مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی چابکی سازمانی

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی چابکی سازمانی

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 70

ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر دانش و اطلاعات منجر به افزایش علاقه محققان به مطالعه در حوزه سرمایه فکری(IC) شده است. این حوزه که توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است IC را به عنوان ابزاری برای تعیین ارزش شرکت مورد استفاده قرار می­دهند(پیوتانگ و دیگران [1]، 2007). با ورود به اقتصاد دانشی به مدل جدیدی از دارایی­های سازمانی نیاز داریم. به طور کلی، دارایی­های سازمانی را می­توان به دو دسته کلی تقسیم نمود:

– دارایی­های مشهود

این دارایی­ها شامل دارایی­های فیزیکی و مالی هستند که به صورت کامل در ترازنامه شرکت­ها منعکس می­شود. این دارایی­ها تحت اصول اقتصاد کمیابی عمل می­کنند، یعنی با استفاده بیشتر از آنها از ارزش آنها کاسته می­شود.

– دارایی­های نا مشهود

این دارایی­ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

دارایی­های نامشهودی که تحت حمایت قانون قرار داشته و با عنوان مالکیت معنوی شناخته می­شوند و این دارایی­ها شامل حق امتیازها، کپی رایت، حق اختراع، فرانشیز و ثبت علائم و مارک­های تجاری است. که برخی از موارد آن در ترازنامه منعکس می­شوند.

سایر دارایی­هایی نامشهود که شامل سرمایه فکری است تحت اصول اقتصاد فراوانی عمل می­کنند، یعنی با استفاده بیشتر از آنها از ارزش آنها کاسته نمی­شود و معمولاً در ترازنامه منعکس نمی­شوند(تایلس و همکاران[2] ، 2000). امروزه در سازمان­ها علاوه بر دارایی­های مشهود دارایی­های نامشهود اهمیت کلیدی را در راستای موفقیت هر چه بیشتر سازمان­ها بر عهده دارند، چرا که این منابع جزئی از منابع بی­پایان و از عناصر کلیدی موفقیت هر سازمان به شمار می رود. در این میان، سرمایه فکری از مهم­ترین دارایی­های نامشهود سازمان است و آن را ابزاری ارزشمند برای توسعه دارایی­های کلیدی سازمان می­دانند. سرمایه فکری زاده عرصه علم و دانش است و می­تواند نقش بسیار موثری را در راستای موفقیت مستمر سازمان ایفا نماید. با ورود به اقتصاد دانش محور، دانش سازمان­ها در مقایسه با سایر عوامل تولید مانند زمین و سرمایه و ماشین آلات و… از ارجحیت بیشتری برخوردار شده است، به طوری که در این اقتصاد، دانش به عنوان مهم­ترین عامل تولید محسوب می­شود و از آن به عنوان مهم­ترین مزیت رقابتی سازمان­ها یاد می­گردد(سی­سارمان[3] ، 2002). جنبه نامشهود اقتصاد بر پایه سرمایه فکری بنیان نهاده شده و ماده نخستین و اصلی آن دانش و اطلاعات است. سازمان­ها برای مشارکت در بازارهای امروز در هر شکل و نوع برای بهبود عملکرد خود به اطلاعات و دانش نیازمندند(خاوندکار و متقی ، 1388). هم­چنین بقاء و تداوم فعالیت­های سازمان­ها و موسسات به چگونگی عملکرد کارکنان بستگی دارد. در هر اداره­ای نقش نیروی کار در تمام عرصه­های فعالیت مهم شناخته شده است، بنابراین مهم­ترین مولفه کار و فعالیت انسان­ها هستند که تصمیمات را اتخاذ می­کنند، سپس آن را به اجرا درمی­آورند و بر پایه آنها تداوم فعالیت­های آینده را پیش بینی می­کنند. شواهد تجربی نشان می­دهد زمانی که عملکرد کارکنان پایین باشد مشکلات بسیاری در سازمان­ها و ادارات به وجود می­آید، بنابراین در حیطه مشاغل گاهی فرصت­ها به گونه­ای فراهم می­شوند که فرد بتواند اولویت­های شغلی خود را بدون تغییر مسیرهای شغلی خود بیان کند(دیویس[4] ، 1376). در جوامع دانش محور کنونی نقش و اهمیت بازده سرمایه فکری به کار گرفته شده در قابلیت سودآوری پایدار و مستمر شرکت­ها بیش از بازده سرمایه مالی به کار گرفته شده است(رستمی و سراجی ، 1384). در اقتصاد دانش محور سرمایه فکری بخش مهمی از ارزش شرکت­ها محسوب می­شود. توانایی برای مدیریت و کنترل سرمایه فکری مستلزم این است که شرکت­ها بتوانند سرمایه فکری را شناسایی، اندازه­گیری و گزارش کنند(میرکویسترا و همکاران [5]، 2001).

 

2-1-1- فلسفه «شدن»، پیش نیاز سرمایه­های فکری

پیش از این، زمان تغییر پارادایم را هزاره و بعد سده می­دانستند، اما هم­اکنون این زمان به یک دهه تقلیل پیدا کرده است، بنابراین ما نیز باید در فرایند تولید پارادایم فعال باشیم.

درجهان امروز، «اصالت تجربه» باعث شده است که کلیه معارف غیرحسی مورد بی­توجهی قرار بگیرد، درصورتی که امروز باید مبانی فلسفی تولید شود که بتواند معارف غیرحسی را نیز در خدمت بگیرد. نظام فلسفه«شدن» بر سه محور «اصول انکارناپذیر»، «اصول اغماض ناپذیر» و «مراحل اجتناب ناپذیر» استوار است. اصول انکارناپذیر، شکل­دهنده پایگاه فلسفی این فلسفه و هر نظام فلسفی دیگری است. «تغایر»، «تغییر» و «هماهنگی» اجزای تشکیل­ دهنده این اصول هستند. تغایر اولین چیزی است که انسان برای اندیشیدن باید به آن توجه کند. به عبارت بهتر «تغایر» بیانگر وجود حداقل اختلاف و کثرت در کل یک متغیر است. یکی از مشکلات جامعه امروزی ما نفی­ تغایر است، چون همه ما اصرار داریم که دیگران مثل هم فکر کنند، در صورتی که «تغایر» می­تواند اساس رشد و شکوفایی جامعه انسانی قرار گیرد؛ چون اگر جای «تغایر» تنها «تشابه» وجود داشت، همه پدیده­ها یکسان می­شد. «تغییر»؛ یعنی رفتن از وضعیتی به وضعیتی دیگر. در این دگرگونی نحوه­ای از تبدیل صورت می­گیرد، تغییر نفی­کننده هر نوع ایستایی و عدم تحرک است. «هماهنگی» نیز به معنای هم­جهت شدن حداقل دو موضوع با موضوع سوم است. در فلسفه اصالت ذات سخن از «تطابق» گفته می­شود، ولی در «فلسفه شدن» سخن از «هماهنگی» است. اصول اغماض ناپذیر مسائلی هستند که در صورت صرف‌نظر کردن از آنها روند تحلیل در دستیابی به فلسفه شدن مختل می­شود. این سطح به نسبت بین وحدت و کثرت، زمان و مکان و اختیار و آگاهی اشاره دارد. نسبت بین وحدت و کثرت به ارتباط بین سیستم و اجزای سیستم اشاره دارد. وحدت؛ یعنی ارتباط کثرتها و کثرت؛ یعنی تفاوت امورمرتبط به هم. در «فلسفه شدن» ما ادعا می­کنیم وجود بحران در شرایط کنونی به دلیل عدم برقراری همین نسبت میان وحدت و کثرت است. ما هنگام تحلیل موضوعات ابتدا همیشه کثرت را می­بینیم و کمتر به وحدت بین موضوعات توجه داریم؛ در صورتی که برای ایجاد مفاهمه باید به کثرتها توجه شود. در جریان توسعه و تکامل پدیده­ها، آنچه که اساس در پیش بینی، هدایت و کنترل تغییرات پدیده است و متغیر اصلی آن محسوب می­شود، توجه به «نسبت بین زمان و مکان» در تغییرات است. البته «زمان» مورد نظر ما، زمان فلسفی است، نه یک متغیر فیزیکی که مثلا با زمان سنج اندازه گیری می­شود. هر پدیده­­ای زمانی دارد و هیچ دو موجودی از زمان و مکان واحد برخوردار نیستند. گذر از مرحله­ای به مرحله­ای جدید درگرو دقت به نسبت میان زمان و مکان است. در مهندسی توسعه اجتماعی توجه به نسبت بین اختیار و قدرت تصمیم­گیری مردم با اطلاعات و آگاهی غیرقابل اغماض است. تا این مرحله ما هرگاه سخن می­گفتیم، سخن از کل متغیر بود، اما وقتی عنصر «اختیار» وارد می­شود، از مهندسی توسعه اجتماعی سخن گفته می­شود. فلسفه «شدن»، همان فلسفه «اصالت اختیار» است. سخن از اختیار نامحدود نیست، چرا که پدیده­ها به هم قوام دارند و درعمل اختیار پدیده­ها هم­دیگر را محدود می­کنند. جهان امروز «آگاهی» را بر «اختیار» مقدم می‌داند، این درحالی است که انسان «اختیار» دارد و محکوم به شرایط نیست و شرایط تنها اثر خود را بر جای می­گذارد. جهت­گیری و خواست ما تمایلات ما را رقم می­زند. بنابراین ما در فلسفه «شدن»، معتقدیم که «اختیار» بر «آگاهی» تقدم دارد؛ یعنی سمت وسوی آگاهی ما را اختیارمان تعیین می­کند.

 

 

[1]Peiutang&la

[2]Tayles&la

[3]Sisarman

[4]Deyvis

[5]Meir kouyestera

 

فهرست مطالب

2-1 مفهوم سرمایه فکری

2-1-1- فلسفه «شدن»، پیش نیاز سرمایه های فکری

2-1-2- سرمایه های فکری

2-1-3- سرمایه های فکری چیست؟

2-1-4- مهارت‌های هفت‌گانه در تفکر سیستمی

2-1-5- سیر تکاملی سرمایه فکری

2-1-6- خصوصیات موجود در منابع نامشهود

2-1-7- عوامل محدودکننده در توانایی سرمایه فکری برای خلق ارزش

2-1-8- تعاریف ارائه شده از سرمایه فکری

2-1-8-1-سرمایه فکری از دیدگاه استوارت

2-1-8-2- سرمایه فکری از دیدگاه بنتیس

2-1-8-3- سرمایه فکری از دیدگاه ادوینسون و مالون

2-1-8-4- سرمایه فکری از دیدگاه بنتیس و هالند

2-1-8-5- سرمایه فکری از دیدگاه روس و همکاران

2-1-9-معرفی مدلهای مختلف سرمایه فکری

2-1-9-1- مدلادوینسونومالون

2-1-9-2- مدلبروکینگ

2-1-9-3- مدلروسوهمکاران

2-1-9-4- مدلاستیوارت

2-1-9-5-مدلسالیوان

2-1-9-6-مدلبونفر

2-1-9-7- مدلبنتیس

2-1-9-8- مدلهانسولاواندال

2-1-9-9- مدللین

2-1-10- ابعادسرمایهفکریبراساسمدلهایارائهشده

2-1-10-1- ابعادسرمایهفکریبراساسمدلادوینسونومالون

2-1-10-2- ابعادسرمایهفکریبراساسمدلبروکینگ

2-1-10-3- ابعادسرمایهفکریبراساسمدلروسوهمکاران

2-1-10-4- ابعادسرمایهفکریبراساسمدلاستیوارت

2-1-10-5- ابعادسرمایهفکریبراساسمدلسالیوان

2-1-10-6- ابعادسرمایهفکریبراساسمدلبونفر

2-1-10-7- ابعادسرمایهفکریبراساسمدلبنتیس

2-1-10-8- ابعادسرمایهفکریبراساسمدلهانسولاواندال

2-1-10-9- ابعادسرمایهفکریبراساسمدللین

2-1-11-انتخابمدلمورداستفادهودلیلانتخاب

2-1-12-مدلهایارائهشدهبرایاندازهگیریوگزارش دهیسرمایهفکری

2-1-13- مدلهای نوین ارزیابی عملکرد سازمانی

2-2-مفهوم چابکی سازمانی

2-2-1- سیر ظهور و پیدایش مفهوم چابکی

2-2-2- تعریف چابکی

2-2-3- ابعاد چابکی سازمانی

2-2-4- مضامین کلیدی در مفهوم چابکی

2-2-4-1- مدیریت شایستگی های اساسی

2-2-4-2- سازمان مجازی

2-2-4-3- قابلیت تجدید ساختار

2-2-4-4- سازمان دانشمحور

2-2-5- اصول چابکی در بخش دولتی

2-2-6- ابزارهای سازمان برای تحقق چابکی

2-2-7- اهمیتچابکیدرسازمانهایدولتی

2-2-8- نتایج حاصل از چابکی برای سازمان

2-3- پیشینه تحقیق

2-3-1- پژوهش هایداخلی

2-3-2- پژوهش هایخارجی

منابع فارسی

منابع غیرفارسی

دانلود فایل