مبانی نظری و پیشینه تحقیق قراءات

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق قراءات

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 35

از جمله مسائلى که از سده نخست هجرى توجه دانشمندان علم قرائت و تفسیر را به خود جلب نمود و موجب پیدایش آراء و نظریاتى گردید، پیدایش اختلاف‏ قرائت‏ در عرصه کتاب الهى بود. پدیده اختلاف قرائت به عنوان واقعیتى انکارناپذیر، قرن­ها افکار دانشمندان علوم قرآنى و نیز قاریان را تحت تأثیر قرار داد و به نوبه خود آثار و مکاتبى در حوزه قرائت به وجود آورد که آثار آن تا عصر حاضر باقى است (معارف، 1383، الف، ص191).

درباره پیشینه اختلاف قرائت نیز تا حدودی اختلاف نظر وجود دارد. برخی آن را مربوط به زمان رسول خدا(ص) می­دانند؛ برخی مربوط به زمان خلافت ابوبکر و برخی نیز آن را مربوط به زمان خلافت عثمان و پس از آن می­دانند.

برخی از قرآن­پژوهان بر این باورند که قرائت رسول خدا(ص)، به دستور خدای تعالی صورت گرفته است. و این­گونه بوده است که ایشان آن­چه را که از قرآن کریم، بر ایشان نازل می­شد، برای اصحاب خود با وجوه متعددی از نطق و اداء قرائت می­کرد. و این وجوه متعدد، از نوع وجوه اعرابیِ جایز بود که شاملِ قصر و مد، تخفیف و تثقیل، نقل و ابدال و .. می­شد. بنابراین برای صحابه جایز بود که قرآن کریم را به هر وجهی از وجوهِ آن قرائت کنند. و این وجوه از قراءات، منحصر و محصور بر قراءات سبع یا قراءات عشر نمی­باشد (دیب البغا، 1418ق، ص115).

از آن­جایی که قصر و مد، تخفیف و تثقیل، نقل و ابدال و … از انواع اختلاف لهجه محسوب می­شوند؛ لذا به نظر می­رسد مطلب فوق، بیان­گر این نکته­ی اساسی است که اختلاف لهجه، همان اختلاف قرائت و یا جزئی از آن است. و چون اختلاف لهجه در زمان پیامبر اکرم(ص) رخ داده است، پس به تبع آن، اختلاف قرائت نیز به زمان خود پیامبر اکرم(ص) نسبت داده شده است؛ در حالی که طبق تقسیم بندی شیخ طبرسی و گروهی از قرآن پژوهان همچون ابن قتیبه، ابن جزری، زرکشی، و آیت الله خویی، درباره انواع اختلاف قرائت، اختلاف لهجه نمی­تواند نوعی اختلاف قرائت به حساب آید.

نیز گفته شده است که: گزارش­هاى تاریخى از وجود اختلاف قراءات در زمان صحابه و تابعین و قراء سبعه و پس از آن حکایت دارد و احیاناً هرچند در موارد بسیار اندک، از قرائت­هاى متعددى که از شهرت نسبى برخوردار هستند، یاد شده است؛ ولى این نقل­هاى تاریخى از اعتبار کافى برخوردار نیست و نمى‏توان براساس آن به وجود این قرائت­ها قطع پیدا کرد؛ به هر حال توقیفى بودن قرائت قرآن، مقتضاى طبیعت مسئله­ی اعجاز هنرى قرآن، محور بودن کتاب آسمانى در میان مسلمانان و سخن خدا بودن قرآن است؛ افزون بر آن اهتمام بسیار زیاد پیامبر گرامى اسلام (ص) و مسلمانان به قرآن و قرائت و تلاوت و حفظ و کتابت آن نیز خود گواه واقعى بودن چنین قرائتى است و اعتقاد به خلاف آن نیازمند دلیل بسیار قوى و معتبرى است (رجبی، 1383، صص 49و 50).

حال آن­که دکتر معارف درباره پیشینه اختلاف قرائت می­نویسد: پدیده اختلاف‏ قرائت‏ در عصر رسول خدا(ص) معنا و مفهومى نداشته و مسلمانان به همان شکل که قرآن را- در مجالس قرآن یا قرائت نماز- از رسول خدا(ص) دریافت کرده بودند، قرائت مى‏کرده‏اند. چنان­که در مسأله جمع قرآن در زمان ابو بکر نیز از اختلاف‏ قرائت‏، سخن به میان نیامده است (معارف، 1383، (ج)، ص 173؛ همان، 1377، دوره63، ص17). ضمن این­که از مجموعه روایات تاریخى به دست مى‏آید که اختلاف‏ قرائت‏ قرآن، پدیده‏اى متعلق به دوران خلافت عثمان است. البته برخى مانند طبرى منشأ این اختلافات را دوره ابوبکر و عمر احتمال داده‏اند (رامیار، 1369، ص410)؛ اما به نظر مى‏رسد که در خلافت این دو نفر، اختلافى که موجب اضطراب در جامعه شود و به تخطئه قاریان نسبت به یکدیگر بیانجامد، در کار نبود. اما در حدود سال 25 هجرى دامنه این اختلافات در بین قاریان و معلمان قرآن چنان اوج گرفت که برخى قرائت برخى دیگر را تخطئه کرده و حتى به تکفیر یکدیگر پرداختند. در این‏جا بود که مقام خلافت تصمیم گرفت که اقدام سریعى در ریشه‏کن سازى قراءات صورت دهد (معارف، 1383، (ج)، ص 178).

سیوطی به نقل از المصاحف ابن اشته آورده است: «در عهد عثمان مردم در قرائت قرآن دچار اختلاف شدند؛ به طوری که شاگردان و معلمان به پیکار و زد و خورد پرداختند. این خبر به عثمان رسید. او به مردم (مدینه) گفت: شما که در حضور من قرآن را تکذیب کرده و در قرائت آن به لغزش افتاده­اید، قطعاً آنان که دورترند، میزان تکذیب و خطایشان بیش­تر خواهد بود. ای اصحاب محمد(ص) جمع شوید و برای مردم مصحفی بنویسید که راهنمای آنان باشد. در این­جا بود که عده­ای جمع شدند و برای مردم قرآنی نوشتند…» (سیوطی، 1380، ج1، ص209؛ طبری، 1987ق، ج1، ص21).

پس از جمع قرآن در دوره عثمان، اختلاف قرائت کاملاً از بین نرفت؛ گرچه اختلافات موجود به میزان قابل توجهی برطرف گردید. و در مورد قرآن وحدتی در جامعه حاکم گشت. در این مورد ابو احمد عسکری گفته است: « مردمان تا چهل و اندی قرآن را از مصاحفی تلاوت می­کردندکه مطابق رسم الخط عثمانی به وجود آمده بود تا آن­که خلافت به عبدالملک رسید. در این زمان بود که اغلاط و تصحیفات – در زمینه قرآن – رو به ازدیاد نهاد و این اغلاط سراسر عراق را در برگرفت» (صبحی صالح،1363، ص90).

لذا با توجه به این­که پیامبر اکرم(ص) بر حفظ قرآن کریم به صورت شفاهی و کتبی در بین مسلمانان تاکید فراوان داشته­اند؛ به نظر می­رسد که اختلاف قرائت نه تنها در زمان آن حضرت به وجود نیامده است؛ بلکه ایشان در ایجاد قرائتی یکسان در بین مسلمانان اهتمام داشته­اند. و لذا همان گونه که طبرسی اختلاف لهجه را از انواع اختلاف قرائت به حساب نمی­آورد، نباید اختلافات لهجه­ای که در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) وجود داشت را اختلاف قرائت به حساب آورد. ضمن این­که در زمان خلفای سه­گانه است که بحث اختلاف قراءات جدّی می­شود؛ و در این میان با توجه به نقل­های تاریخی آشکار می­گردد که احتمال ایجاد آن در زمان خلیفه سوم یعنی عثمان بن عفان بیش­تر است.

 

فهرست مطالب:

پیشینه تحقیق

تعریف لغوی قرائت

تعریف اصطلاحی قرائت

پیشینه اختلاف قرائت­ها

جایگاه اختلاف قراءات در تفسیر مجمع البیان

دیدگاه طبرسی درباره­ی قرّاء مشهور قرآن

دلایل سندیت قراءات مشهور از دیدگاه طبرسی5

تاریخچه کتب اختلاف قراءات

فهرست منابع و مآخذ

 

دانلود فایل