمان اندیشهای تازه پدید آمده است که هیچیک از آن دو واژه این اندیشه را در بر ندارد. سازمان یک استعاره برای نظم و تربیت است درحالیکه عناصر فرهنگ نه منظم هستند و نه با نظم. فرهنگ کمک میکند تا درباره چیزی جدای از مسائل فنی در سازمان سخن گفته شود و باعث میشود نوعی از روان همراه با نوعی رمز و راز پدید آید. بنابراین میتوان گفت فرهنگ در یک سازمان مانند شخصیت در یک انسان است( شاین ، 1382).
فرهنگ سازمانی پدیدهای است که در سازمان است و همه اعضاء اتفاق نظر دارند که یک دست ناپیدا افراد را در جهت نوعی رفتار نا مرئی هدایت میکند. شناخت و درک چیزی که فرهنگ سازمان را میسازد، شیوه ایجاد و دوام آن به ما کمک میکند تا بهتر بتوانیم رفتار افراد در سازمان را توجیه کنیم.
2-1-2- تعریف فرهنگ سازمانی
مقصود از فرهنگ سازمانی، سیستمی از استنباط مشترک است که اعضاء نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر میشود. کریس آرجریس، فرهنگ سازمانی را نظامی زنده میخواند و آن را در قالب رفتاری که مردم در عمل از خود آشکار میسازند، راهی که بر آن پایه بهطور واقعی میاندیشند و احساس میکنند و شیوهای که بهطور واقعی با هم رفتار میکنند تعریف میکند. میتوان گفت که همه افرادی که در این زمینه مطالعه نمودهاند همگی توافق دارند که فرهنگ:
ـ کلی است که از مجموع اجزای آن بیشتر است.
ـ تاریخچه سازمان را منعکس میکند.
ـ به مطالعه انسانشناسی مانند رسوم و نهادها مربوط میشود.
ـ توسط گروهی از افراد که یک سازمان را تشکیل دادهاند شکل گرفته است.
ـ حرکت آن کند و سخت است.
ـ تغییر آن به سختی صورت میگیرد.
با توجه به تعریف عنوانشده به این نتیجه میرسیم که تقریباً تمامی پژوهش گران از فرهنگ سازمانی بهعنوان مجموعهای از ارزش ها، باورها، عقاید، فرضیات و هنجارهای مشترک حاکم بر سازمان یاد میکنند (علاقه بند، 1380).در واقع فرهنگ سازمانی همان چیزی است که بهعنوان یک پدیده درست به اعضای تازه وارد آموزش داده میشود و آن بیانگر بخش نانوشته و محسوس سازمان است.
فهرست مطالب
مفهوم فرهنگ سازمانی
تعریف فرهنگ سازمانی
ویژگیهای فرهنگ سازمانی
عوامل و اجزا فرهنگ سازمانی:
چگونگی شکلگیری و تداوم فرهنگ سازمانی
فرآیند تغییر فرهنگ سازمانی
نقش فرهنگ
فــــرهنگ مشتـــرک (غالب) و پاره فرهنگ هــــا
فــــرهنگ سالم و فــــرهنگ بیمار
عوامل مؤثر بر فــــرهنگ سازمان
انــــواع فــــــرهنگ سازمـــان
الگوی نوع شخصیت مدیریت
سیر تاریخی مطالعات فرهنگ سازمانی
فرهنگ قوی و فرهنگ ضعیف
مشخصات فرهنگ قوی و ضعیف
تفاوت فرهنگهای قوی یا ضعیف
روشهای تشخیص جنبههای فرهنگ
پیشینه تحقیق
منابع