عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق خبرگزاری ها و وب سایت های خبری
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 70
«ﻛﺮﻱ» ﺩﺭﺑﺎﺭﻩﺭﻭﻧﺪ ﺷــﻜﻞ ﮔﻴﺮﻱ ﻧﻈﺮﻳﻪﻫﺎﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪﺗﺄﺛﻴﺮﺍﺕ ﺭﺳــﺎﻧﻪﻫﺎ ﻣــﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳــﺘﺪﻻﻝ ﻛﺮﺩ ﻛــﻪﻋﻤﺪﻩ ﺗﺮﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺗﻐﻴﻴﺮﺩﻳﺪﮔﺎﻫﻬﺎﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻧﻈﺮﻳﺎﺕ ﺗﺄﺛﻴﺮﺭﺳــﺎﻧﻪﻫــﺎ ﺍﺯﻗﻮﻱ ﺑﻪﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺤﺪﻭﺩﻭﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻣﺠﺪﺩﺑﻪﻧﻈﺮﻳﺎﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭﻗﻮﻱ،ﺭﺍ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻃﻲ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﻩﻫﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﺁﻭﺭﺩ (ﻣﻚﻛﻮﺍﺋﻞ،1382: 360-358).
ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺧﻼﺻﻪ ﺑﻪ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﻄﺎﻟﺒﻰ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻣﻰﭘﺮﺩﺍﺯﻳﻢ.
ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻭﻝ: ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ
ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪﺍﺯﺍﻭﺍﻳﻞ ﻗﺮﻥ ﺑﻴﺴــﺘﻢ ﺷــﺮﻭﻉ ﻭﺗﺎ ﺳــﺎﻝ 1930 ﺍﺩﺍﻣﻪﺩﺍﺷــﺖ. ﺩﺭﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺭﺳــﺎﻧﻪﻫﺎ ﺑﻪﻃﻮﺭﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﺍﻱ ﺗﻮﺳــﻌﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ.ﺩﺭﺍﻳﻦ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻪﺭﺳــﺎﻧﻪ ﻫﺎ، ﺑﺨﺎﻃﺮﻗــﺪﺭﺕ ﺧﺎﺭﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩﺍﻱﻛﻪﺩﺭ ﺷــﻜﻞ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪﻋﻘﺎﻳﺪ، ﺗﻐﻴﻴﺮﺭﻓﺘﺎﺭﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭﺭﻓﺘﺎﺭﻱ ﺩﺍﺷــﺘﻨﺪ، ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﺩﺍﺩﻩ ﺷــﺪﻩ ﺑﻮﺩ (ﻣﻬﺮﺩﺍﺩ،156:1380). ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺍﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﻣﻲ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽﺁﻥ ﻗﺮﺍﺭﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ، ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻗﻮﻱ ﻭ ﻛﻢ ﻭﺑﻴﺶﻳﻜﺴﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺍﻳﻦ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮﻗﺪﺭﺗﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﺩﺭﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺍﻭﻝ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩ (ﺳﻮﺭﻳﻦ و تانکارد،387:1381).
ﺍﺳــﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﺗﻮﺳــﻂ ﺩﻭﻟﺘﻬﺎﻱ ﺩﻳﻜﺘﺎﺗﻮﺭﻭﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺭژﻳﻢ ﺍﻧﻘﻼﺑﻲ ﺭﻭﺳﻴﻪﺩﺭﺍﺭﻭﭘﺎﻫﻤﮕﻲ ﺑﺮ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ، ﻣﻬﺮﺗﺄﻳﻴﺪ ﻣﻲ ﺯﺩﻧﺪ (ﻣﻬﺮﺩﺍﺩ،156:1380).
ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺩﻭﻡ: ﺍﻟﮕﻮﻱ ﺗﺄﺛﻴﺮﺍﺕ ﻣﺤﺪﻭﺩ[1]
ﺍﻳــﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪﺯﻣﺎﻧﻲ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻣﺪ ﻛﻪﻣﺤﻘﻘﺎﻥ ﺩﺭﺑﺎﺏ ﺗﺄﺛﻴﺮﺍﺕ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﺔﺍﻭﻝ ﺑﻪﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺷﻮﺍﻫﺪﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﺁﻥ ﭘﻴﺪﺍ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ. ﺍﻳﻦ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺍﺯ ﺳﺎﻟﻬﺎﻱ ﭘﺎﻳﺎﻧﻲ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺩﻭﻡ(1930) ﺷﺮﻭﻉﺷــﺪ ﻭﺗﺎﺁﻏﺎﺯﺩﻫﺔﻫﻔﺘﺎﺩ(1960) ﺍﺩﺍﻣﻪﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩ. ﺟﺮﻳﺎﻧﻬﺎﻯ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻧﻘﺶﺍﺳﺎﺳــﻲ ﺭﺍﺩﺭﺷــﻜﻞ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪﻋﻘﺎﻳﺪ، ﻧﻈﺮﻳﺎﺕ، ﻧﮕﺮﺷﻬﺎﻭﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﺗﺤﺖ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺑﺎﺯﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﺩﺭﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﺑﺮﻧﻮﻉ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻋﻜﺲ ﺍﻟﻌﻤﻞ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺛﺮﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺷﺪﻛﻪ ﻛﺴﺐ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ، ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻐﻴﻴﺮﺩﺭﻧﮕﺮﺵ، ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺑﻴﻔﺘﺪ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮﻧﮕﺮﺵ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻐﻴﻴﺮﺩﺭﺭﻓﺘﺎر (ﻭﻳﻨﺪﺍﻝ و دیگران،328:1376).
ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺳﻮﻡ: ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ ( ﺍﺯ ﺩﻫﻪ 1960 ﺑﻪ ﺑﻌﺪ)
ﺩﺍﻧﺸــﻤﻨﺪﺍﻥ ﺑﺎ ﻣﺸﺎﻫﺪﺓﺁﺛﺎﺭﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﻬﻢ ﺭﺳــﺎﻧﻪﻫﺎ، ﺣﺎﺿﺮﺑﻪﭘﺬﻳﺮﺵﻧﻈﺮﻳﻪ «ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺗﺄﺛﻴﺮ» ﻧﺸﺪﻧﺪ. ﻳﻜﻲ ﺍﺯﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﻬﻢ ﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪﻭﺑﺎﺯﮔﺸــﺖ ﺑﻪﻧﻈﺮﻳﻪﺭﺳــﺎﻧﻪﻫﺎﻱ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨــﺪ، ﭘﻴﺪﺍﻳﺶﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻥ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺭﺳــﺎﻧﻪﺍﻱﻧﻮﻳﻦ،ﺩﺭﺩﻫﻪﻫﺎﻱ 1950 ﻭ 1960 ﺑﻮﺩ ﻛﻪﺍﺯﺭﺳــﺎﻧﻪﻫﺎﻱﻗﺒﻠﻲﺟﺬﺍﺏﺗﺮﻭﭘﺮﺗﺄﺛﻴﺮﺗﺮﺑﻪ ﻧﻈﺮﻣﻲ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻫﻢ ﺗﺄﺛﻴﺮﺍﺕ ﺑﺎﻟﻔﻌﻞ ﻭ ﻫﻢ ﺗﺄﺛﻴﺮﺍﺕ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ.ﺍﻟﮕﻮﻱ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ ﺭﺍ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺑﺎﺭﺍﻟﻴﺰﺍﺑﺖ ﻧﻮﺋﻞ ﻧﺌـﻮﻣﺎﻥ ﺩﺭﻣﻘـﺎﻟﻪ ﺧﻮﺩﺑﻪﻧﺎﻡ «ﺑﺎﺯﮔﺸــﺖ ﺑﻪﻣﻔﻬﻮﻡ ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎﻱ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ» ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻛﺮﺩ. (1973) ﻧﻈﺮﻳﻪﻣﺎﺭﭘﻴﭻ ﺳﻜﻮﺕ ﺍﻭ، ﺑﺎ ﻧﻈﺮﻳﻪﺗﺄﺛﻴﺮﺍﺕ ﻗـﺪﺭﺗـﻤﻨﺪ ﺭﺳـﺎﻧﻪﻫﺎ ﻣﻄـﺎﺑﻘـﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ (ﺳــﻮﺭﻳﻦ و تانکارد، 405:1381).
ﺧﻼﺻــﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪﺩﺭﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻭﻝ ﻋﻮﺍﻣــﻞ ﻣﺤﺘﻮﺍﻳﻲ ﺩﺭﺍﻳﺠﺎﺩﺗﺄﺛﻴﺮﺍﺕ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺷــﺘﻨﺪ. ﺩﺭﻣﺮﺣﻠﻪﺩﻭﻡ، ﻭﻳﮋﮔﻴﻬﺎﻱ ﻓﺮﺩﻱ ﻣﻬﻤﺘﺮﻗﻠﻤﺪﺍﺩﻣﻲ ﺷــﺪﻧﺪ ﻭ ﺳــﻮﻣﻴﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻃﺒﻖ ﻧﻈﺮﺍﺳﭗ،ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﺤﺘﻮﺍﻳﻲ ﻭﻓﺮﺩﻱ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺷــﺪﻧﺪ. ﻣﺮﺣﻠﻪﺍﻭﻝ ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎﺭﺍ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﻄﻠﻖﻗﺪﺭﺕ ﺗﻠﻘﻲ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺳﻮﻡ ﻣﺠﺪﺩﺍ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ. ﻧﻈﺮﻳﻪﻫﺎ ﻳﺎﺭﻭﻳﻜﺮﺩﻫﺎﻱ ﭘﮋﻭﻫﺸــﻲ ﻣﺘﻌﺪﺩﻱ ﻛﻪ ﻃﻲ ﺣﺪﻭﺩﻧﻴﻢ ﻗﺮﻥ ﭘﮋﻭﻫﺶﺩﺭﻣﻮﺭﺩﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺟﻤﻌﻲ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺷــﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﻪﭘﺎﺳــﺨﻬﺎﻱﻣﺘﻔﺎﻭﺗﻲ ﺑﺮﺍﻱﭘﺮﺳﺶﺑﻪﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﺛﺮﻫﺎﻱﺍﺭﺗﺒﺎﻁﺟﻤﻌﻲ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻛﺮﺩﻩﺍﻧﺪ.
– نظریه برجسته سازی [2]
فرضیه اساسی نظریه برجسته سازی آن است که رسانهها به ما میگویند چه چیزی مهم است. در برجسته سازی، رسانهها به ما نمیگویند که دربارهی یک موضوع چه فکری میکنیم بلکه تنها برتری و اولویت وابسته به مقدار و نوع پوشش موضوع را ارائه میکنند.
برجسته سازی، خلق آگاهی عمومی و جلب توجه عامه به موضوعات مطلوب رسانهها است. دو فرض اساسی بیشتر تحقیقات در زمینه کارکرد برجسته سازی رسانهها را تحت پوشش قرار می دهد:
1-روزنامهها و رسانهها حقایق را منعکس نمیکنند بلکه حقایق را سانسور میکنند و شکل میدهند.
2-تمرکز رسانهها بر موضوعات محدود سبب میشود عامه مردم نیز همان موضوعات را مهم بپندارند.
برجسته سازی بر محتوای پیامهای رسانه اثر میگذارد. عوامل درون سازمانی و برون سازمانی نه تنها به گزینش محتوای رسانه میپردازد بلکه توانایی تغییر ادراک افراد و سازماندهی و شکل دهی به افکار مخاطبان خود از طریق دستکاری محتوای پیام را دارند که این همان کارکرد برجسته سازی ارتباط جمعی است .
[1]. Limited efect theory
[2].Agenda setting theory
فهرست مطالب
نظریه های مرتبط با ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ جمعی
نظریه برجسته سازی
دیپلماسی رسانه ای
خبرگزاریها و وب سایتهای خبری
دسته بندی خبرگزاریها
خبرگزاری ها در ایران
تبلیغات، اطلاع رسانی و ارتباط خبرگزاریها و حاکمیت
نقش های متفاوت رسانه ها
کدام رسانه ، کدام توسعه
رسانه حکومت و حفظ ارزشهای مطلوب
پیدایش خبرگزاری ها
ایران
طرز کار خبرگزاری ها
آژانس خبری
نظام بین المللی نوین برای اطلاعات و ارتباطات
تکنولوژیهای نوین اطلاعاتی و خبرگزاری ها
خصوصی سازی تولید اطلاعات و اخبار
اشکال قانونی مالکیت سازمان های خبری
وب سایت های خبری
پیشینه پژوهش
منابع و مآخذ