مبانی نظری و پیشینه تحقیق خشونت و خشونت خانوادگی

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق خشونت و خشونت خانوادگی

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 100

 

به نظر می رسد که هر چند در یک جامعه زنان و مردان با یکدیگر زندگی می کنند اما شرایط زنان با مردان با توجه به خطراتی که در حوزه عمومی و خصوصی برای آنان وجود دارد پر مخاطره تر از مردان است. زنان در خانه و اماکن عمومی و شغلی در معرض پدیده ای قرار دارند که به تازگی – از حدود چند دهه قبل – مورد توجه قرار گرفته است و از آن به عنوان خشونت علیه زنان نام می برند هر چند که مردان نیز تحت شرایط ناامن جامعه قرار دارند اما با توجه به خشونت علیه زنان مردان نه تنها از این نوع خطر به دور هستند بلکه بر عکس عاملین خشونت در نظر گرفته می شوند .

نگرش عمومی در اکثر جوامع نه تنها این است که زنان باید این شرایط را تحمل کنند بلکه معمولا نقش مردان به عنوان عاملین خشونت نیز از نظر مخفی می ماند. در این جایگاه متوجه آن مردانی که با هر نوع خشونت مخالف هستند نیست طبیعتا در هر جامعه ای مردان با سطح شعور و آگاهی بالایی وجود دارند که بر ضد هر نوع عمل خشن نسبت به هر کس می باشند آن چه بیشتر مد نظر است ساختار کلی جامعه است که زنان و مردان را وادار به قبول زندگی در شرایط خشن می سازد. خشونت علیه زنان دیگر پدیده ای پنهان نیست بلکه به صورت آشکار در جوامع شناخته شده است. با وجود آن اقدامات جهت از میان بردن اشکال متنوع آن به سختی انجام می گیرد. اقدامات قانونی و اجتماعی جهت مقابله با مجرمین نامشخص است. آن چه که از دیرباز وجود داشته و هنوز هم تبلیغ می شود درخواست از زنان جهت تغییر رفتار از طریق اعمال محدودیت بر رفتار و آزادی های طبیعی و اجتماعی خود می باشد تا در شرایط مخاطره آمیز قرار نگیرند حتی در مواردی به ویژه در مورد خشونت های خانوادگی به جای سعی در از میان بردن خشونت از زنان تغییر رفتاری مناسب با در خواستهای مردان درخواست می شود .

خشونت علیه زنان و ورود آنان به مباحث علمی و افکار عمومی حاصل تلاش و کوششهایی است که به صورت عمده از جانب زنان و جنبشهای آنان صورت گرفته و بر جهانی بودن این پدیده تا کنون تاکید کرده اند به طوری که مشخص شده که خشونت علیه زنان خاص کشور یا دوره تاریخی خاص نبوده به ویژگیهای فردی افراد و هم چنین ویژگیهای نژادی، طبقاتی، قومیتی، مذهبی ارتباطی نداشته و در میان افراد با سواد و بی سواد، افراد با درآمدهای بالا و پایین مشاهده می شود. در هندوستان[1] به قتل دخترانی به دست همسران یا اقوام همسر به علت کمبود میزان جهیزیه ای که به خانه شوهر آورده اند – اشاره می شود و در مصر و برخی از کشورهای شمال آفریقا از ختنه کردن دختران با وسایل ابتدایی و بدون رعایت موازین بهداشتی نام می برند که اگر منجر به مرگ یا نقص عضو دایمی نشود در نهایت باعث از میان بردن میل جنسی زنان برای همیشه می شود .

نتیجه تلاشهای فراوان زنان در آشکار کردن خشونت علیه زنان باعث شد که در کنفرانس پکن از دولتهای عضو منجمله ایران درخواست شد که اقداماتی جهت بهبود شرایط زندگی زنان در کشورهای خود به عمل آورند از جمله محورهایی که باید در این زمینه مورد توجه خاص قرار گیرند خشونت علیه زنان در تمام ابعاد خود می باشد .

وظایفی که کنفرانس پکن بر عهده اعضاء خود گذاشته در محور خشونت به شرح زیر است :

1 – به کارگیری اقدامات موثر برای ممانعت و از میان بردن خشونت علیه زنان

2 – بررسی دلایل و نتایج خشونت علیه زنان وبررسی موثر بودن اقدامات پیشگیری

3 – از میان بردن خرید وفروش زنان ( بردگی جنسی ) و حمایت از قربانیان خشونت ناشی از فحشا .

 

[1]- در سال 1989 در هندوستان 25470 نفر زن به دلیل نداشتن جهیزیه کافی در اثرخودکشی جان خود را از دست دادند.(ستوده، 1384: 13).

 

فهرست مطالب

پیشینه تحقیق

مروری بر مطالعات و تحقیقات پیشین

تعاریف خشونت ( خشونت خانوادگی )

اشکال خشونت

سبب شناسی خشونت علیه زنان

علل و انگیزه تزلزل در خانواده

انواع خانواده

نظریه های مربوط به خشونت شوهران علیه زنان در خانواده

منابع

دانلود فایل