مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعامل مردم با حاکم

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعامل مردم با حاکم

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 40

سیاست در نگاه غزالی حداقل با دو معنا آمده است . یک معنا که به تدبیر نظام و اجتماع باز می گردد( سیاست به معنای متداول درعلوم سیاسی ) و معنایی دیگر که به تدبیر نفس بر بدن اطلاق شده است. در اینجا ابتدا به تفصیل درباره مفهوم سیاست به معنای اول بحث می شود و در پایان ، سیاست به معنای دوم مورد مداقه قرار می گیرد.

مهم ترین تعریف سیاست و توجیه آن به عنوان علمی که برای زندگی انسان در جامعه و نیز در عزلت ، ضرورت اولیه دارد ( همان معنای اول ) ، در کتاب احیاء علوم الدین آمده است . عقیده غزالی ، چهار گونه شغل و فن برای زندگی دنیوی آدمی ضروری است. اول ، فلاحت و فنون وابسته به آن است که اسباب تغذیه آدمی را فراهم می آورد ؛ دوم ، نساجی است و شعبه های آن ، که پوشاک انسان را تهیه می کند ؛ سوم ، هنر و معماری است ، که مسکن را تأمین می نماید در رأس این سه رشته ، سیاست قرار گرفته است . سیاست است که وسایل حیات انسان در جامعه را در دسترس او قرار می دهد. زیرا تنها در زندگی گروهی است که آدمیان می توانند به یکدیگر کمک کنند و بدین وسیله ، وسایل معیشتشان را تأمین نمایند و زندگی خود را بهبود بخشند. سیاست علمی است که زیست مسالمیت آمیز وسودآور ، هم از لحاظ مادی و هم معنوی به آدمی می آموزد . سیاست در رأس نیازهای انسانی و نیز در صدر کتاب عظیم غزالی قرار گرفته است. سیاست از آن جهت ضروری است که بدون نظم و سازمان آن ، جامعه در بی نظمی و هرج و مرج فرو می رود (غزالی 1364،ج 1 ،ص 44-43).

غزالی سیاست را در چهار مرتبه دسته بندی می کند. مرتبه اول ، که اعلی مراتب است سیاست انبیاست ، و حکم ایشان ، هم بر خواص است و هم بر عوام ، هم در ظاهر و هم در باطن ، مرتبه دوم ، سیاست خلفا و سلاطین و ملوک است و حکم ایشان هم بر خواص است هم بر عوام ، لکن در ظاهر ، نه در باطن ، مرتبه سوم ، سیاست آن علماست که به خدای عزوجل و به دین او عالمند و ایشان را وارثان منصوب نبوتند و حکم ایشان بر بواطن خاص است و فهم عوام بدان درجه نرسد که از ایشان اقتباس توانند کرد و قوت ایشان بدان حد نینجامد که در ظاهر عوام به منع و الزام تصرف کند ، مرتبه چهارم ، سیاست واعظان است و حکم ایشان بر بواطن عوام است و بس (غزالی ،1364 ، ج1 ،45).

در تعیین جایگاه علم سیاست از نظر غزالی ، در یک تقسیم بندی ، علوم به دو دسته بزرگ تقسیم می شود ، علوم شرعی و علوم غیرشرعی (عقلی). بدیهی است که سیاست قبل از علوم دیگر ، به علوم شرعی احتیاج دارد. علوم شرعی خود به دو دسته تقسیم می شود : علوم دنیوی که موضوعشان ، تنظیم حیات آدمی است در گذرگاه دنیاست و علوم اخروی که به مسائل مربوط به سرنوشت آدمی در دنیای دیگر می پردازد. این دو دسته از علوم ، مکمل یکدیگر بوده و غایت واحدی دارند. ولی آن چه در درجه اول مورد نیاز سیاست است ، علوم دنیوی است که اول آن فقه است (غزالی ،1364 ، ج 1 ، ص 55-52).

غزالی بر خلاف کتاب احیاءعلوم الدن ، که فلسفه را در چهار بخش ریاضیات ، منطقیات ، الهیات و طبیعات تقسیم می کند ، در المنقذ من الضلال ، به چهار بخش یاد شده ، علوم سیاست و اخلاق را نیز اضافه کرده و درباره سیاست می نویسد :

در این دانش ، به مصالح حکومت و رابطه آن با امور دنیوی مردم و سلطنت می پردازند . این علم را از کتابهای آسمانی نازل بر پیامبران و مأثورات بزرگان گذشته بشر تدوین کرده اند ( آئینه وند ، 1362 ، ص 36).

سیاست مورد نظر غزالی ، سیاستی است مبتنی بر عدالت . اما در این مورد ، واقع بینی علمی ، غزالی را وادار می کند که در میزان العمل ، تصریح کند که انطباق سیاست بر عدالت ، بیشتر یک آرزوست تا یک واقعیت . وی می نویسد :

عدالت یکی از فضایل نیست ، بلکه مجموعه آنها است …. می توان اصطلاح عدل را به تعادل رضایت بخش (تربیت محموده ) ، تعبیر کرد ، خواه این تعادل در خصایل باشد ، یا در رابطه با دیگری ، یا در اداره مملکت ( طباطبایی ، 1375 ، ص 103).

به نظر غزالی ، سیاست علمی است که دارای قواعد و قوانینی خاص بوده و بر الهیات (اصول دین ) ، قواعد منطقی و فقهی (اصول الفقه ) ، و بر علم الانسان استوار شده است. خدا ، عالم را خلق نموده و برای آن قانونی مقرر داشته است. همان طور که لازمه خلقت ، وضع قانون است ، قانون نیز باید طبیعت امور را ، به طوری که خدا اراده کرده است ، در نظر داشته باشد بین خالقیت خدا و آمریت او ( در معنای ایجاد قواعد اجتماعی ) ، هیچ گونه تضادی نیست ، به عکس ، هر دوی آنها ، با هم منطبق و هم آهنگند ( طباطبایی ، 1375 ، 324).

 

فهرست مطالب

پیشینه ی پژوهش….

مفهوم سیاست و ارتباط آن با دین در اندیشه امام محمد غزالی..

ماهیت و خصوصیات حکومت اسلامی..

خلافت…

– سلطنت… 1

-ضرورت حکومت…

-مفاهیم اساسی مؤثر بر تعامل مردم و حاکم در اندیشه امام محمد غزالی..

-مصلحت…

قانون.

-عدالت…

دیدگاههای سیاسی امام خمینی..

-تعریف مفهوم و جایگاه واژه ی سیاست در اندیشه ی امام خمینی..

موضع امام در مقابل هشت گروه درباره ی ارتباط دین و سیاست…

آن ها که نافی رابطه‌دین و سیاستند.

-آنها که از ارتباط دین و سیاست،‌قرائتی غیر از امام دارند.

-طرفداران ولایت مقیده:

-مدافعین دخالت مجتهدین جامع الشرایط در سیاست…

ماهیت و خصوصیات حکومت اسلامی..

ضرورت حکومت…

ادله‌ عقلی..

-لزوم مؤسسات اجرایی..

-ضرورت استمرار اجرای احکام.

-حکومت امر حیاتی و بشری..

-ماهیت و کیفیت قوانین اسلامی..

-لزوم انقلاب سیاسی..

-لزوم وحدت اسلامی..

-اجرای عدالت…

-جلوگیری از هرج و مرج..

ادله نقلی(سنت و سیره)

ادله قرآنی..

ادله‌ روایی..

سیره‌ نبوی و علوی..

مفاهیم اساسی مؤثر بر تعامل مردم و حاکم در اندیشه امام خمینی..

مصلحت در اندیشه امام خمینی..

قانون و اقسام آن از نگاه امام خمینی..

قوانین منصوص….

قوانین غیرمنصوص….

عدالت…

عریف عدالت در اندیشه امام.

اهمیت عدالت در اندیشه امام.

منابع

دانلود فایل