عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشارکت مردم در صنعت گردشگری
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 40
گردشگری در دنیای امروز یکی از بهترین ابزارهای تعامل و تبادل فرهنگی است . انسان پیشرفته امروزی به دلایل متعدد و برای ارضای نیازهای گوناگون خود اقدام به سفر و مسافرت می نماید . در راستانی این مسافرتها، انسان امروزی سعی دارد سری هم به کره ماه بزند ! اقدام و اشتیاق انسانها به مسافرت در دنیای کنونی صنعت بزرگ به نام گردشگری را به وجود آورده که منبع درآمد بسیاری از کشورها محسوب می شود به طوری که میزان پذیر ش توریسم در سال 2001 بالغ بر 463 میلیارد دلار بوده است .
– مجموعه مسافرت هایی را که یه یک مقصد مورد نظر و بدون انگیزه اقامت طولانی انجام می پذیرد فعالیت توریستی یا گردشگری می گویند .
– گروهی به «گردشگری» به عنوان یک فعالیت اقتصادی می نگرند و در نتیجه آن را یک صنعت می دانند براساس این دیدگاه گردشگری عبارت است از : بررسی عرضه و تقاضا در زمینه امکانات اقامتی ، پذیرایی و خدمات جانبی برای کسانی که خارج از منزل خود به سر می برند و همچنین، بررسی الگوهای هزینه و ایجاد شغل که از آن ناشی می شود .» (شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، 1383)
– گروهی نیز آن را با دید فنی نگریسته و براساس آن تعریفی ارائه داده اند . از این جمله است تعریفی که در پژوهش با عنوان «پژوهش در گردشگری داخلی» در انگلستان برای جمع آوری اطلاعات صورت گرفته است .
(گردشگری عبارت است از اقامت خارج از منزل برای مدت یک شب یا بیشتر با هدف گذراندان تعطیلات ، بازدید دوستان و اقوام، شرکت در همایش های تجاری با هر هدف دیگری به جزء اموری از قبیل تحصیل شبانه روزی با استخدام نیمه دائم . » (پارسائیان، علی ، اعرابی ، سید محمد، 1377)
گروه دیگر تعاریف ، بازتاب دیدگاه کسانی است که گردشگری را عامل روانشناختی به شمار آورده اند . «گردشگری ابزاری است که مردم به وسیله آن در زمان فراغت از فشارهای شغلی و الگوهای روزمره زندگی در منزل با تجربه وضعیتها و مکانهای تازه منافع روانشناسی کسب می کنند. (الزامی ، مهدی ، زهره 1373)
بطوریکه می توان گفت که گردشگری به معنای مسافرت فرد و اسکان او در مکانی خارج از محیط معمولی ولی بمدت کمتر از یکسال و به منظور تفریح، کار و یا مقاصد دیگر است .
بنابراین گردشگری زیر مجموعه ای از مسافرت است هنگامی که مسافرت را انتقال از مکانی به مکان دیگر تعریف کنیم گردشگری کلیه بازارهای مسافرتی جهان را تحت پوشش خود و در چهار چوب خدمات رسانی موقت به گردشگران قرار میدهد.
– گردشگری: مجموعه فعالیتهای افرادی که به مکانهایی خارج از محل زندگی و کار خود به قصد تفریح، استراحت وانجام امور دیگری مسافرت می کنندو بیش ازیکسال متوالی درآن مکان ها نمی مانند.
2-2-2- تعریف گردشگر
در سال 1964 میلادی در کنفرانس بین المللی ترانسپورت، گردشگری و یا توریست را این گونه تعریف کرده اند.
« گردشگر کسی است که به منظور بازدید از نقاط دیدنی، معالجه، تجارت، ورزش و زیارت به کشور دیگر سفر کند مشروط بر اینکه مدت اقامت از 24 ساعت کمتر و از شش ماه بیشتر نباشد ودر فاصله ای کمتر از 70 کیلومتر انجام نگیرد.»
«سازمان جهانی جهانگردی » تعاریف زیر را که مورد قبول کمیسیون آمار سازمان ملل قرار گرفته ارایه داده است که ما نیز آنها را مبنا قرار میدهیم:
گردشگر: کسی که حداقل یک شب دراقامتگاه عمومی یاخصوصی درمحل مورد بازدید به سر برد . مسافران و مسافرت های زیر در آمار گردشگری وارد نمی شوند :
پیله وران مرزی، مهاجران موقت و دایم، چادر نشین ها و عشایر ، مسافران عبوری مانند مسافران قطارها و کشتی ها که از یک کشور عبور می کنند حتی اگر یک شب نیز در آن کشور بمانند ، پناهندگان اعضای نیروهای مسلح ، دیپلمات ها (wto 2004)
فهرست مطالب
تعاریف و اصطلاحات گردشگری
تعریف گردشگری
تعریف گردشگر
مسافر
گردشگر
بازدید کننده
تور
تاریخچه گردشگری
گردشگری در جهان اسلام و قرآن کریم
گردشگری در دنیای حاضر
اَشکال گردشگری
گردشگری با انگیزه ماجرا جویان
گردشگری روستایی
گردشگری بوم شناختی (اکوتوریسم)
گردشگری حمل و نقل آبی
گردشگری مسکونی
گردشگری مذهبی
گردشگری قومی
گردشگری نوستالوژیک
گردشگری با توجه به هدف
گردشگری فراغتی و سرگرمی
گردشگری فرهنگی ، اجتماعی و مذهبی
گردشگری ورزشی
گردشگری تجارت و کسب و کار
گردشگری سمینارها و کنفرانسها
اهداف توسعه گردشگری
مزایای عمده گردشگری
برخی از نقاط ضعف گردشگری
گردشگری در ایران
جاذبه های گردشگری در ایران
جاذبه های فرهنگی ایران
جاذبه ها و مناظر طبیعی ایران
موانع توسعه گردشگری در ایران
برخی از مشکلات و موانع گردشگری در ایران
گردشگری در خوزستان
دستگاه های امنیتی در گردشگری
امنیت
امنیت قضایی
امنیت دسته جمعی
عوامل تهدید کننده امنیت
تجاوز
ستمگری و ستم پذیری
تهدید و ارعاب
رابطه بین جهانگردی و جرم
مشارکت
شرایط عمده اجرای مشارکت :
کارکردهای مشارکت اجتماعی
مشارکت مردم و رابطه آن با امنیت
اعتماد به نظام جمهوری اسلامی
جهانگردی و رسانه ها
منابع